Betreft:
Citroen C3 1.4 HDI 16v met Delphi brandstofsysteem.
Dag forumtechneuten,
Vandaag heb ik de afdichtingsringen van mijn verstuivers vervangen. Dat is bij dit type motor vrij veel werk. Alle verstuivers kon ik vrij makkelijk verwijderen op die van de eerste cilinder na. Deze heb ik moeten verwijderen met een slagtrekker. Na een uurtje of 4 actief sleutelen had ik alles weer in elkaar staan. Na het starten liep de motor op 3 cilinders. Ook het motorlampje lichtte naar enige seconden op. Ik heb de auto uitgelezen op foutcodes met mijn Lexia pc. Er zijn 2 foutcodes actueel:
- P0263: cilinder 1 balansfout
- P1163: Acceleratiesensor (correct me if i’m wrong)
Na wat speurwerk heb ik gevonden dat dit een bedradings- of brandstofprobleem kan zijn. Ook heb ik gevonden dat de codering, welke op de verstuiver staat, niet correct kan zijn. Bijvoorbeeld door het onderling verwisselen van de verstuivers.Deze heb ik gecontroleerd en zijn allen correct.
Mijn conclusie is dat de verstuiver defect is. Ik heb de stekker van de verstuiver tijdens ststionair draaien losgenomen. Aan de motorloop veranderd niets. Wat wel “vreemd” is dat er nu ook foutcodes verschijnen welke te maken hebben met een onderbreking in de verstuiver of bedrading. Naar mijn mening is de spoel in de verstuiver dus niet onderbroken.
Heeft iemand dit wel is meegemaakt? Zijn die verstuivers zo enorm gevoelig voor een slagtrekker?. Het is wel erg toevallig dat ik de verstuiver in cilinder 1 met een slagtrekker heb moeten verwijderen en dat daar nu ook de storing in zit.
Ik heb de verstuiver nog niet vervangen. Deze hoop ik maandagavond te vernieuwen.
Groeten,
Dennis.
Het probleem is verholpen…..
Gr. Dennis.
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wil je ook met ons delen wat het was en hoe je het hebt kunnen oplossen? Dan kan een ander daar misschien ook weer z’n voordeel mee doen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat is inderdaad een goeie….. ops:
Na het vervangen van de verstuiver bleek de foutcode te zijn verplaatst van cilinder 1 naar cilinder 4. Het leek mij erg onwaarschijnlijk dat ik nu ineens 2 defecte verstuivers zou hebben. Na uitvoerig controleren van de kabelboom heb ik de motor weer gestart met als resultaat dat de motor wederom op 3 cilinders liep. Hierna heb ik een ouderwetse klem 30 reset uitgevoerd (accupool losgenomen en 10 minuten gewacht). Hierna liep de motor nog steeds beroerd maar het motorlampje bleef uit. Na ongeveer 15 minuten draaien van de motor begon het toerental zich te stabiliseren.
tot nu toe loopt de motor weer perfect. Het brandstofverbruik is met 1:21 ook lekker gunstig. De kabelboom van de verstuivers heb ik uit voorzorg wel vervangen omdat de stekkerverbindingen van wat mindere kwaliteit zijn.
Ik hoop dat jullie iets kunnen met deze informatie.
Groeten,
Dennis.
Hoe maak ik die verstuivers los?
er is eentje die fit.
kan ik die gewoon aandraaien of moet ik zuiver maken?
de inlaat moet er volledig vanaf zeker? ik kan nl niet aan de bout.
grtn uit belgie.