Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
BX terug van de garage.
- alle leidingen naar achteren vervangen.
- leidingen naar voorwielen vervangen
- stuk in de kat gelast
- binnenste stuurkogel LV vervangen
- draagarmrubber RV vervangen.
- en nog wat dingetjes…
Heerlijk, een BX zonder rammelende voortrein!!!! Voelt zo veel degelijker aan nu. Ze lijken wel te zijn vergeten de remmen te ontluchten, want ik moet de rem wel heel hard indrukken om goed te remmen. Nu alleen nog nieuwe mistlampen plaatsen en dan zijn alle APK-punten (en meer) gedaan. Ook moet die weer opnieuw worden uitgelijnd na die stuurkogelvervanging. Hij trekt nu naar links.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Goed werk, ik kan me de vreugde voorstellen. Veel mensen zeggen dat een BX niet rammelvrij kan zijn, maar ik heb er toch een aantal gehad die dicht in de buurt kwamen en dat rijdt heerlijk.
Een BX is rammelvrij zolang je het geluid van je audio maar hard genoeg hebt staan Overigens wat was nou de oorzaak van het rammelen in de voortrein? Daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Klinkt goed! Wanneer gaan we ze eens naast elkaar zetten ?
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Gisteren weer veel gereden en ik hoor echt geen rammels. Fijn zeg. Het kan natuurlijk ook aan mijn oren liggen…
@autofan: de oorzak was bij mij denk ik een draagarmrubber RV. Die was uitgedroogd en weggeteerd. Verder zijn in de voortrein sinds ik deze BX heb vervangen: stab stangen en binnenste stuurkogel LV.
@Poekoek: gaan we snel eens doen!
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Gisteren wilde na een pauze van een rit van 500 km de auto niet meer starten. Het lag niet aan de accu. De startmotor sloeg gewoon niet aan. Ik heb toen eerst een geprobeerd het relais in de fan bak schoon te maken, omdat ik daar een klikje hoorde. Nadat ik dat had gedaan, startte de BX gewoon weer. Vanochtend ook geen probleem. Kan dit relais werkelijk het probleem zijn geweest? En doe ik er verstandig aan het te vervangen?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Het relais in de fan bak is naar mijn weten van de mistlampen, dus ik denk dat het een toevalligheid is geweest. Het relais van de startmotor zit op de startmotor zelf. De rode stekker stuurt dat relais aan. Volgende keer zou je een goede tik op de startmotor moeten geven, kijken of ‘ie het daarna wel doet.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Nieuwe APK!
Er was wederom nog even gedonder om het wiellager LA. Hiervan hadden Lars en ik geconstateerd dat het geen geluid maakte. De APK-meester beweerde ook nu weer van wel. Naja, kennelijk komt er wel ergens geluid vandaan, maar is het niet het wiellager. Overigens heb ik LA en RA met elkaar vergeleken en ik hoor geen verschil. Het klinkt beiden als de remschijf. De APK-meester is toen een stukje gaan rijden en hoorde niets. Daarmee was het in orde.
Anyway, de BX mag weer een jaar de weg op en anderen verblijden of deprimeren met haar verschijning
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Graag hoor ik jullie mening over mijn versnellingsbakoverdenkingen.
Hoewel ik blij ben met de APK, ben ik nog steeds niet echt tevreden over de versnellingsbak. Wat ergert me:
- Er zit een rateltje in, voor tussen de 1 en 2 hoor je gewoon een ratel.
- Hij schakelt niet lekker van 1 naar 2. Alle andere versnellingen wel.
- in de vrij voelt de pook zicht nogal vrij. Een beetje roeren (ligt aan mechanisme dus)
Waar komt die ratel vandaan? Wat kan ik er aan doen?
Moet ik alleen iets aan het mechanisme laten doen of moet de bak open?
Als de bak open moet, kan ik ‘m dan niet beter vervangen voor een andere bak? Wat voor bakken zijn dan mijn opties?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Nog tips aan de hand van bovenstaande tekst?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Heb je het hele schakelstangenstelsel, en dan met name alle kogelgewrichtjes, al nagelopen om te zien of daar ergens ook (veel) te veel ruimte in zit?
Voor wat betreft het schakelen van 1 naar 2: is dat alleen van 1 naar 2, of bijvoorbeeld ook van 3 terug naar 2 (evt. synchronisatieprobleem 2e versnelling)? Gaat de bak zich ook beter gedragen als alles lekker warm gereden is? Als je de bak plaagt door ineens grof gas te geven/gas te lossen, schiet hij dan niet uit de versnelling (vergaande slijtage)?
En wie weet er nog meer checks die je zo op een bak kunt doen? Ik vergeet er vast nog wel een paar…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Dank voor je antwoord. Ik heb zelf nog niks echt nagelopen.
Van de 3 terug naar de 2 gaat inderdaad ook stroever. Het probleem lijkt dus rond de 2 te zitten. De bak gaat ook iets lekkerder als hij warmer wordt, dat klopt ook. Het is een 16V dus ik geef weleens flink gas en daarbij is het nog nooit gebeurd dat ie uit de versnelling schoot.
Wat betreft het ratelende geluid. Het is mij niet heel duidelijk waar het vandaag komt. Je hoort het continu zacht bij een koude bak en eigenlijk niet meer bij een warme bak. Je hoort het ook sterker als ik de pook in vrij heb staan en ik druk de pook richting links (dat is ook mogelijk door de speling). De ratel is helemaal duidelijk te horen bij het schakelen tussen 1 en 2 en ook wel bij terugschakelen van 3 naar 2.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Volgens mij zijn er met bakproblemen een aantal dingen die je kan checken:
- goede koppeling, en komt deze goed vrij?
- bakolie verversen (dat is laatst gedaan geloof ik?), en het niveau controleren
- schakelmechanisme speling controleren.
- schakelmechamisme afstellen (staat in de vraagbaak)
Als dit allemaal goed is vrees ik dat het einde bak is (als het geluid daadwerkelijk uit de bak komt). Wat is de kmstand? Is de ratel gekomen na het verversen?
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
- De koppeling komt volgens mij goed vrij. Geen problemen mee in andere versnellingen.
- Bakolie is ververst. Peil is neem ik aan nog goed.
- Schakelmechanisme is niet helemaal goed. Dat weet ik zeker. Te veel speling. Maar komt die ratel daar door???
- Schakelmechanisme kan ik dus proberen af te stellen.
De km stand is nu 222.300 km. Ik kan zelf niet goed thuisbrengen waar de ratel vandaan komt, daar deze vooral goed hoorbaar is tijdens het rijden en het schakelen naar de twee. De bak zit links naast het blok toch? Daar lijkt het niet helemaal vandaan te komen, maar waar kan een ratel die je alleen bij het schakelen naar de twee echt goed hoort anders vandaan komen? De ratel hangt samen met het aantal toeren dat de motor draait, zoveel weet ik. Kunnen het dan de kleppen zijn? Dat ik die na de twee niet goed meer hoor omdat er dan meer rijlawaai is? Lastig te zeggen.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Dus als hij in z’n vrij staat hoor je het ook ligt ratelen? Dan zou je eens in het motorruim kunnen gaan luisteren, de bak zit inderdaad links, waar je ‘m hebt ververst. Onder de verdelerkap en HD-pomp zegmaar.
Piekt het geluidsniveau van het ratelen tijdens het schakelen en zakt het niveau weer als ‘ie in z’n twee staat? Maakt het veel verschil als je hard of zacht optrekt?
Ik heb een beschading op een tandwiel gehad, waardoor er gejank optrad bij acceleratie, maar bij gas los was het verdwenen.