Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hé Walter ik ben nog niet aan ‘t slapen hoor!!
Heb vanmiddag zeker al druk zitten schrijven hoor. Alle nummers en letters van de onderdelen genoteerd, zoals je adviseerde. Weet niet welke er toe doen en welke niet, maar hier komptie:
Motorcode + nummer: C114.03 300.097
Productie: April 1972
C114/1MB - 66655 (ingegoten nummers)
Hoofdlagers: MM66558
Drijfstanglagers: MM67129
Flenzen: 0025
Geleider: 54.11.910
Spanner: Renold
Ketting: IWIS
Centrale as: C114/1MD 66631
Krukas: AA 50
Zuigers (drijfstangen eigenlijk): 66675
Oh ja en het oliepompasje is 49 mm (gemeten met schuifmaat!!)
Nu ga ik de micrometer even zoeken, want ben toch nieuwsgierig geworden naar die krukas.
Naar het revisiebedrijf moet ik sowieso spoedig want ik wil weten hoe het met de rechter cilinderkop gesteld is.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
jantje1948 schreef:De dikte van het asje is niet zo belangrijk, wel de lengte. 49mm is de goede, 47 is de oude, te korte.
De lengte van het pompasje is ook niet bepalend getuige deze foto (2x49mm) waarbij de ene dik is en de andere dun(ner)
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
La Léo schreef:Hé Walter ik ben nog niet aan ‘t slapen hoor!!
Heb vanmiddag zeker al druk zitten schrijven hoor. Alle nummers en letters van de onderdelen genoteerd, zoals je adviseerde. Weet niet welke er toe doen en welke niet, maar hier komptie:
Motorcode + nummer: C114.03 300.097
Productie: April 1972
C114/1MB - 66655 (ingegoten nummers)Hoofdlagers: MM66558
Drijfstanglagers: MM67129
Flenzen: 0025Geleider: 54.11.910
Spanner: Renold
Ketting: IWISCentrale as: C114/1MD 66631
Krukas: AA 50 :
Zuigers (drijfstangen eigenlijk): 66675
Oh ja en het oliepompasje is 49 mm (gemeten met schuifmaat!!)
Nu ga ik de micrometer even zoeken, want ben toch nieuwsgierig geworden naar die krukas.
Naar het revisiebedrijf moet ik sowieso spoedig want ik wil weten hoe het met de rechter cilinderkop gesteld is.
Neen ik bedoel dat je er stilaan snachts zal van gaan dromen
Heel vroeg bloknummertje ( zoals Kalifa zijn motor )
krukas en drijfstangen standaard , drijfstang gewichtsklasse 50
Normaal heeft elke drijfstang en bijhorende kap een andere nummerset
Zal nog even de kofferbak induiken om mijn nieuw oliepompasje te meten
Walter
PS hoe maak je een quito in verschillende deeltjes ? dat lukt mij natuurlijk weer niet
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Oké krukas gemeten met schuifmaat van Japanse precisie.
Hoofdlagertappen zijn standaard 76,30 (+/- 0,005)
De mijne: 76,20 76,19 76,21 76,19
Kruktappen zijn standaard 57,15
De mijne: 57,11 57,12 57,13
Zou het misschien kunnen dat alleen de hoofdlagertappen ooit eens zijn geslepen, dat de krukas er verder zo glad en mooi uitziet?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat kan, maar dan moet je me even vertellen wat de eerste slijpmaat van de krukas is of de eerste overmaat van de lagerschalen. Ik heb dat boek even niet bij de hand.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
wbogaerts schreef:PS hoe maak je een quito in verschillende deeltjes ? dat lukt mij natuurlijk weer niet
Ik denk: “wat is een quito?”, maar je bedoelt quote!
Dat doe je zo Walter:
1.) Druk op de quoteknop zoals normaal gesproken en je berichtvenster opent met de quote erin
2.) Selecteer de gehele quote en kopieer hem (Control C)
3.) Haal nu alles uit de oorspronkelijke quote weg waar je eventjes niet op wilt antwoorden, maar let op dat de [....] en de [/....] aan begin en einde blijven staan!!
4.) Geef je antwoord op het geselecteerde quotegedeelte
5.) Druk nu op ‘plakken’ (Control V) en de gehele quote komt er weer onder te staan. Nu ga je weer andere zinnen weghalen uit dat tekstblok behalve waar je op wilt antwoorden en je zorgt weer dat de [...] en [/...] blijven staan aan begin en eind.
En zo voorts!!
Wel nauwkeurig kopiëren, deleten en plakken anders wordt het een zooitje, één teken verkeerd of vergeten en de computer maakt er chocoladepasta van!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Zo simpel
heb hier juist even een nieuw (frans ) oliepompasje gemeten : 49.20 lang
het belangrijkste is dat de splines lang genoeg zijn : hier 13mm
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
waterman schreef:Dat kan, maar dan moet je me even vertellen wat de eerste slijpmaat van de krukas is of de eerste overmaat van de lagerschalen. Ik heb dat boek even niet bij de hand.
Even opgezocht in het Duitsche boek, gekregen van Walter:
Categorie A dus….
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
La Léo schreef:
Hoofdlagertappen zijn standaard 76,30 (+/- 0,005)
Kruktappen zijn standaard 57,15
Van waar komen die maten ????
ik vind hier in S16 blz 4 :
Klasse A ( merkteken op de lagers MM 66 558 )
Kruktapdiameter : 76,185 tot 76,195mm
Klasse A ( merkteken op de lagers MM 67 129 )
Drijfstangtapdiamter 57,110 tot 57,120 mm
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ok, waar lees je dan dat die krukas 76,30 moet zijn? Die van jou is dus cat. A, je lagers zijn ook cat A.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
wbogaerts schreef:Normaal heeft elke drijfstang en bijhorende kap een andere nummerset
Dat klopt ook bij mij hoor. Een driecijferig nummer op de zijkant van de lagerkapje, op beide delen.
Ik heb ze echter voor de zekerheid ook maar likjes met verschillende kleurtjes verf gegeven.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
waterman schreef:Ok, waar lees je dan dat die krukas 76,30 moet zijn? Die van jou is dus cat. A, je lagers zijn ook cat A.
Goeie vraag: in mijn WPH dat op de werkbank ligt staat dat. Snap ik dus niets van.
Ik vond het al zo’n enorm verschil!
Even scannen dan kunnen jullie het zien…........ Hierzo:
Edit: misschien ben ik blond en heb het verkeerd geïnterpreteerd, kan ook hoor!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, in het NL-talige boek staat het vol met fouten. Daarom gebruik ik uitsluitend het franse boek.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik ga even in het boek der boeken kijken : Franse originele versie MET aanvullingen .
Normaal kom ik daar met mijn zwarte handjes niet aan ,
moet nog degelijk ingescand worden ( winterwerk ??? )
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mijn boek klopt met de scan van Leo haar Duitse boek. Net gechecked.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste