Na een maand en een half kan ik niks anders zeggen dan dat ik heel blij ben met mijn Saxo. Toen ik hem kocht wist ik dat de kleppendeksel pakking vervangen moest worden en dat is afgelopen donderdag ook gebeurd. Ik meende dat vanuit het bekende plekje linksvoor het zweet (olie sporen) zou komen, maar de garage adviseerde mij ook om een ander plek in de gaten te houden. Nou heb ik die net voor ik ging rijden eens goed schoon gemaakt en kom met thuis van een 60km rit en zie dit als resultaat. Moet ik mij zorgen maken?
Music is like poetry.
mmm lijkt me net wat teveel maak de boel eens van het kleppendeksel tot de dynomo proper (benzine is hier goed voor wel 5 minuten wachten voor je start) laat de motor vervolgens eens 20 minuten draaien en kijk van waar de smurie komt.
Ik denk dat het van het kleppendeksel komt als je wat hoger ziet tot aan “4” iets meer naar rechts zie ik ook olie…
Vaak is het kleppendeksel niet 100% recht en vlak als je enkel de pakking vervangen hebt. Is er vloeibarepakking op beide zijden van de pakking gedaan?
Hoe ziet je oliepeil stuk eruit mayo / geen mayo toestand?
Ga hem binnenkort dan eens helemaal schoonmaken en dan laten lopen en kijken wat er dan gebeurd.
Er zit wel allemaal “smeersel” bij de pakking en waar hij is aangebracht. Dat ziet er ook wel netjes uit. Mag aannemen dat een Citroen garage weet hoe ze z’n pakking moeten vervangen, dat is de reden dat ik hiervoor naar hun toe ben gegaan.
Er is geen mayo of troep bij de olie te vinden. Olie dop is schoon, net als de peilstok…
Stel, de kop lek zelf, wat zijn de kosten van z’n reparatie?
Music is like poetry.
Die lekkage is inderdaad de hoek van je koppakking.. Vervelend om te concluderen, maar kan niet missen op een TU blok..
Gelukkig is reparatie niet erg moeilijk.. Bij de garage zullen de kosten wel meevallen. Je kunt ook ZX1.4i van het forum hier eens een berichtje sturen. Die heeft erg veel ervaring met het vervangen van TU koppakkingen..
Als er geen mayo is aan de peilstok bij koude motor is de koppakking nog ok.
peil is toevallig tocht niet boven het max bij koude motor?
garages mmm heb er over veeel men bedenkingen maar goed als je een monteur hebt gehad die 50+ is is het goed uitgevoerd.
smeersel is die vloeibare pakking. Kan zijn dat die eenmalig moet “hard” worden maar dan verwacht ik dat ze dit melden als ze dit niet eerst op de werkplaats hebben laten uitharden. Dus even schoonmaken en zien wat er gebeurd bij draaiende motor.
Sorry, maar WAT EEN GELUL….
Mayo krijg je als er KVS bij je motorolie komt. Dit is gewoon de standaard lekkage van motorolie naar buiten. Hierbij slaat het hoekje van de koppakking door en gaat de olie naar buiten lekken. De olie komt nergens in aanraking met KVS en van mayo is dus al helemaal geen sprake.
Een monteur boven de 50 heeft hier niets mee te maken. Een klepdekselpakking kan de eerste de beste verkoper nog wel vervangen…
En over die vloeibare pakking, een klepdeksel met een rubber pakking moet zo ook wel dicht blijven.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Dit is idd een typische TU kwaal, wat buiten leeftijd/slijtage vaak veroorzaakt of verergert wordt door sportief rijden met koude motor.(hoge oliedruk)
Onder de 50jaar geen goed werk? Dan zou ik men boeken héél snel mogen dicht doen.
Ik haal de helft van die leeftijd (net) niet, maar mijn klanten komen toch mooi terug!
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
K_saxo schreef:maar goed als je een monteur hebt gehad die 50+ is is het goed uitgevoerd. .
Dus alle jonge gasten zijn slecht ofzo? Rare gedachtengang hoor….. heel raar, want ik ben nog lang geen 50+ en heb met mijn vakkennis toch al honderden klanten goed geholpen… Waar heb je zelf eigenlijk autotechniek gestudeerd?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
En uiteraard zijn ALLE 50+ers goed, zitten nooit slechte tussen!
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
techniek geleerd bij 50 en 60 plussers: ex camiomherstellers & machinebouwkundigen & scheepsmotortechnicus en tenslotte een oude zelfstandige garagist.
kleppendeksels durven vaak een beetje krom komen of wat poreus te worden in de buurt van de oude pakking. => nieuwe pakking heeft geen zin zonder vloeibare pakking.
bij veel garages in be (provincie antwerpen) waar ze een 25 - 50 jarige aan een auto hebben laten sleutelen loopt er zeer vaak iets mis. Ik spreek hier over de 2 grootste garage groepen die tot de merkgarages behoren. Ga geen namen noemen maar even googlen op de 2 grote garage groepen en je weet ze.
