Ik heb sinds kort als ik toeren maak met de motor een waterval achtig geluid rechtsvoor kort achter eht dashboard. Alles al nagekeken en bevoelt of er geen natte plekken zijn.
Als ik rij hoor ik ook continu water klotsen. Is dit normaal? Wat kan dit zijn? Heb ook al onder de motorkap gekeken maar kan daar ook niet iets speciaals vinden…. Verder is daar ook alles gewoon droog.
Ik heb geen airco, trouwens!
Datzelfde heb ik eens gehad met een Renault en toen bleek het een lekke kachelradiateur te zijn.
Waarschijnlijk lucht in het koelsysteem.
Als je het koelsysteem goed ontlucht, dan zou het over moeten zijn.
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij heeft de Saxo ook een ontluchtingsnippel op de kachelslangen, welke door het schutbord gaan.
Hoe ontlucht ik precies mijn koelsysteem?
Met draaiende motor de ontluchtnippels open draaien, eentje op het thermostaathuis (inbus), eentje op de radiateur en één op de slangen welke door het schutbord gaan. De exacte procedure staat in de Haynes of Vraagbaak, de basis voor de (beginnende) sleutelaar.
staat hier al een paar keer beschreven. Motor aan radiatordop eraf nippel achter aan passagiers zijde openen bijgieten dat er een nette straal door de nippel gaat dichtdoen dan imbus aan thermostaathuis openen bijgieten tot er een nette staal uitkomt dichtdoen dan de dop aan de radiator aan bestuurderszijde openen en gieten tot is overloopt dichtdoen. Dan radiatordop dicht motor goed laten warmlopen tot de fan aanslaat dan de radiator dop er terug even af (met een vod !!) en terug bijvullen tot ie overloopt. De 1 ste maal dat je motor terug goed warm wordt gaat wat er nu teveel zit automatisch uit via de radiatordop.
dankjewel voor de reacties!
Er blijkt dus, dat er ontiegelijk veel lucht in mijn koelingssysteem zat en dat ik een klein lek in de radiateur heb.
Ontlucht, nieuwe koelvloeistof erin, en een flesje van radiator lekdichtingsspul bij de automaterialenzaak gehaald. Erin gegooid, flink rondgereden met de auto en daarna nog eens ontlucht en koelvloeistof tot de max bijgevuld.
Nu ligt er geen plasje meer onder de auto en lijkt de radiateur niet meer te lekken, dus ik denk dat het opgelost is nu.
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nieuwe radiator kost maar een paar tientjes bij een goede radiateurhandel.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
antilekspul auwsh ik verwacht over 6 maand terug een bericht van een lekke radiator.
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Vandaar ook mijn commentaar
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Is mij geadviseerd door een mannetje die strikt alleen al Citroëns de laatste 20 jaar onder handen neemt. Steekt verder ook alleen citroën dealer spul onder de auto, maar tegen gereduceerde prijs aangezien hij geen officiële dealer/garage is.
Hij zei dat het bij een andere auto geholpen heeft en die rijdt 2 jaar later nog steeds rond zonder lek.
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 17-03-2010
- Visa 11 RE
- Visa -
- Visa GT
Antilekspul kan best afdoende zijn. Is er bij mij jaren geleden ook eens in gegaan en werkt nu nog steeds.
Ja ik heb het er inmiddels al een tijdje inzitten en lek is gestopt. Ook geen waterklots achter het dashboard.