Totaal aantal Berichten: 664
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Toen ik de motor aanzette voor te ontluchten spuitte er LHM uit de voorraadbol. Ondertussen al opnieuw afgehaald en vastgedraaid maar er blijft LHM uitspuiten. Zit deze nog steeds niet goed genoeg vast of is er een andere reden. IK heb hem de 2 de keer met de kettingsleutel extra stevig vastgedraaid.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Totaal aantal Berichten: 9068
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Rubberen ringetje vervangen? Of zit die misschien scheef?
Is het dezelfde bol die erop zat, of een andere? Ik heb bij mijn XM ook lekkage langs de bol gehad, daar was een lasnaad van beschadigd.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 2198
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Wat Timo zegt, waarschijnlijk een rubberen ringetje vergeten? Of de oude is blijven zitten en er zitten er nu 2 op. Met alleen het oude rubberen ringetje zou je ‘m al lekvrij moeten krijgen. Zeker niet extra vast draaien, want als dat nodig is is er iets mis.
De ontluchtschroef is een boutje op drukregelaar, deze heb je al een slag open staan lijkt me? Sleutel 12 heb je daar voor nodig.
Totaal aantal Berichten: 662
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Nieuw ringetje is inderdaad noodzakelijk, en heb je het oude ringetje wel verwijderd?
Klinkt stom, maar overkwam mij ook, de oude ring zat half vergaan nog op zijn plek… Twee ringen wilde ze niet
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- CX Laagdaks prestige
Ik had het nieuwe ringetje gebruikt, maar het zat niet goed. Het is dus inmiddels opgelost. Ik heb al 1 van de 2 achterste bollen los gekregen, maar die aan de bestuurderszijde wil echt niet. Niet op hoogste stand, niet op laagste stand, niet met de bijtel, niet met de kettingsleutel. Ik heb ook al gewoon met de hamer op de bol geslaan en ondertussen WD40 ingespoten maar niets werkt. Ik heb even opgezocht en ze zitten er wel al 11 jaar onder
Waar ik mijn auto onderdelen koop zijden ze dat ze een pneumatische bijtel hebben nodig gehad. Toevallig zijn we ook een badkamer aan het uitbreken en hebben we hier zo’n elektronische bijtel. Dan toch met deze proberen al zie ik dat igg echt niet zitten.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Heb je al iemand gevraagd die sterker is? Zeker als je de hele ochtend al aan het meppen bent is de kracht uit je armen ook wel verdwenen.
Totaal aantal Berichten: 1136
- GS/GSA 1220 Club
wat gaat er mis bij die kettingsleutel dan? Want als die niet gaat glijden o.i.d. moet je het echt zoeken in meer hefboomsarm. Ik heb ooit een stuk kokerprofiel gescoord van 2 meter, en daarmee win ik altijd al kost het soms wat overtuigingskracht.
Mocht de ketting gaan slippen, dan kun je er een stuk rubber tussen doen, oude binnenband van een fiets oid.
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- CX Laagdaks prestige
Ik had het ook gevraagd aan iemand die sterker is. Een vriend is nog langsgekomen en heeft ook met de kettingsleutel en bijtel geprobeerd. Allemaal tevergeefs. Dan ben ik het uiteindelijk aan de garage gaan vragen. Er is dan een mecanicien meegekomen en heeft met zijn pneumatische bijtel geprobeerd… ook tevergeefs. Uiteindelijk dan met mijn Bx tot daar op een brug gereden en daar met heel veel moeite en geweld met pneumatische bijtels de bol los gekregen.
De kettingsleutel gleed door. Het is eigenlijk niet echt met een ketting, maar meer met een soort van band omdat ze zeiden dat deze minder door gleed. Ik had ook geen buis om hem te verlengen, maar ik vrees dat dat allemaal niet ging geholpen hebben als je zag hoe we hier aan hebben moeten sleuren. Ik had ook nog een soort van tang met zeer lange armen en een buis van de garage, maar dat werkte allemaal niet.
De achterste veerbollen zaten er al 11 jaar op en waren sindsdien ook niet meer bijgevuld ofz. Ik hoop dat dit veel verklaard want als veerbollen iedere keer zo moeilijk te vervangen zijn vrees ik dat ik iets anders zal zoeken om mij nu en later mee bezig te houden
Ik heb de achterste veebollen niet ontlucht omdat die nippel compleet vastgeroest is. Kan dit kwaad of mag ik dit zo laten? Je ziet echt niets meer van de schroefdraad die normaal buiten hangt dus het is echt wel compleet vastgeroest.
Hier nog wat foto’s:
De fameuze veerbol die er niet af wou:
Toen ze er nog op zaten:
Die gingen er gelukkig makkelijker af:
De mistlampen die ik nog aan het aansluiten ben:
De bedrading van de stekker naar de mistlampen zelf is al goed gelukt. Ik moet enkel nog van de schakelaar naar de bedrading bij de zekeringenkast doen. Dit moet ik nog even uitzoeken want ik weet niet welke plug van de schakelaar naar waar moet. Dit zoek ik nog wel even uit.
Thx voor jullie snelle reacties. Mijn vader zei dat de Bx veel beter en sneller naar omhoog kwam toen hij ze verzette. Spijtig genoeg heeft hij geen nummerplaat dus kan ik niet even een ritje doen om te testen
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Goed bezig! Wat bedoel je met veerbollen achter niet ontlucht?
Ik hoop wel dat er tussen het groene stekkertje en je mistlampen nog een relais zit? Als je je mistlampen rechtstreeks op het groene stekkertje zet gaat je bekabeling op den duur warm worden denk ik….
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
En wat GoofBlikscha zegt .
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- CX Laagdaks prestige
Thx, nu ik van mijn examens af ben schiet het wel ineens op. Ik heb ook iemand gevonden die hem wil spuiten en een spuitcabine. Dus tegen eind augustus (als ik vakantiejob gedaan heb) zal hij normaal gezien herspoten worden.
Ik dacht dat die ook ontlucht moesten worden, maar ik was verkeerd.
Oke, ik ben al geweest voor die relais, maar de verkoper ging nog eens navragen welke het precies moest zijn. Een wisselende of een gewone ofz.
Ik ga er dan maandag om samen met de gele mistlampen. Ik moet nu juist nog de bedrading van de schakelaar naar de andere draadjes leggen, maar dat ben ik nog aan het uitzoeken.
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- CX Laagdaks prestige
Zo, het is op het einde van de vakantie behoorlijk hard gegaan. De BX is eindelijk herspoten en het resultaat mag er echt wel zijn!
Het complete verslag kan je hier vinden:
http://www.bxclub.nl/phpBB/viewtopic.php?t=1132&postdays=0&postorder=asc&start=110
Totaal aantal Berichten: 1036
- BX 16 TZI Automaat
orgineele kleur gespoten, of toch een iets andere kleur? en natuurlijk als nederlander vraag ik mij af wat zo iets kost
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Vermond schreef:Goed bezig! Wat bedoel je met veerbollen achter niet ontlucht?
Ja Thomas,
Ik heb nog nooit een veerbol ontlucht, behalve als ie direct daarna gevuld moest worden…
Of bedoel je wat anders?