Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zo te zien een spanner van het 2e type. Die zijn in ieder geval beter dan het eerste type. De dikte van het asje is niet zo belangrijk, wel de lengte. 49mm is de goede, 47 is de oude, te korte.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ziet er best netjes uit hoor. Ik zou heel blij zijn als het mijn blokje was. Zo te zien zit niet de hele boel onder de rubbertroep van een versleten banaan.
Je kunt aan de hand van je motornumer nagaan of de vorige eigenaar de waarheid gesproken heeft over de aanpassing. Als het motornummer lager is dan 106964, is de aanslagpen aangepast en heeft hij dus de waarheid gesproken. E.e.a is terug te vinden in SB 18S (staat inmiddels op de site van de SM-club NL). Volgens dit SB is het aanpassen van de pen niet toegestaan, maar waarom staat er helaas niet bij. Zelf ga ik het wel doen, omdat ik geen reden kan bedenken dat het niet verantwoord zou zijn.
Het mooie van de aangepaste aanslagpen is, dat je deze banaan kunt plaatsen;
.
Het mooie aan deze ‘grote banaan’ is dat hij geleiding geeft tot ‘voorbij’ zijn scharnierpunt. Een wijking van de ketting wordt op die manier nog beter gedempt ook al zou de spanner even minder zijn werk doen. Heel fraai, alleen ik zou hem ‘natuurlijk’ nog willen combineren met een hydraulische spanner.
Daar is inderdaad genoeg over geschreven; dus succes met je keuze!
Overigens heb ik ergens (maar waar??) gelezen dat er ook ‘overgangstypes’ zijn qua spanner en aanslagpen, maar daar ken ik niet de details van. Dus misschien kom je er nooit achter of het blok ooit is aangepast.
Citroën SM
French show, Italian go…
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Klopt! De aanpassingen en overgangsmodellen heb ik hier in de RTA. Anders tuf ik wel een keer langs met dat boek. Biertje koud?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hoi Adiante, en dank voor je visie hierover. Er zijn inderdaad een aantal opties, maar die van de DS-spanner met het oliegaatje spreekt me het meest aan, als dat past op dit blok. De banaan wil ik behouden, die zag er vrijwel onversleten uit.
De geleider was eveneens vrijwel smetteloos, maar die gebogen versie is logischerwijs effectiever, dus die wil ik ook monteren.
Ach, ik ben niet werkelijk teleurgesteld hoor. Het was meer ‘op dat moment’ weet je wel. Dat je denkt: ik ben er al en dan…. tóch niet.
Maar het valt inderdaad heel erg mee allemaal, die motor is erg goed en heeft duidelijk echt maar 105.000 km gelopen. En ja: waarschijnlijk heeft die man de waarheid gesproken, omdat dit ook al een aanpassing zou kunnen zijn op het origineel. Dit is iets dat ik me gisteravond ineens ook bedacht. Zal het motornummer eens opzoeken, weet ik zo niet.
Ik heb die wagen gekregen van mij maatje Sjors, die hem ergens rond 1992 gekocht heeft van de man die zei dat er aanpassingen aan de motor zijn gedaan. En inderdaad: er is duidelijk te zien dat het blok eruit is geweest en dat er wel netjes gewerkt is. En volgens Sjors liep die auto altijd als een dolle dus ik maak me niet zo druk.
Gaandeweg de dag dacht ik: het valt allemaal wel mee Leo; nieuwe kettingen wilde ik toch al en als mijn SM-vriendjes me een beetje helpen, bouwen we er samen wel een Sachs spanner van een DS in. Ik meende dat ik nog een goeie had liggen, maar kon alleen de CX-versie vinden. Het enige ‘enge’ vind ik het boren van dat oliekanaal, maar ook dat schijnt uiteindelijk wel mee te vallen.
Enige probleem is: hoe ga ik die family-man uit zijn luierregime lokken dat ‘ie mij daar liefst voor de winter nog mee gaat helpen?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
jantje1948 schreef:Klopt! De aanpassingen en overgangsmodellen heb ik hier in de RTA. Anders tuf ik wel een keer langs met dat boek. Biertje koud?
Graag, super, altijd welkom! Bel even als je langskomt oké? Soms is hier het bier ‘opeens’ op namelijk.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
La Léo schreef:
Enige probleem is: hoe ga ik die family-man uit zijn luierregime lokken dat ‘ie mij daar liefst voor de winter nog mee gaat helpen?
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
La Léo schreef:Enige probleem is: hoe ga ik die family-man uit zijn luierregime lokken dat ‘ie mij daar liefst voor de winter nog mee gaat helpen?
Allereerst moet ie eerst beter worden want met een gevalletje bronchitis komt ie nergens…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Typisch gevalletje van definitief stoppen met roken dus!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als he zo doorgaat staat er morgen in de krant dat ik gestopt ben.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ach gossie… ik zal de Kraai vast bellen!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
La Léo schreef:. De banaan wil ik behouden, die zag er vrijwel onversleten uit.
Neen daar moet gewoon een NIEUWE op , het slijtagemateriaal mag dan nog wel perfect lijken , het is 40 jaar oud en zit al heel die tijd in de hete olie !!!!
DS spanner is de beste modificatie , en aangezien jou wagen een injectie is (was ) moet daar genoeg vlees zijn om een Ds spanner MET banaan te monteren .
Dat boren is geen onoverkomelijke klus met de juiste mallen
zelfde verhaal met een oliepompasje : gewoon nieuwe plaatsen !!
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zo dus:
AL het andere is het in mijn ogen net niet
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zo te zien is jouw oliepompasje al dikker dan die van mij.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Waterman, van wie is die ‘curved limiter’ van jou afkomstig?
Citroën SM
French show, Italian go…
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
wbogaerts schreef:La Léo schreef:. De banaan wil ik behouden, die zag er vrijwel onversleten uit.
Neen daar moet gewoon een NIEUWE op , het slijtagemateriaal mag dan nog wel perfect lijken , het is 40 jaar oud en zit al heel die tijd in de hete olie !!!!
Ja Baas!
(was ik ook wel van plan hoor).
Dat oliepomp-asje? Ook te koop bij de bekende adressen alhier?
Ik wil eigenlijk liefst zoveel mogelijk zooi bij één adres aanschaffen.
Dus: kleppen, geleiders, pakkingset, banaan en curved limiter, asje, kettingen….. [...]
Suggesties?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D