Hallo,
Al sinds ik de BX 19 TZD heb gekocht (nu ruim een maandje geleden), wil de centrale vergrendeling wel eens spontaan inschakelen. Zonder dat ik met m’n elleboog op het knopje leun.
Nu is het me zelfs 2 maal overkomen dat ik de BX wilde openen na een nacht stilstand, terwijl de BX niet op slot was
En ik had de BX toch echt op slot gedaan de avond ervoor
Komt die bekend voor bij iemand? Zit er ergens een slecht contactje?
Als de BX op slot staat, staat er dan een constante stroom op de vergrendeling?
Alvast bedankt voor de reacties.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
zit er een alarm op de wagen?
ik heb 2 keer dat probleem gehad, met de Prelude en met de Passat
beide keren was het het alarm en niet de cv die het deed, als je het alarm activeerde deed hij zich zelf los, bij de Prelude binnen de minuut en de Passat had er een uurtje of 2-3 voor nodig, de ene dag of week niets aan de hand, de week erop constant
ik heb bij alle 2 het alarm uitgebouwd
het waren telkens VV2 alarmen maar geen originele
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:zit er een alarm op de wagen?
ik heb 2 keer dat probleem gehad, met de Prelude en met de Passat
beide keren was het het alarm en niet de cv die het deed, als je het alarm activeerde deed hij zich zelf los, bij de Prelude binnen de minuut en de Passat had er een uurtje of 2-3 voor nodig, de ene dag of week niets aan de hand, de week erop constantik heb bij alle 2 het alarm uitgebouwd
het waren telkens VV2 alarmen maar geen originele
Er brandt een klein rood lampje bij de kachelknoppen zodra ik de BX op slot doe met de sleutel. Ik heb er wel de originele plip bij gekregen, maar die werkt niet. Ook kreeg ik nog een ander zwart doosje erbij, die (volgens de verkoper) wél werkte op de CV van de BX. Helaas is het batterijtje hiervan op, al werkt enkel het knopje om de BX op slot te doen. Het andere knopje (om de auto te openen) werkt niet.
Wat me ook opviel is het volgende:
De eerste dag dat ik de BX had, gebruikte ik het zwarte doosje om de BX op afstand te sluiten. Daarna heb ik gewoon de sleutel gebruikt. Met dat doosje activeerde ik meteen dat rode lampje op het dashboard, dat niet ging knipperen wanneer ik de BX op slot deed met de sleutel.
Vorige week heb ik een betere accu in de BX gezet. Sinds dat moment werkt ineens het rode lampje op het dashboard wanneer ik de BX op slot doe met de sleutel.
Kortom, alles is begonnen sinds de BX een nieuwe accu heeft…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
lijkt me inderdaad at er een alarm in zit dat opnieuw moet geregeld worden
na activatie van het alarm denkt het alarm gewoon dat de auto los is en wil die vast doen
bij mijn Vito kon ik dit doen door het alarm op te zetten met de bediening en dan met de sleutel het slot in de gewenste stand te zetten
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Zo te zien heb je te maken met een enigzins vreemd werkend alarm, die het boevengilde juist de kans geeft in jouwn geliefde BX te komen. Ga eens op zoek naar de unit van het alarm, welke waarschijnlijk huist onder / achter het onderste dashboard-kastje. Kijk of je deze kunt uitschakelen d.m.v. connectoren lostrekken. Als de BX dan wel fatsoenlijk met de sleutel open en dicht gaat, zonder dat de volgende dag de bende weer open staat, zit het euvel daar… Anders zou ik het ook niet weten…
Test
Thijsvandebles schreef:Zo te zien heb je te maken met een enigzins vreemd werkend alarm, die het boevengilde juist de kans geeft in jouwn geliefde BX te komen. Ga eens op zoek naar de unit van het alarm, welke waarschijnlijk huist onder / achter het onderste dashboard-kastje. Kijk of je deze kunt uitschakelen d.m.v. connectoren lostrekken. Als de BX dan wel fatsoenlijk met de sleutel open en dicht gaat, zonder dat de volgende dag de bende weer open staat, zit het euvel daar… Anders zou ik het ook niet weten…
Toen ik vanmiddag de BX wilde nemen om te gaan werken in Den Haag, stond ie wéér open…
Ik ben ff snel op zoek gegaan naar een doosje dat er uit ziet als iets van een alarmdoosje. Helaas niks gevonden.
Ik ga binnenkort toch mijn grijze dashboard vervangen door een zwart exemplaar, en zal dan zeker even achter de dashboardkastjes kijken.
Maar volgens jou kan ik dat doosje gewoon loskoppelen zonder dat er verder iets gebeurd? Kan ik dan niet gewoon de gehele bedrading ervan weghalen?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Thijsvandebles schreef:Zo te zien heb je te maken met een enigzins vreemd werkend alarm, die het boevengilde juist de kans geeft in jouwn geliefde BX te komen. Ga eens op zoek naar de unit van het alarm, welke waarschijnlijk huist onder / achter het onderste dashboard-kastje. Kijk of je deze kunt uitschakelen d.m.v. connectoren lostrekken. Als de BX dan wel fatsoenlijk met de sleutel open en dicht gaat, zonder dat de volgende dag de bende weer open staat, zit het euvel daar… Anders zou ik het ook niet weten…
Toen ik vanmiddag de BX wilde nemen om te gaan werken in Den Haag, stond ie wéér open…
Ik ben ff snel op zoek gegaan naar een doosje dat er uit ziet als iets van een alarmdoosje. Helaas niks gevonden.
Ik ga binnenkort toch mijn grijze dashboard vervangen door een zwart exemplaar, en zal dan zeker even achter de dashboardkastjes kijken.
Maar volgens jou kan ik dat doosje gewoon loskoppelen zonder dat er verder iets gebeurd? Kan ik dan niet gewoon de gehele bedrading ervan weghalen?
Daar zou ik maar niet al te hard op rekenen! Ik heb in de TGD een Texalarm onder het klokkenspel zitten en als je die los trekt doet de auto het echt niet meer!
Wel zit er een klein schuifschakelaartje aan de zijkant van dat doosje waarmee je het alarm kunt deactiveren. Desondanks brandde het alarmlampje toen ik de accu los had gehaald en weer aansloot. Maar na het starten was ie uit.
Ook zit de zekering (aan de accu) naar de kast onder de motorkap, die het alarmgetoeter aanstuurd, losgetrokken.
Maar zoiets uitbouwen, echt, je weet niet wat je ziet zoveel draadjes. Ik ben aardig van de sloperige en niet bang voor een draadje meer of minder, maar ik haakte af….
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Ook zit de zekering (aan de accu) naar de kast onder de motorkap, die het alarmgetoeter aanstuurd, losgetrokken.
Maar zoiets uitbouwen, echt, je weet niet wat je ziet zoveel draadjes. Ik ben aardig van de sloperige en niet bang voor een draadje meer of minder, maar ik haakte af….
En als ik nou eens die (zwevende) zekering vind. Kan ik die niet gewoon eruit trekken voorlopig, totdat ik dat doosje zelf heb kunnen desactiveren?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Hmm, ja het is natuurlijk wel zo dat er waarschijnlijk ook een startblokkering op zit. Als je dan de unit loskoppeld, heb je inderdaat kans dat het hele circus niet meer werkt. Eigenlijkmoet je een schema oid van dat alarm zien te krijgen, zodat je de kabelboom van de auto weer orgineel kunt maken. Of ermee langs een alarm-bedrijf gaan. Misschien dat die dit systeem kennen , en weten ermee om te gaan.
Test
Thijsvandebles schreef:Hmm, ja het is natuurlijk wel zo dat er waarschijnlijk ook een startblokkering op zit. Als je dan de unit loskoppeld, heb je inderdaat kans dat het hele circus niet meer werkt. Eigenlijkmoet je een schema oid van dat alarm zien te krijgen, zodat je de kabelboom van de auto weer orgineel kunt maken. Of ermee langs een alarm-bedrijf gaan. Misschien dat die dit systeem kennen , en weten ermee om te gaan.
Maar een startonderbreking werkt toch meestal met een paneeltje op het dashboard waar je een pincode moet invoeren??
Zou zo’n alarmsysteem dan helemaal met bedrading verbonden zijn aan de ontsteking van de motor : : :
Vind ik wel een beetje overbodig voor een BX eigenlijk…. ops:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
probleem bij veel alarmen is dat die enkel met zwarte draden zijn uitgerust om het de boeven niet te makkelijk te maken
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
XBXG schreef:Thijsvandebles schreef:Hmm, ja het is natuurlijk wel zo dat er waarschijnlijk ook een startblokkering op zit. Als je dan de unit loskoppeld, heb je inderdaat kans dat het hele circus niet meer werkt. Eigenlijkmoet je een schema oid van dat alarm zien te krijgen, zodat je de kabelboom van de auto weer orgineel kunt maken. Of ermee langs een alarm-bedrijf gaan. Misschien dat die dit systeem kennen , en weten ermee om te gaan.
Maar een startonderbreking werkt toch meestal met een paneeltje op het dashboard waar je een pincode moet invoeren??
Zou zo’n alarmsysteem dan helemaal met bedrading verbonden zijn aan de ontsteking van de motor : : :Vind ik wel een beetje overbodig voor een BX eigenlijk…. ops:
Nee hoor, als je maar 1 draad onderbreekt met een relais ga je helemaal nergens meer naartoe met een auto. En aangezien mijn alarm dezelfde kenmerken heeft als de jouwe (ab, ledje, knopje etc) vermoed ik dat je iets dergelijks hebt. Maar je zou het kunnen treffen natuurlijk. Maar wees dan niet verrast als je auto niet meer aanslaat (starten deed ie bij mij nog wel, aanslaan niet!).
Startonderbrekers met zo’n code zijn geintegreerd in het motormanagement en kunnen daarom wat “fancier” zijn dan alleen maar 1 draadje wat je in praktijk kunt opsporen. Tegen een onwelwillend motormanagement begin je helemaal niets met draadjes.
Ich bin ein Breaker
als het alarm degelijk geplaatst is is het ook niet simpel te verwijderen
bij mijn Passat die lekker veel opties had en dus ook heel veel kabels heb ik het zelf opgegeven en het laten ontmantelen door de garage, kost 200€ ongeveer
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
karel schreef:
Nee hoor, als je maar 1 draad onderbreekt met een relais ga je helemaal nergens meer naartoe met een auto. En aangezien mijn alarm dezelfde kenmerken heeft als de jouwe (ab, ledje, knopje etc) vermoed ik dat je iets dergelijks hebt. Maar je zou het kunnen treffen natuurlijk. Maar wees dan niet verrast als je auto niet meer aanslaat (starten deed ie bij mij nog wel, aanslaan niet!).
Ik heb vandaag een dappere daad verricht: mijn startonderbreker en alarm volledig uitgeschakeld!
Er zit bij diesels een stekkerverbinding in de draad naar de elektrische afslag op de dieselpomp. Daar zit vaak een rubber dopje omheen, maar daaronder zit gewoon een vrij dun bruin draadje. Dat loopt, door een dikke beschermhuls, naar een lichtgrijs enkelvoudig stekkertje boven versnellingsbak, vlak bij de grote dikke bruine (10 polige oid) stekker van de motorbedrading, die bijna onder de accubak wegvalt.
In het grijze stekkertje hoort een ander grijs stekkertje met een groene draad. (ik heb vergelijkingsmateriaal voor de deur staan).
Maar dáártussen bleek bij mij dus de startonderbreker te zitten. Nadat ik de twee grijze stekkertjes zonder tussenkomst van alarmbedrading in elkaar geschoven had bleek ik het hele alarm los te kunnen koppelen terwijl de motor toch aansloeg bij het starten. Opgelost dus, dat scheelt me weer een halve kuub alarm-ellende onder de motorkap.
Mogelijkerwijs (zo origineel zijn inbouwers vaak niet) zit het bij jou (ook bij een diesel toch?) op dezelfde wijze, als er sprake is van startonderbreking tenminste. Kijk er eens naar, want dat maakt de uitbouw een stuk simpeler.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:karel schreef:
Nee hoor, als je maar 1 draad onderbreekt met een relais ga je helemaal nergens meer naartoe met een auto. En aangezien mijn alarm dezelfde kenmerken heeft als de jouwe (ab, ledje, knopje etc) vermoed ik dat je iets dergelijks hebt. Maar je zou het kunnen treffen natuurlijk. Maar wees dan niet verrast als je auto niet meer aanslaat (starten deed ie bij mij nog wel, aanslaan niet!).
Ik heb vandaag een dappere daad verricht: mijn startonderbreker en alarm volledig uitgeschakeld!
