Beste Mensen,
Ik heb sinds een paar maanden mijn ds3 mogen ontvangen en tot nu toe is het mij allemaal zeer goed bevallen! Overal krijg ik complimenten over de wagen
Nu wou ik er zelf een trekhaak onder monteren, want ik ga wel vaker met de motor rijden. De montage op zich was aangenaam en verliep zeer vlot…
...tot we de bedrading moesten aansluiten…
De kleuren in de handleiding kwamen niet overeen met de kleuren aan de lichten. Na een kwartiertje uitmeten, was het duidelijk welke kleuren er moesten aangesloten worden.
Nu hoef ik alleen nog een voeding te voorzien voor het “verdeelblok”. In de koffer is er links een mooie massa voorzien, dus dat is geen probleem. Maar waar kan ik de + op aansluiten?
In een ander topic las ik dat er al een grijze draad , links in de koffer, klaar ligt. Gisteren heb ik de panelen eruit gehaald en ik kwam deze bos draden tegen.
Kan er iemand de juist draad aanduiden?
Vervolgens wou ik onder de kap kijken, mssn werd het dan duidelijk. Helaas…
Ik zie er tegenop om de voeding tot aan de batterij te trekken, maar als er geen andere oplossing is, dan moet het zo. In een ander topic zag ik een voorbeeld en zo moeilijk was het niet. Maar als er al een draad klaar ligt, dan is het voor mij mooi meegenomen!
Mvg,
Vincent
Edit: Ik zie dat de foto’s gedraaid zijn, nochtans staan ze goed op Photobucket.
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat lampje in je koffer zal toch wel aan permanente plus hangen?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Akkoord
Maar ik wil het liefst niet aftappen van bedrading dat al gebruikt wordt voor andere componenten.
Dit ivm het trekken van teveel stroom + de zekering.
In de handleiding staat vermeld dat de maximale stroom 15A is
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-03-2012
- DS 3 1.6 THP Sport Chic
Het beste is gewoon een draad bij trekken, dan weet je in ieder geval ook zeker dat deze draad geschikt is, als je zomaar een draad gaat aftappen waar spanning op staat kun je wel eens problemen krijgen met overbelasting.
En uit voorzorg doen ze het bij de dealer niet anders, stel je hangt er een caravan achter dan verbruikt deze onderweg aardig wat stroom als je de koelkast aan laat staan om het een en ander (ijsje onderweg) op temperatuur te houden, als je dan tijdens een nachtelijke stop ook nog eens het licht aan doet kan er wel eens een zekering springen (in het beste geval) of een draad door smelten met alle gevolgen van dien.
Gewoon kabeltje trekken naar de accu dus.
En uiteraard moet hier ook gewoon een zweefzekering tussen van 10 Ampere.
Ron
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
En ik maar denken dat je bij die moderne auto’s gewoon een passend draadbundeltje bij de trekhaak krijgt dat je in de daarvoor bestemde stekker prikt, waarna de dealer hem via de computer aan kan zetten…
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-03-2012
- DS 3 1.6 THP Sport Chic
@ Graddus
Dat klopt maar ik denk dat het hier niet over een originele Citroën trekhaak gaat en dan komt dat dus niet uit met die stekker want zoals je al zei hoort bij de originele trekhaak inderdaad een pasklare stekker.
De originele kabel kost dan ook wel € 90,- als ik me niet vergis.
Bij m’n vorige auto ook zelf de trekhaak gemonteerd. Best spannend om een boormachine in je chassis te zetten . Bij het zien van de totaalprijs van het laten monteren dit ook overwogen voor de DS3, achteraf toch maar fijn door de dealer laten doen. Volgens mij heb ik ergens een handleiding online gevonden van een trekhaak producent, inclusief aansluitschema. Zat dit er bij jou niet bij?
Als je echt alleen nog maar constante voeding nodig hebt, moet je bij je zekeringenkast onder het stuur zijn, bij deze:
Als je de hele plastic kap ter hoogte.van je knieën naar je toe trekt (begin links met een geopend portier). Flink trekken, dit zit niet met schroeven oid vast. Dan zie je de zekeringen zitten. Er is ook een klein geel/zwart blokje met 2 of 3 zekeringen en 2 lege aansluitingen. Hier staat constante spanning op. Doe geen moeite om het blokje open te maken, het handigste is om met een plat steek stekkertje en een kort draadje een zwevende zekering te maken en dan verder je auto in.
Massa kan vervolgens aan het chassis onder een blanke moer ofzo. Oja, aan het verdeelblokje zit 1 dikkere draad met een grijze stekker. Haal deze er eerst af voordat je gaat hobbyen.
Succes!
Dankjewel iedereen voor de reacties!
Het is inderdaad geen originele Citroën trekhaak, ik heb die online gekocht. Voor mij scheelde het ongv €300 om het zelf te plaatsen, dus de keuze was vlug gemaakt.
Op de wagen zelf, was alles al voorzien om de trekhaak te monteren, wij moesten alleen bouten/moeren aandraaien
Sfs, zou jij de link van die handleiding kunnen doorsturen aub? Bij mij kwam er een schamele A4’tje bij, met een heel beperkte uitleg en een fout schema.
Ik zal dit weekend de zekeringskast open maken om de draad aan te sluiten.
Mvg
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
En dan als de wiedeweerga naar de dealer om de trekhaak goed in te lezen en aan te melden! Anders krijg je de meest vreemde storingen en foutmeldingen.
Originele trekhaak wordt inderdaad ook op de CANbus aangesloten, tenzij je echt een universele stroomset hebt waarbij je elke draad afgetapt hebt van je originele verlichting. (Mijn achteruitrij camera krijgt krijgt zo ook stroom van de achteruitrij lamp, zonder problemen)
Handleiding: http://img3.rameder.nl/mall/1/files/samples/ct0736_v1.pdf
Meer info: http://www.rameder.nl/nl/Trekhaken.html En dan even op DS3 zoeken, ik kan niet direct linken.
Thx sfs!
Ik heb een universele kabelset, vergelijkbaar zoals deze:
Elke draad wordt indd afgetapt van de verlichting.
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
OMG Scotch blokjes!!
Die ga je toch niet gebruiken hoop ik?
Heerlijk klusje .
Je hebt dus wel kans(!) op storingen, en een voordeel van de originele set is dat de parkeersensoren worden uitgeschakeld als er een stekker is aangesloten.
Ik heb geprobeerd 1tje aan te sluiten, maar ik ben er vlug mee gestopt
Ik heb geen parkeersensoren, dus die storing is al van de baan
Dat wordt een zaterdagochtend klussen, want de vakantie loert om de hoek en ik neem mijn 2wieler mee.
tilanus schreef:OMG Scotch blokjes!!
Die ga je toch niet gebruiken hoop ik?
Oja, scotch blokjes zijn idd niet de meest betrouwbare verbindingen. Check alle verbindingen echt 3x voordat je de boel weer inbouwd. Of soldeer gewoon al je verbindingen en maak het netjes af met krimpkous.