Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nee maar de cylinders wel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ook niet. Ze kunnen vervormen, maar erger is nog dat ze los kunnen komen uit het blok. Verwarmen mag daarom alleen als compleet blok in een oven als de cilinders er uit moeten…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Lieve mensen ik ben vanmorgen na al jullie opbeurende woorden en tips meteen weer aan het werk gegaan. Dit keer samen met Sjors, wat wel scheelde. Zoals Marc adviseerde heb ik het bovencarter (heet dat eigenlijk zo?) er maar weer opgezet en Sjors heeft de krukas gedraaid met een ijzer. Toen lukte het wel. Heb trouwens met de hamersteel de zuigers naar beneden getikt, dus ook dat was een goeie tip!
Drijfstangkapjes zijn er dus af en daarmee zes lagerschalen. Die aan de drijfstang kon ik nog niet bij aangezien de krukas er nog niet uit is. Uw gewaardeerde oordeel gaarne:
Ook heb ik de centrale as even nauwkeurig bestudeerd en met name uiteraard het tandwiel dat de linker nokkenassen aandrijft. De tandjes hiervan zijn duidelijk minder perfect dan die van de rechter zijde, wat wel logisch is gezien wat er gebeurd is. Ik heb hem rondgedraaid en steeds een foto gemaakt, zodat je een indruk krijgt. Hier is één foto, de rest staat in het album, vanaf foto 160.
Nu, de krukas eruit. Kun je die er werkelijk uittillen? Want ik heb het idee dat hij nimmer tussen de drijfstangboutjes door komt. Ik heb geprobeerd alle zuigers zoveel mogelijk naar onderen te tikken tot ze er net niet uitkomen, maar door hun schuine positie lijkt het (althans) dat die krukas daar nooit zomaar tussendoor komt.
Of is dat verbeelding?
Het verwachtte antwoord is trouwens: haal die bouten er dan uit, maar die zitten vrij vast en als ik ga tikken, tik ik alleen de zuigers verder naar onderen en dus eruit.
Vraag 2a is dus: wat ik erop tegen dat de zuigers er toch uitgaan? Heeft dit nadelen of is het af te raden?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
heeft geen nadelen. Heb je een zuigerveerspanner om de zuigers er later weer in te krijgen?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die lagerschalen lijken mij nog goed genoeg. Waterman? OTOH: ik zou ze er nieuw inzetten.. schalen zijn toch al 30 jr oud.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Jamaar da kosssss weetjewel?
Trouwens ze zitten er niet persé 30 jaar in. Wellicht ooit vervangen…. geen idee.
Ja, we hebben hier een zuigerverenterugdrukapparatus. Wel een oude ietwat gare, dus zal eens een nieuwe bestellen. Wilde ik toch al doen.
Overigens blijven de zuigers wel keurig hangen, dus veren zouden goed moeten zijn.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Ik heb van Cyril vernomen dat het lagermateriaal verouderd. Daarom vervangt hij de lagers bijna altijd.
Tja, het is wel weer even dokken.
Ik zou eerst eens de krukas gaan nameten.
Citroën SM
French show, Italian go…
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De lagers ogen oud en vertonen slijtage, vooral die van de drijfstangen. Gewoon nieuwe er in, dat kost je maar 600 euro extra.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Jaja, ik besef dat…. Ben de ontekennende fase inmiddels al voorbij. Dat wordt dus hevig oefenen aan de danspaal om wat extra cash te genereren.
Overigens geld hier ook:
Heb dus even die CD van Walter opgezocht met alle werkplaatshandboeken erop. Het blijkt namelijk dat mijn mooie map alleen deel 1 betreft. In deel 3 staat hoe de krukas eruit gaat. Gewoon trekken dus, tussen de drijfstangen door.
Maar goed, ik ga de zuigers er gemakshalve toch maar uithalen heb ik besloten. Even nieuwe tool kopen dan zitten ze er straks zo weer in. En ik wil toch de conditie van de zuigerveren controleren. Als ik nu toch zo ver ben….
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 10349
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het glas is nog halfvol! Als ik de lagerschalen zo bekijk zal de krukas waarschijnlijk niet geslepen hoeven te worden. Voor de zekerheid wel nameten. Heb je ook de servicebulletins van de sm? Die kan ik wel naar je mailen. Daar staan de meeste modificaties in inclusief vanaf welk motornummer.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Alle SB’s staan op de site van de SM-club Nederland. Mocht iemand toch nog meer hebben, laat het dan even weten.
Citroën SM
French show, Italian go…
In de Technische Mededeling S-16 staat het hele verhaal.
Citroën SM
French show, Italian go…
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Schuif éérts stukjes plastiek slang over de schroefdraad van die bouten heen ,
zo heb je niet de kans dat je de krukas beschadigd .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
adiante schreef:Alle SB’s staan op de site van de SM-club Nederland. Mocht iemand toch nog meer hebben, laat het dan even weten.
En we zetten het er direct op
Voor nu service van de zaak: http://www.citroensmclub.nl/downloads/ Het is terug te vinden onder ‘handboeken’ in de linker kolom.
Effe slikken Léo. Gewoon alles nieuw doen wat ook maar enigszins is aangetast ! Alleen dan heb je geen half werk en lang en onbezorgd rijplezier. Want dat laatste kan heus met een SM.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Gelukt!
Helaas viel de stroom op het gehele industrieterrein uit rond 17:00 uur, maar ik heb het blok onder het daklicht gereden en toen de krukas eruit gehaald met hulp van Sjors, mede omdat mijn vinger pijnlijk klem kwam tussen lager nummer 1.
Zoiets is ook eigenlijk niet echt lekker te doen in je eentje Léo!
De tip van Walter kon ik wegens stroomstoring helaas niet lezen, maar het is met enig beleid toch gelukt om hem eruit te halen zonder te beschadigen.
De drijfstangen komen trouwens ook gevaarlijk vlak langs de wanden van de bussen, maar ook dat is goed gegaan. Een raadsel is, waarom er opeens geen beweging meer in zuiger nummer 1 te krijgen is, terwijl Sjors de krukas eerder vandaag wel wist te draaien (zij het niet helemaal rond). Wellicht toch aanslag op de wand?
Ik heb het blok dus maar weer 180 graden gedraaid en een laag Veidec Rust Oil (superproduct!!) bovenop zuiger 1 gespoten, zodat het hopelijk vannacht de boel losweekt.
Er zit overigens op alle wanden wel enige aanslag van het stilstaan. Ik hoop dat ik dat er op één of andere manier afkrijg zonder meteen alles te moeten laten honen.
Ook de zuigerveren van de overige 5 zuigers heb ik ingespoten met Rust Oil, zodat die vast kunnen losweken. Ook wel een lekkere aankoek- een aanslagbende zeg. Zal nog wel wat moeten gebeuren eer die weer fris naar mijn zin zijn.
Methodes??
@Robin: je hebt gelijk hoor. Beter nu goed doen dan halfbakken en straks spijt. Ik doe dit één keer en daarna wil ik gewoon lekker rijden. Is toch de beste manier, heb ik al ondervonden met de CX. Dit is alleen prijziger.
De krukas heb ik even op de foto gezet. Hier eentje, de rest in het album.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D