Volgens mij is een taxatie echt volslagen overbodig. Als een of andere onverlaat een deurpaneel aan gort rijdt, moet hij (dwz zijn verz. maatschappij) gewoon opdraaien voor het herstel. Het maakt niet uit of die auto al stuk, bekrast, gedeukt, whatever was…Je auto moet wel heel erg weinig waard zijn om total-loss verklaart te worden op een deur.
Je gaat dus naar een schade expert, vraagt een offerte voor het herstel en dient een claim in bij zijn verz. maatschappij, bij voorkeur via je eigen verzekering. Regel je het direct via je eigen verzekering, dan kan je vaak bij een schadeherstelbedrijf terecht in de buurt, wat al op je groen kaart staat aangegeven.
Is je auto zelf all-risk verzekerd dan heb je een voordeel, dat je wat rompslop bespaard wordt, en je de schade direct kan laten herstellen. Jouw eigen verz. maatschappij schiet als het ware het herstel voor. Als de claim door de tegenpartij niet gehonoreerd wordt, komt het uit je eigen all-risk.
Toen ik in mei vanachter werd aangereden, heb ik gebeld met de verzekering. Zij verbonden mij direct door met een schadebedrijf hier om de hoek. Ik kon direct langsrijden, heb de auto achter gelaten, twee dagen later was de schade (~2250EUR) keurig hersteld. Omdat ik AR verzekerd was hoefde ik mijn geld niet te trekken, en krijg ik vervangend vervoer. De verz. maatschappij heeft alles kunnen claimen bij de verz. van de tegenpartij.
Maar het heeft weinig zin om all-risk verzekerd te zijn als je auto meer dan 3-5jaar oud is. Gebruik je de auto zakelijk, dan willen sommige werkgevers het wel een eisen. Rijdt je met je nieuwe auto in de mist op een boom, dekt all-risk de schade, maar hoe je het ook wendt of keert, je krijgt nooit een nieuwe auto, in dat geval komt het begrip dagwaarde om de hoek kijken. Maar bij all-risk betaal je premie over de nieuwwaarde, bij een auto van 5jaar oud, spaar je zo veel uit op de premie dat het niet meer loont om verzekerd te zijn voor je eigen fouten.
Een Xm (die inmiddels allemaal ouder zijn dan 5jaar) heb je dus gewoon WA+ verzekerd (WA, ruit, diefstal, brand)
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ik weet niet of ik inderdaad die 650,- krijg en al helemaal niet of dat het bedrag is dat de expert gaat berekenen, maar laten we zeggen dat ik er wel tevreden mee zou zijn.
Een taxatie is inderdaad alleen zinnig als het een auto is ouder dan 9 jaar en exclusief om de simpele reden dat er na 9 jaar geen koerslijsten meer bestaan en daardoor de waarde wordt bepaald door de betreffende expert dus je bent dan afhankelijk van zijn grilligheid. Mijn XM, en mn vorige bx, net als de 205 jes van mn vriendin zijn alleen WA verzekerd, meer had ik er simpelweg niet voor over en bovendien had ik het uberhaupt niet
Een auto (economisch) total loss verklaren voor alleen een deur is overigens niet zo moeilijk, een auto ouder dan om en nabij 9 jaar en bovendien niet exclusief in uitvoering of aantal is al gauw vrijwel niets meer waard. En aangezien een schade altijd hoger uitvalt dan verwacht, kijk alleen al naar de geschatte 1400,-, is bijna zeker hoger dan de waarde die de verzekering eraan zal geven als waarde-voor-schade….En als de schade hoger wordt geschat dan de economische marktwaarde, dan is ie al snel total loss.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
schade is bepaald door de exper op 1575,- euro, marktwaarde circa 1200,- en restwaarde circa 100,- dus reken het verschil uit dat op mn rekening wordt gestort…
Nieuwe deur moet ik nog zoeken maar eerst maar eens een paar dagen feesten
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
malle pietje schreef:schade is bepaald door de exper op 1575,- euro, marktwaarde circa 1200,- en restwaarde circa 100,- dus reken het verschil uit dat op mn rekening wordt gestort…
Nieuwe deur moet ik nog zoeken maar eerst maar eens een paar dagen feesten
Daar kan je mooi je winst voor gebruiken!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
jep, maar eerst een stinger venture gekocht en een filter besteld…Wel een goeie investering…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!