Er zit bij diesels een stekkerverbinding in de draad naar de elektrische afslag op de dieselpomp. Daar zit vaak een rubber dopje omheen, maar daaronder zit gewoon een vrij dun bruin draadje. Dat loopt, door een dikke beschermhuls, naar een lichtgrijs enkelvoudig stekkertje boven versnellingsbak, vlak bij de grote dikke bruine (10 polige oid) stekker van de motorbedrading, die bijna onder de accubak wegvalt.
In het grijze stekkertje hoort een ander grijs stekkertje met een groene draad. (ik heb vergelijkingsmateriaal voor de deur staan).Maar dáártussen bleek bij mij dus de startonderbreker te zitten. Nadat ik de twee grijze stekkertjes zonder tussenkomst van alarmbedrading in elkaar geschoven had bleek ik het hele alarm los te kunnen koppelen terwijl de motor toch aansloeg bij het starten. Opgelost dus, dat scheelt me weer een halve kuub alarm-ellende onder de motorkap.
Mogelijkerwijs (zo origineel zijn inbouwers vaak niet) zit het bij jou (ook bij een diesel toch?) op dezelfde wijze, als er sprake is van startonderbreking tenminste. Kijk er eens naar, want dat maakt de uitbouw een stuk simpeler.
Ja, ik heb het hier over de BX 19 TZD.
Zou je mij hiermee eens willen helpen? Waarschijnlijk zit het bij mij ook zo, maar ik zal morgen nog eens voor de zekerheid naar zo’n doosje op zoek gaan.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:karel schreef:karel schreef:
Nee hoor, als je maar 1 draad onderbreekt met een relais ga je helemaal nergens meer naartoe met een auto. En aangezien mijn alarm dezelfde kenmerken heeft als de jouwe (ab, ledje, knopje etc) vermoed ik dat je iets dergelijks hebt. Maar je zou het kunnen treffen natuurlijk. Maar wees dan niet verrast als je auto niet meer aanslaat (starten deed ie bij mij nog wel, aanslaan niet!).
Ik heb vandaag een dappere daad verricht: mijn startonderbreker en alarm volledig uitgeschakeld!
Er zit bij diesels een stekkerverbinding in de draad naar de elektrische afslag op de dieselpomp. Daar zit vaak een rubber dopje omheen, maar daaronder zit gewoon een vrij dun bruin draadje. Dat loopt, door een dikke beschermhuls, naar een lichtgrijs enkelvoudig stekkertje boven versnellingsbak, vlak bij de grote dikke bruine (10 polige oid) stekker van de motorbedrading, die bijna onder de accubak wegvalt.
In het grijze stekkertje hoort een ander grijs stekkertje met een groene draad. (ik heb vergelijkingsmateriaal voor de deur staan).Maar dáártussen bleek bij mij dus de startonderbreker te zitten. Nadat ik de twee grijze stekkertjes zonder tussenkomst van alarmbedrading in elkaar geschoven had bleek ik het hele alarm los te kunnen koppelen terwijl de motor toch aansloeg bij het starten. Opgelost dus, dat scheelt me weer een halve kuub alarm-ellende onder de motorkap.
Mogelijkerwijs (zo origineel zijn inbouwers vaak niet) zit het bij jou (ook bij een diesel toch?) op dezelfde wijze, als er sprake is van startonderbreking tenminste. Kijk er eens naar, want dat maakt de uitbouw een stuk simpeler.
Ja, ik heb het hier over de BX 19 TZD.
Zou je mij hiermee eens willen helpen? Waarschijnlijk zit het bij mij ook zo, maar ik zal morgen nog eens voor de zekerheid naar zo’n doosje op zoek gaan.
Als je het alarm lostrekt en hij start + slaat aan (test dat wel goed, bij mij startte ie wel maar sloeg dus niet aan!) dan is er niks a/h handje. Maar doe het “niet-destructief” want áls je een stapje terug moet….
Als je ‘m niet kunt vinden is het wellicht handiger om naar het lichtgrijze 1 polige stekkertje te zoeken, met een bruin draadje naar de pomp en een groene die onder de accu verdwijnt. Die ligt namelijk relatief goed in beeld, al kan hij onder de dikke bruine stekker schuil gaan (zoals bij de auto die géén alarm had, mijn “referentie-exemplaar”).
Bij mij ligt het inmiddels overbodig geworden Texalarm doosje links achter het klokkenspel onder de dash, dus alleen bereikbaar als je het klokkenspel eruit haalt. Daarom is ie er dus nog niet helemaal uit…
Ich bin ein Breaker