Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
De volgende voertuigen zag ik niet direct rijden, maar leuk zijn ze wel:
DAF Special Products A1100, rechtsgestuurd kiperchassis, ex gemeente Almelo, bouwjaar ergens midden jaren 60.
DAF A1100, 1972, in absolute concours-staat
En nog een:
De liefhebber spreekt uit dit restauratie-object:
Een “gewone” DAF 1600, uit waarschijnlijk begin jaren 80:
En ook de kleintjes krijgen aandacht: volledig gerestaureerde FIAT 500 uit 1963. Deze auto is al meer dan 40 jaar in de familie.
Links op de foto is nog het chassis te zien van een DAF torpedo. Deze is nu in verregaande staat van ontbinding, maar men is al druk met plannen en onderdelen zoeken voor restauratie.
Foto’s gemaakt en geplaatst met toestemming van de eigenaar, die ik een half uurtje gesproken heb.
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Wat oude Borgwards;
Isabella… by CitroenAZU, on Flickr
Ik heb tijdens mijn vakantie in Frankrijk ruim 3.600 km afgelegd en behoorlijk wat interessants gespot.
Een selectie:
Laten we beginnen bij de eerste tankstop in Luxemburg, alwaar deze fraaie Fiat 128 Sport Coupé SL stond.
De eerste noemenswaardige auto in Frankrijk heeft een Nederlands kenteken: een Ferrari F430 Spider.
Een Duitse Lada Niva, die waarschijnlijk net uit de showroom is gereden.
Op de camping in Langres aangekomen, stond daar deze fraaie Renault 18 GTL Break uit 1984 met z’n raampje open. En dat terwijl het net heftig had geregend…
Die avond nog even de vestingstad Langres bezocht, alwaar deze Fiesta stond. In Nederland vrijwel uitgestorven en ook in Frankrijk zeldzaam geworden. Dit model zag er echter wonderbaarlijk goed uit.
Een Renault 25 Turbo Diesel uit 1989.
De volgende dag bracht mij o.a. naar Nuits-Saint-Georges, bekend van de vele wijnen. Daar stond deze Renault 4 van een van de laatste gelimiteerde series: de Savane. De R4 was toen in Nederland al lang niet meer te koop.
Een stukje verderop in Meursault (nog zo’n wijnstad) reed ik deze Renault 4 F4 tegemoed.
Een paar seconden later gevolgd door deze Renault 18 Break uit 1985.
Weer terug op de snelweg werd ik ingehaald door een Britse Renault Avantime V6, waarvan er maar een handjevol ooit is gebouwd met rechts stuur. De eigenaar heeft historisch besef door de letters “matra” op de achterklep te zetten. De Avantime is immers in de Matrafabriek gebouwd.
Vervolgens alleen maar Route Nationales genomen, waar veel meer is te spotten dan op de snelweg. Het eerst wat ik voorbij Lyon tegenkwam, is deze Peugeot 203 takelwagen van de locale Peugeotgarage.
Een paar kilometer verderop kwam ik langs een garage gespecialiseerd in Kevers. Op hun parkeerterrein stond allerlei leuks Duits spul, maar ook deze AC Cobra (een replica uiteraard).
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Bij binnenkomst in de Ardèche stond er deze Peugeot 504 pick up.
In Nederland (helaas) ook al volledig uitgestorven: de oer-5. Ook in Frankrijk zeldzaam geworden, maar zo her en der zie je ze nog wel.
Dit model heeft fraaie Alpine-velgen.
Een Peugeot 305 in Saint Jean-de-Muzols.
In La Voulte-sur-Rhône stond dit Renault-duo: R4 & Alpine A310:
Deze Volvo 340 zie je nog wel eens in Nederland, maar is in Frankrijk heel erg zeldzaam, net zoals eigenlijk alle Volvo’s. Het kenteken komt uit begin 1992, wat zou betekenen dat dit een van de allerlaatste 340’s is.
Een Ford Escort 1.3 L uit 1983.
Een hele vroege Peugeot 104 type 1.
Een Talbot Horizon met arko.
Een Renault 6.
Een bestel-305.
Een Peugeot D4A uit 1955.
Le Garn; een prachtig klein dorpje met 221 inwoners. Rond lunchtijd niemand op straat en naast de kerk…
... stond deze leuke Renault 5.
Stond te koop voor 300 euri. Had ‘m bijna meegenomen…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Even verderop, in het middeleeuwse dorpje Aiguèze, stond deze vaalrode R4, die helemaal uit het département Pyrénées-Atlantiques was gereden. Dat is toch ruim 600 km.
Een Renault 18 American 2, die bij ons Avenue heette.
Nóg een R6, waarvan de inzittenden hun duim naar mij opstaken.
Een dag later kon ik de achterkant fotograferen.
Supercinqs zie je nog erg veel rijden in Frankrijk, maar deze uit 1986 moest ik toch even op de foto zetten.
Nooit geweten dat er een dieselversie was!
Het reclameobject van een locaal restaurant: een Renault Dauphinoise.
Een wat vale Peugeot 305 SRD.
Een Renault 12 TS.
Een doffe Renault 4.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Een glimmende Peugeot 504 TI automatic.
En dan staat daar vrij onverwacht ineens een Toyota Tercel 4WD. Hoe lang heb ik die al niet meer gezien in Nederland?
Een Peugeot 504 cabriolet, uit de eerste serie met de typerende schuine achterlichten.
Nog nooit eerder in het echt gezien: een Peugeot 505 4x4 Dangel. Stond gewoon op het parkeerterrein van de locale Intermarché.
Ook in Frankrijk erg zeldzaam: een Audi 80 GL uit Parijs.
Een Volkswagen 181.
In Frankrijk zie je ze nog wel eens: het eerste type Renault 25.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
En dan kom je ineens een doe-het-zelf-garage tegen waar écht oud spul staat, en bijna alles staat te koop.
Een Renault PR uit 1926.
Mercedes Heckflosse x 2.
Een Chrysler New Yorker uit 1975, waarvan de airco werd gevuld.
Een Eend uit 1979 die toch een stuk groter is dan de Simca Cinq uit 1938 die ernaast staat.
Een Renault 4CV “dans son jus”.
Een hele fraaie Peugeot 403 uit 1958.
Dit vind ik nou leuk: een Renault Celtaquatre uit (waarschijnlijk) 1935. Ziet er geheel compleet uit en moet met een beetje werk weer rijdend zijn te krijgen.
Een Heckflosse pick-up (eigenbouw??) uit 1964.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Ik ze er maar 1 per jaar in Nederland, maar hier alwéér een Renault 6. Met kenteken uit 1979.
Een heuze Simca Vedette Présidence V8, het absolute topmodel van de Vedette (1.600 exemplaren van gebouwd tussen 1957 en 1961).
Deze Peugeot 204 diesel Break ziet er wat troosteloos uit, in de straten van Nîmes.
Een fraaie Renault 5 TS in Nîmes. Ik had nog nooit eerder een TS gezien.
In Nederland al behoorlijk zeldzaam, in Frankrijk ook, maar in Zwitserland rijden ze nog (ook al is ie op vakantie in Frankrijk).
Een Peugeot 504 coupé met een leuk kenteken.
Een Renault Estafette.
Een Renault 4 F4 met een kenteken uit 1988. Als dat ook het jaar is wanneer ie voor het eerst is geregistreerd, zou dat betekenen dat ie uit het laatste productiejaar van de 4 F4 komt.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Tussen alle Franse auto’s valt dit wel op: een MG B GT uit de regio Perpignan.
In de haven van Sète stond deze Peugeot 504 pick up uit Corsica.
Een groen Kevertje.
Dit is een Renault 5 GL die ik het fotograferen waard vond. Het gaat om een GL, waar ik nog nooit van had gehoord. En gezien het departement waar ie vandaan komt, heeft ie ook een aardig ritje achter de rug. Kortom; spijt als ik er geen foto van zou nemen.
Moderne Skoda’s zie je erg weinig in het Franse straatbeeld, laat staan oude Skoda’s. Dit is een Forman, die echter een Favorit-typeplaatje heeft. Wellicht heeft de stationversie in Frankrijk nooit Forman geheten??
In 1991 was de Renault 4 al lang niet meer leverbaar in Nederland, maar nog wel in Frankrijk als de Savane.
Een Parijze BMW 850 Ci met een kenteken uit 1999.
Een zwarte Renault 5 découvrable.
Een Renault 20 of 30 had ik niet eens gehoopt tegen te komen, zo zeldzaam zijn ze. Maar dit is toch een fraaie 30 Turbo Diesel uit het dichtbij gelegen departement Lozère (het minst bevolkte department van heel Frankrijk).
Ik was nét op tijd met het nemen van de foto’s, want de oude meneer wilde net wegrijden.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Een prachtige Renault 6 TL die vanuit de Charente aan de Atlantische kust naar Marseillan was gekomen. Toch een ritje van zo’n 600 km.
Een Renault Rodéo 4.
Dit verwacht je helemaal niet tegen te komen in Frankrijk: een Mazda 929.
Ah! Van eerste eigenaar.
Hop! Op weg naar de supermarché. Met een Renault 11 op de achtergrond.
Een Mercedes L206D uit 1973.
Nog nooit eerder in het echt gezien: een Renault 4 JP4.
Een Renault Rodéo 4 voor de Notre-Dame-du-Grau (1584). Op Google Maps was ie nog mooi wit: link.
Leuk kleurtje voor deze Renault 4.
Hier ging mijn hart even sneller van kloppen: een prachtige Renault 16 TX in een leuk kleurtje.
Een Peugeot 604.
Oudere Japanse auto’s zijn erg zeldzaam in Frankrijk. Tot mijn verbazing zag ik deze roestige Honda Civic staan (in de stromende regen).
En toen was ik weer in Luxemburg, bij hetzelfde benzinestation waar ik op de heenweg de groene Fiat 128 had gespot.
Maar nu stond er een Fiat 124 Abarth Rally, waarvan er maar 1.013 van zijn gemaakt.
En de laatste auto die ik tijdens mijn vakantie heb gefotografeerd is dit restauratieproject: een Chevrolet Corvair Monza coupé uit 1961.
Ik heb wat gebabbeld met de eigenaar (de man met de zonnebril bovenop z’n hoofd). Hij vond mijn BX overigens zo interessant dat ie er foto’s van ging nemen en blijkbaar meer geïnteresseerd was in mijn auto dan in zijn eigen restauratieproject.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Mooi verslag Wouter, en je hebt weer een jaloersmakend aantal bijzondere spots gedaan
Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Leuk, die vakantieplaatjes.
Schitterende Renault 25 daar bij het stadhuis van Langres.
Net of de president zelf op bezoek is.
JW
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Geweldige spots Wouter! Vraagje: waar controleer je het bouwjaar van Franse kentekens? Daar kende ik wel een website voor, maar die bestaat volgens mij al een tijdje niet meer.
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Ik gebruik de website van Francoplaque.
Bovenaan zie je de decennia staan van 1950 tot het einde van de departementale kentekens op 13 oktober 2009. Alle kentekens die je er ziet staan, zijn op 1 januari van dat jaar uitgegeven en zo kun je dus zien uit welk jaar een Frans kenteken komt.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Mooi, bedankt!
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3