Zeer vaak zijn het kleine dingen die grote gevolgen hebben: olie vervangen en geen carterbout meer gemonteerd. Oliefilter vergeten te monteren remolie vergeten te vullen bij het vervangen koelvloeistof de boel vergeten te ontluchten zijn maar kleine vb hiervan.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En dus zijn alle jonge monteurs prutsers… ja hoor. Tuurlijk. O ja, een blikken kleppendeksel, uit geperst plaatstaal, kan NIET kromtrekken. Maar dat wist jij natuurlijk al…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
heb al geval gezien die wel krom stonden hellaas geen foto van. Maar is indertijd opgelost met vloeibare pakking en een nieuwe en de boel is toen nog 2 jaar lekvrij gebleven. Nu staat ie te roesten bij de schroothoop wegens andere zware problemen die veel geld kosten…
hier een vb van en nog rechte maar met oxidatie ... die ook een beetje zweet
De discussie van de monteur vind ik irrelevant. Ik ben wel specifiek naar de Citroen garage gegaan, omdat ik acht die meer kennis in huis heeft over zijn eigen merk. Een logische gedachtegang lijkt mij zo?
In ieder geval, ik ben gisteren met mijn opa naar de wasbox geweest en op zijn advies met de spuit het blok schoongespoten. Wow, hij glimt weer (op de roestvlekken na). Daarna naar huis gereden, motor even met rust gelaten en daarna met een natte doek onder de hoeken van de koppakking geveegd en schoongemaakt. Helaas kwam daar wel olie van weg. Het zit voornamelijk linksvoor, onder de cijfer 4, wat al eerder door iemand was verteld.
Olie zit trouwens net iets boven maximum. Ik rij best veel en na de aankoop heb ik hem bijgevuld (achteraf dus iets te veel, stom), maar ik heb niet het idee dat het oliepeil heel erg zakt. Ik ben toch al 4000km verder nu. Ook is de oliepeil stok mooi schoon, is er geen troep bij de bijvul dop te vinden en hebben we het koelwater gecontroleerd en daar zat ook geen prut in. Buiten de olie die we hebben weggeveegd wijst er dus niet veel op een (gigantische) lekkage. Advies van mijn opa was dan ook om het in de gaten te houden en elke week te controleren of er olie te zien is en het oliepeil controleren.
Hoe klinkt dit jullie? Ik zou graag langer als een jaar in de saxo willen blijven rijden. Hij moet binnenkort ook 4 nieuwe banden (tips?) en ik wil hem een grote beurt geven. Dat gaat mij zeker wel 400euro kosten. Een reparatie aan de koppakking is ook erg duur heb ik begrepen… Gewoon aankijken en genieten zolang het kan?
Music is like poetry.
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Hier een monteur van slechts 35, maar toch….
Hoeveel km heeft de Saxo gelopen? Die koppakking is goed te doen, en hoeft niet persé duur te zijn. Zeker als je het combineert met je distributie wanneer deze aan de beurt is (2 vliegen in één klap) want dat is al de helft van de klus….
Mocht die distributie nog lang niet aan vervanging toe zijn adviser ik toch om niet al te lang te wachten met het vervangen van de koppakking. De dynamo zit daar recht onder, en kan door overmatige olielekkage ernstige schade oplopen. Succes met de reparatie.
Zolang je geen liters moet bijgieten en er niets van olie in de alternator of d-riem gaat zou ik het gewoon als een extra antiroest behandeling van de motor beschouwen.
Zeker er voorlopig geen menging tussen olie en koelvloeistof is. Op de moment dat dit wel het geval of bovenstaande is direct vervangen.
Banden: continental uniroyal semperit goodyear michelin firestone zijn goede merken zeker te mijden barum sava kleber tenzij je graag spinnen trekt in de regen.
Tot nu toe is het zweten erg beperkt, valt gelukkig dus allemaal erg mee.
Nog even terug komend op de banden. Ik heb 165/70/RT13 banden. Kan ik zonder problemen 165/65/RT13 banden laten monteren, dus een wat lagere wang? In de wat langere bochten heeft de auto de neiging om wat onstabiel te voelen, vooral met veel dwarsrichels in de weg. Wellicht dat het met wat “plattere” banden beter is. Liefst zou ik zelfs 14inch banden monteren, maar waar kan ik goede velgen vinden…
Music is like poetry.