Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Ik ben vandaag begonnen aan de vervanging van de veerbollen en de lhm te verversen. De voorveerbollen en LHM zijn er vlot uitgegaan maar langs achter willen ze voor geen meter los. Ik denk dat ik er niet genoeg aan gedraaid heb op zijn hoogste stand (uit vrees dat ze weg zouden schieten) Zijn er mogelijkheden om deze opnieuw op druk te brengen zonder voorveerbollen en zonder LHM of wordt het gewoon heel er hard sleutelen. Ik heb zowel met een kettingsleutel als met een hamer en beitel geprobeerd, maar het is tevergeefs.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Dan zitten ze inderdaad wel erg goed vast.. Mijn bollen achter wouden prima los met een kettingsleutel, voor lukte dat niet. Met hamer en beitel waren ze zo los..
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Ik heb er ook al heel wat WD40 op gespoten, maar niets helpt. Morgen anders misschien eens eens een stalen paal aan de garage gaan vragen zodat ik mijn kettingsleutel kan verlengen.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Wat vaak goed helpt; harder meppen! That’s the way to go.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Het wordt dan gewoon hard sleutelen.
Auto in de hoogste stand (steunen plaatsen voor je eigen veiligheid), systeem op druk houden en met een kettingsleutel, al dan niet verlengd, de bollen een paar slagen los draaien.
Daarna systeem drukloos maken en de bollen eraf schroeven. Wil natuurlijk het makkelijkst op een vierkoloms brug, ik heb het zelf gedaan, op de grond, met de auto aan de achterkant op oprijbrugjes.
Dan heb je genoeg ruimte om kracht te zetten. Grote hamer en beitel gebruik ik eigenlijk nooit bij deze klus, het is me altijd nog gelukt met de bekende kettingsleutel.
Succes!!!!
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
thomasc3vtr schreef:Ik ben vandaag begonnen aan de vervanging van de veerbollen en de lhm te verversen. De voorveerbollen en LHM zijn er vlot uitgegaan maar langs achter willen ze voor geen meter los. Ik denk dat ik er niet genoeg aan gedraaid heb op zijn hoogste stand (uit vrees dat ze weg zouden schieten) Zijn er mogelijkheden om deze opnieuw op druk te brengen zonder voorveerbollen en zonder LHM of wordt het gewoon heel er hard sleutelen. Ik heb zowel met een kettingsleutel als met een hamer en beitel geprobeerd, maar het is tevergeefs.
Zat er beweging in de achterveerbollen tijden het losdraaien (beetje los draaien) in de hoogste stand?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Vooral achter is een kettingsleutel niet altijd toereikend. Ze kunnen daar zó gruwelijk vast zitten. Je kan de veercilinder eventueel ook onder de auto vandaan halen, als je geen zin hebt om er weer LHM in te gooien , het werk daarvoor valt wel mee.
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Vierkolommer? Ik heb het gedaan op een tweekolommer.. Harder meppen kun je ook proberen, mijn bollen zijn nu best wel beschadigd (niet dat dat erg is.. )
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Als je ze vervangt maakt dat niet zoveel uit natuurlijk .
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Daarom. Waarschijnlijk worden de mijne opnieuw gevuld, maar zo’n BX is toch zo betrouwbaar, die kap hoeft toch nooit open.
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Ik zal vooraan de nieuwe bollen en LHM er al op monteren en hem dan terug op zijn hoogste stand zetten. Moet hij met zijn wielen op de grond staan voor ze te kunnen los slaan op zijn hoogste stand?
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
In de hoogste stand mogen de wielen los van de grond staan.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
oke
De voorbollen zijn terug gemonteerd en lhm terug bijgevuld. Ontluchten moet met draaiende motor gebeuren zeker?
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Jep, ik zou ‘m even laten lopen met de schroef open, en na 30-60 seconden de schroef weer dichtzetten, waarschijnlijk zal die al opstijgen.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
oke, dat is toch die schroef waar dat buisje in loopt en een beetje open draaien, dus er niet volledig uit?
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.