3 van de 12
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Damn een lijstje van APK afkeur
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 juni 2012 07:29 PM
  [ # 31 ]
GoodOldDiesel schreef:

Heb toch 2 auto’s met gare koppeling een APK gehad. Waarvan 1 niet sneller dan 70km/u haalde.

Het is geen APK punt!

Ok: bewijs dat eens dan aan de hand van de richtlijnen aub! Verder snap ik al die ophef niet. Met een gare koppeling en een auto die niet boven de 70 uitkomt WIL je toch helemaal niet gaan rijden? Het lijkt wel of er een soort nationale sport aan het ontstaan is: hoe kom ik zo makkelijk en goedkoop mogelijk door de APK en fuck de veiligheid voor anderen. Als het maar goedkoop is. Ziek hoor.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 23 juni 2012 07:43 PM
  [ # 32 ]

Nee dat was een auto van domeinen die zo snel mogelijk een APK diende te hebben om zo een hoge boete te voorkomen… dat is ook een goede reden lijkt mij.


Ik kan het niet bewijzen omdat het niet in de APK reglementen staat. Iets wat niet geschreven is kan ook niet toegepast worden, maar ook ook niet bewezen worden helaas.

En neen het gaat niet om zo goedkoop mogelijk door de APK te komen, maar omdat er gewoon uitgevoerd dient te worden volgens de regels en niet volgens ‘eigen gewin’

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 juni 2012 07:46 PM
  [ # 33 ]

Kijk wat het apk-boek zegt:

Artikel 5.2.16 aandrijving, transmissie
1. De aandrijving van personenauto’s en de
bevestiging daarvan moeten deugdelijk zijn.

Een gare koppeling is geen deugdelijke aandrijving, dus terechte afkeur.

Het zelfde geldt voor afkeur op veerbollen:

Artikel 5.2.28 veersysteem
1. Personenauto’s moeten zijn voorzien van een goed
werkend veersysteem

Gare veerbollen zijn geen goedwerkend veersysteem, ergo terechte afkeur

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 23 juni 2012 08:05 PM
  [ # 34 ]

De onderdelen van de aandrijving dienen deugdelijk te zijn bevestigd ja, maar over werking wordt er niks gezegd.

Oh ja, APK is een visuele controle. Werking koppeling valt dan ook niet te keuren

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
Martinbap
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011

- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Gepost: 23 juni 2012 08:06 PM
  [ # 35 ]

tja of een slippende koppelingsplaat nu wel of geen APK punt is, ligt wellicht een beetje aan de willekeur van de keurmeester. Onze wetgever is er nl zelf niet helemaal duidelijk in. Volgens de regelgeving voor APK keuringen moet de aandrijving “deugdelijk” zijn. Toegegeven de plaat moet als je stevig wilt doorrijden worden vervangen, onder “normale” omstandigheden valt ermee te rijden. De ene keurmeester zal de plaat afkeuren en de andere zal het wellicht niet doen. Dit geldt ook voor aandrijfasrubber bakzijde. Ik heb vandaag gekeken en ja als je ermee door wilt rijden vervang hem dan, maar hij is nog niet helemaal door en dus eigenlijk geen afkeurpunt.

Neemt alleen niet weg dat ik reuze benieuwd ben hoe het plots kan dat de DIRAVI geen enkele weerstand meer biedt.


Mijn idee was overigens ook niet wat wel en wat niet moet of mag, maar meer dit is het lijstje en ja best even balen dat de plaat en de bollen NUmoeten worden vervangen. Ik was daar op dit moment nl nog niet aan toe.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 juni 2012 08:10 PM
  [ # 36 ]
GoodOldDiesel schreef:

De onderdelen van de aandrijving dienen deugdelijk te zijn bevestigd ja

Dat staat er niet alleen hé.. lees nou nog eens wat er staat…..

GoodOldDiesel schreef:

Oh ja, APK is een visuele controle. Werking koppeling valt dan ook niet te keuren

Ook niet waar, de keurmeester én steekproefcontroleur mogen te allen tijden een proefrit maken als er twijfels zijn over het te keuren voertuig.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10399
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 23 juni 2012 08:11 PM
  [ # 37 ]

Dat de diravi niet meer werkt kan te maken hebben met een defecte centrifugaalregelaar (=plastic bolletje waar die km-tellerkabel heengaat). Die regelt de mate van tegendruk, oftewel druk naar het midden toe.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 juni 2012 08:13 PM
  [ # 38 ]

Inderdaad. Als de regelaar niet meer werkt cq. vast is gaan zitten kán het zijn er dat geen tegendruk meer wordt gegeven.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 23 juni 2012 08:14 PM
  [ # 39 ]

Ja en wat staat ernaast?
Hoe men dit dient te controleren:

Visuele controle, terwijl de personenauto zich
boven een inspectieput of op een hefinrichting
bevindt

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 juni 2012 08:15 PM
  [ # 40 ]

Jups, maar een ALGEMENE richtlijn bij het keuren is dat er bij twijfel een proefrit gemaakt mag worden. En die regel overschrijft alle andere regels dus.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 23 juni 2012 08:23 PM
  [ # 41 ]

Denk dat de RDW alleen nog uitsluitsel kan geven.
Andere kant, mijn APK keurmeesters zullen ook niet zot zijn met meer dan 10 en 20 jaar ervaring, zonder schorsing!

Ik zie APK technisch nog steeds niet wat er mis is met een versleten koppeling. Voor de verkeersveiligheid maakt het in principe niks uit.

Bovendien, al slipt te koppeling, hij werkt nog steeds.

Maar dit is puur APK gezever voor klanten die puur APK willen, normaal raden ze een geval gare koppeling echt wel af. Maar APK technisch mag het, dus ja afkeuren kunnen ze niet.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
Martinbap
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011

- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Gepost: 23 juni 2012 08:25 PM
  [ # 42 ]
jantje1948 schreef:

Dat de diravi niet meer werkt kan te maken hebben met een defecte centrifugaalregelaar (=plastic bolletje waar die km-tellerkabel heengaat). Die regelt de mate van tegendruk, oftewel druk naar het midden toe.

Ha thx, ik had al z’n vermoeden. Dat het net gebeurt na de keuring moet ik enk ik als toeval beschouwen. Enig idee hoe ik de centrifugaal regelaar controleer, behalve dan er een andere op zetten?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10399
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 23 juni 2012 08:28 PM
  [ # 43 ]

Dat weet ik nou weer niet. Wat je kunt proberen: gaan rijden en (voorzichtig) na een bocht het stuur loslaten. Als de regelaar geen tegendruk geeft blijf je met dezelfde bocht doorgaan.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 23 juni 2012 08:30 PM
  [ # 44 ]
GoodOldDiesel schreef:

Ik zie APK technisch nog steeds niet wat er mis is met een versleten koppeling. Voor de verkeersveiligheid maakt het in principe niks uit.

Bovendien, al slipt te koppeling, hij werkt nog steeds.

Je gaf zelf al aan de auto reed met die koppeling nog maar max 70.
Dat noem ik dus wel gevaarlijk! nuts

Misschien heb je het wel snel later vervangen, maar als ze jouw er mee weg laten rijden rijdt iemand anders er ook mee weg, en die fixt het misschien niet. Erg fijn om op de snelweg tegen te komen in het 130 km/h gedeelte Confused

Profiel  
 
Martinbap
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011

- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Gepost: 23 juni 2012 08:31 PM
  [ # 45 ]
jantje1948 schreef:

Dat weet ik nou weer niet. Wat je kunt proberen: gaan rijden en (voorzichtig) na een bocht het stuur loslaten. Als de regelaar geen tegendruk geeft blijf je met dezelfde bocht doorgaan.

Dat is precies wat er aan de hand is. Totaal geen tegedruk in het stuur (je hoeft geen Uri Geller te zijn om het stuur met je gedachten te kunnen draaien zo ligt gaat tie). En vervolgens komen de wielen niet meer terug in de rechtuitstand.

Profiel  
 
 
3 van de 12
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook