Het probleem met mijn centrale deurvergrendeling (1996 XM TCT)is dat ik via de AB de deuren wel kan afsluiten maar niet meer kan openen – dit gaat alleen nog met de sleutel in het slot en dan opent hij alleen de betreffende deur. Dit probleem is afgelopen strenge winter geleidelijk ontstaan. Soms lukte het wel om te openen en te sluiten, een andere keer niet en tegen het einde van de winter werkte de AB alleen nog maar bij het afsluiten van de auto. De batterij van de AB is vervangen zonder resultaat.
Heb ik het bij het rechte eind als ik denk dat alle onderdelen nog functioneren, maar dat de fout in een verbinding / aansluiting zit? Ik heb ook al geprobeerd elke deur afzonderlijk los te koppelen door de grote stekker aan de voorzijde van elke deur los te maken (dus de evt kapotte schakeling er tussenuit laten), maar dat maakt geen verschil - de AB opent niets. De dikke ronde deurstekkers zien er van binnen goed uit, en lijken voorzien van een soort vet dat blijkbaar tegen corrosie beschermd.
Mijn vraag is hoe kan ik de fout oplossen, is er een voor de hand liggende plaats waar ik kan zoeken? Hoe kan ik stekkers doormeten, of zit er nog ergens een relais dat ik kan bekijken?
Dus als je van de bestuurders deur met de hand het knopje open neer doet gaat de rest niet mee?
Dat werkt alleen bij de bestuurder, bij de passegiers deur doet ie dat nooit.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
inderdaad het bestuurdersknopje bedienen heeft geen effect op de andere deuren of sloten.
eeeeh sorry ik twijfel. ik ga even proberen ...........
Totaal aantal Berichten: 6157
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Maar mocht dat het geval zijn, dan is de stuur (of master) servo overleden. Tenminste, dat lijkt me zeer aannemelijk.
Daar ben ik weer.
In de auto gezeten met alle deuren van het slot.
Knopje bestuurdersdeur met de hand indrukken sluit alle deuren.
Knopje passagiersdeur met de hand indrukken sluit ook alle deuren.
Het openen /omhoog trekken van een van beide genoemde knopjes ontgrendeld alleen de betreffende deur en geen van de andere deuren.
- C1 1.0 Collection
Als bij beide portieren alleen “op slot” werkt, dan lijkt het me eerder dat de kiekert stuk is.
Als de afstandbediening het niet doet, en ook de bediening via een van de knopjes dan denk ik eerder aan de computer die erbij hoort.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
wat bedoel je precies met de kiekert, is dat de sensor bij de binnenspiegel of zo>
kan ik die gewoon vervangen door een exemplaar van de sloop of waar moet ik op letten?
- C1 1.0 Collection
De “kiekert” (= merknaam) is het kastje dat de vergrendeling regelt. De computer, zo je wilt. Ik denk dat die stuk is op het “openen” signaal. Vraag me niet waar die zit, ik heb geen XM, maar heel moeilijk is het vervangen ervan niet. Er zit een stekker aan, dat kun je niet fout doen.
Het is vrijwel zeker de Kiekert! Heb dat ooit ook gehad: zie topic:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/198416/
Succes!
Totaal aantal Berichten: 4870
- Xsara Scootertje.
Het kan ook zijn dat het knopje onder het rubbertje van je afstandsbediening van het printplaatje af is gebroken, heb je dit al gecheckt!? Zo niet dan is de kiekert idd de eerste verdachte.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Het was inderdaad de Kiekert module. Op de sloop uit een ZX gehaald voor 25 euro, en hij werkt.
Ook die van een Xantia leek hetzelfde trouwens.
Daarna was het nog een hele toer de module in de XM te vinden.
Onder het handschoenenkastje ... dus de bekleding in de voetruimte van de passagier losgemaakt en daar omhoog gekeken, - hier zat wel een zwart kastje ook met 9-polige aansluitng, maar hoe ik ook keek geen Kiekert . . . .
Je moet echter het complete handschoenenkastje naar boven toe uitnemen, en daaronder zit de Kiekert module helemaal rechts vooraan.
bedankt voor jullie snelle en goede hulp.
Alles werkt nu weer naar behoren, echter de rechterdeur doet nog niet altijd mee, maar dat verhelp ik nog wel. Het is bijna vakantie . . .
een kiekert module is toch aan de zender ( sleutel) gebonden ?
Nee Gomp, de Kiekert is de cv. En bij Wes z’n XM heb ik geleerd dat er 2 uitvoeringen zijn: een waarbij je wel de signalen ‘openen’ en ‘sluiten’ van de ontvanger kunt aansluiten en een waarbij het niet zo is. ‘Gelukkig’ zien al die Kiekerts er aan de buitenkant hetzelfde uit met dezelfde stekers zodat je dat proefondervindelijk moet uitzoeken.
Wim,
Disciplus Simplex