Hallo,
Ik ben Johan en kom uit Arnhem,
Sinds 3 weken heb ik een CX 25 RD Turbo uit 1984. Ik ben nieuw op het gebied van CX-en, dus ik zal me vooral bezig houden met domme vragen.
Vraag 1: De cijfers op de verwarmingshandle, en het kooitje aan het plafond van mn CX impliceren dat ik in het bezit ben van een airco. Koele lucht ben ik echter nog niet tegengekomen uit de openingen van mijn ventilatierooster.
Waar zit die aircopomp/reservoir/bijvulopening enz? Ik kan niks vinden in aan het motorblok wat er op lijkt? Links of rechts van de motor?
Vraag 2: Uit beide zijruit ventilatieroosters komt geen lucht als ik de blower aanzet, bij de rechter kwam ik tot de ontdekking dat de slang eruit was geschoten, hier kon ik nog redelijk goed bij en heb de slang teruggeplaatst. Ik neem aan dat de linkerkant hetzelfde heeft. Welke panelen moet ik verwijderen om hier bij te komen?




Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011
- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
He Johan,
welkom op het forum, je woont overigens in dezelfde groene parkenstad als ik.
Is er wel fysiek een airco gemonteerd in de CX en zo ja is die ook afgevuld?
Ik ben geen kenner op het gebied van airco’s maar ergens anders op het forum staat er wel het eea over geloof ik.
Bijdeweg domme vragen bestaan niet.
Ik kijk nu net op de foto’s maar ik heb het idee dat er geen airco in je auto aanwezig is. Wat je ziet zijn de schakelaars voor de fan, een voor de roosters boven en beneden en de temperatuur.
Martinbap schreef:He Johan,
Is er wel fysiek een airco gemonteerd in de CX en zo ja is die ook afgevuld?
Ja, dat is wat ik me ook afvraag inderdaad.





























Totaal aantal Berichten: 10403
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hallo Johan. Best kans dat er geen airco inzit. Dan is het een thermostatisch geregelde verwarming. Had ik ook in m’n TRD. Dus gewwon kijken of je een aircocompressor vindt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
OK. Dan ga ik er van uit dat ik er geen heb. Kan die ook niet kapot, dat scheelt weer.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Welkom
Als je airco hebt zit er een compressor onder de motorkap groot ding met slangen eraan wat door de riemen wordt aangedreven en zit je HD pomp rechtstreeks op de nokken as en heb je een draaiknop links boven de versnellingspook.
Mark
CX 2000 pallas ‘78






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Mark Gielen schreef:Als je airco hebt [.........] en zit je HD pomp rechtstreeks op de nokken as
Hoeft niet persé hoor, kan ook op de reguliere plek zitten, al komt dat minder vaak voor.
Maar die draaiknop is niet te missen, die zit dan op de plaats waar bij jou waarschijnlijk het tekeningetje met het schakelpatroon voor de 5-bak zit.
Plus er zit bij aircomodellen een ‘tweede’ dunnere radiateur voor jouw gewone radiateur.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D




































Totaal aantal Berichten: 17407
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Bij de serie 1 ging airco toch altijd samen met het Isother-pakket? Hier zie ik geen groene band aan de bovenkant van de voorruit, hoewel die natuurlijk al eens vervangen kan zijn.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!