Water geluid
Wizzy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 172
Geregistreerd: 26-01-2012

- Saxo 1.1i
Gepost: 13 juni 2012 05:27 PM

Ik heb sinds kort als ik toeren maak met de motor een waterval achtig geluid rechtsvoor kort achter eht dashboard. Alles al nagekeken en bevoelt of er geen natte plekken zijn.
Als ik rij hoor ik ook continu water klotsen. Is dit normaal? Wat kan dit zijn? Heb ook al onder de motorkap gekeken maar kan daar ook niet iets speciaals vinden…. Verder is daar ook alles gewoon droog.
Ik heb geen airco, trouwens!

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 13 juni 2012 05:39 PM
  [ # 1 ]

Datzelfde heb ik eens gehad met een Renault en toen bleek het een lekke kachelradiateur te zijn.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 13 juni 2012 08:36 PM
  [ # 2 ]

Waarschijnlijk lucht in het koelsysteem.
Als je het koelsysteem goed ontlucht, dan zou het over moeten zijn.

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij heeft de Saxo ook een ontluchtingsnippel op de kachelslangen, welke door het schutbord gaan.

Profiel  
 
Wizzy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 172
Geregistreerd: 26-01-2012

- Saxo 1.1i
Gepost: 13 juni 2012 09:07 PM
  [ # 3 ]

Hoe ontlucht ik precies mijn koelsysteem?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 juni 2012 12:35 AM
  [ # 4 ]

Met draaiende motor de ontluchtnippels open draaien, eentje op het thermostaathuis (inbus), eentje op de radiateur en één op de slangen welke door het schutbord gaan. De exacte procedure staat in de Haynes of Vraagbaak, de basis voor de (beginnende) sleutelaar.

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 14 juni 2012 01:02 AM
  [ # 5 ]

staat hier al een paar keer beschreven.  Motor aan     radiatordop eraf nippel achter aan passagiers zijde openen bijgieten dat er een nette straal door de nippel gaat dichtdoen dan   imbus aan thermostaathuis openen bijgieten tot er een nette staal uitkomt dichtdoen dan de dop aan de radiator aan bestuurderszijde openen en gieten tot is overloopt dichtdoen. Dan radiatordop dicht motor goed laten warmlopen tot de fan aanslaat dan de radiator dop er terug even af (met een vod !!) en terug bijvullen tot ie overloopt.  De 1 ste maal dat je motor terug goed warm wordt gaat wat er nu teveel zit automatisch uit via de radiatordop.

Profiel  
 
Wizzy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 172
Geregistreerd: 26-01-2012

- Saxo 1.1i
Gepost: 14 juni 2012 10:03 AM
  [ # 6 ]

dankjewel voor de reacties!

Profiel  
 
Wizzy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 172
Geregistreerd: 26-01-2012

- Saxo 1.1i
Gepost: 24 juni 2012 01:18 PM
  [ # 7 ]

Er blijkt dus, dat er ontiegelijk veel lucht in mijn koelingssysteem zat en dat ik een klein lek in de radiateur heb.
Ontlucht, nieuwe koelvloeistof erin, en een flesje van radiator lekdichtingsspul bij de automaterialenzaak gehaald. Erin gegooid, flink rondgereden met de auto en daarna nog eens ontlucht en koelvloeistof tot de max bijgevuld.

Nu ligt er geen plasje meer onder de auto en lijkt de radiateur niet meer te lekken, dus ik denk dat het opgelost is nu.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 juni 2012 02:10 PM
  [ # 8 ]

Nieuwe radiator kost maar een paar tientjes bij een goede radiateurhandel.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 24 juni 2012 03:31 PM
  [ # 9 ]

antilekspul auwsh ik verwacht over 6 maand terug een bericht van een lekke radiator.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 juni 2012 03:35 PM
  [ # 10 ]

Vandaar ook mijn commentaar

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Wizzy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 172
Geregistreerd: 26-01-2012

- Saxo 1.1i
Gepost: 24 juni 2012 03:50 PM
  [ # 11 ]

Is mij geadviseerd door een mannetje die strikt alleen al Citroëns de laatste 20 jaar onder handen neemt. Steekt verder ook alleen citroën dealer spul onder de auto, maar tegen gereduceerde prijs aangezien hij geen officiële dealer/garage is.

Hij zei dat het bij een andere auto geholpen heeft en die rijdt 2 jaar later nog steeds rond zonder lek.

Profiel  
 
okkegroot
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 17-03-2010

- Visa 11 RE
- Visa -
- Visa GT
Gepost: 18 juli 2012 06:49 PM
  [ # 12 ]

Antilekspul kan best afdoende zijn. Is er bij mij jaren geleden ook eens in gegaan en werkt nu nog steeds.

Profiel  
 
Wizzy
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 172
Geregistreerd: 26-01-2012

- Saxo 1.1i
Gepost: 18 juli 2012 07:31 PM
  [ # 13 ]

Ja ik heb het er inmiddels al een tijdje inzitten en lek is gestopt. Ook geen waterklots achter het dashboard.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook