Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Ik heb na een lange lijdensweg en veel vervangen (stappenmotor, bobine etc etc) vastgesteld dat de Xm (2.0i 1997 59000 km nu) telkens heel goed start en loopt als de batterij er even af was, dus als hij gereset is.
Na enige tijd, kan best een week of twee duren, begint het weer, schokken, slecht draaien na starten en geen power. Een tijdje erna begint dan stilvallen. Af en toe brandt het gele lampje. Een paar dagen geleden was het weer van dat. De dealer heeft er zijn laptop nog eens aangelegd en kon er niet mee uitlezen.
Hij toonde me waar de computer zat en trok even de stekker los - Xm rijdt weer als een zonnetje.
Ik heb wel hier en daar gelezen dat sommigen ook wel vaker eens resetten.
Ik begin zo een beetje te twijfelen aan de dealer die telkens als hij iets vervangen heeft blij is dat de auto goed rijdt maar in feite werd een goed onderdeel vervangen en was het het resetten dat het ‘m deed. De dealer is de tweede keer blij als hij de rekening mag sturen, ik iets minder.
Naar de gasboer geweest (Peugeotdealer, die dus dat type motor kent) en die heeft een uitleg dat op LPG het geheugen ‘gespiegeld’ wordt door de gascomputer en dat vanuit deze de motor aangestuurd wordt - dit geheugen schijnt de gegevens echter niet vast te houden dus gaat het dan weer even mis na een tijdje.
(als ik onzin vertel is het omdat ik er maar de helft van onthouden/gesnapt heb en navertel wat ik gehoord heb)
Wat ik wel weet is dat na resetten ik een hele tijd lekker probleemloos kan rijden, zowel op gas als op benzine.
Ik heb hier één en ander gelezen over resetten maar ik zie verschillende versies : sommigen zeggen de minpool van de accu los te maken, anderen de plus, nog iemand anders beide polen en die even tegen elkaar te houden, nog anderen de stekker van de computer eens losmaken en weer inpluggen.Sommigen spreken van 2 seconden zonder spanning, ander van een paar minuten, nog anderen van een kwartier ...
Het werkt waarschijnlijk allemaal omdat je de voeding van de computer onderbreekt. Juist ?
Omdat ik nu ook geen zin heb om telkens die accupool los te maken of die stekker uit te trekken uit de puter overweeg ik om gewoon een schakelaar te plaatsen die de spanning onderbreekt. Als Xm dan begint te stotteren gewoon even uitschakelen en dan weer in, reset en weer goed rijden. Zou ook met een relais kunnen en dus bij iedere start automatisch weer resetten - bevalt me eigenlijk minder.
Ik weet dat meesten hier zullen zeggen zoek eerst de fout en gebruik geen lapmiddel maar die fout wordt gewoon niet gevonden - dus moet ik met the next best genoegen nemen.
Waar onderbreek ik nu best de stroom ? Aan de accu (zo’n dikke ‘coupe circuit’ zoals indertijd op de rally-auto), of een gewoon schakelaartje dat de voedingsdraad naar de computer onderbreekt ? Als ik aan de accu onderbreek moet ik dan weer de klok instellen, radioinstellingen zijn niet belangrijk, die radio gaat toch nooit aan.
Iemand raad ?
Roadrunner… never been caught.
de klok gaat uiteraard steeds op zwart als je de stroom eraf trekt, dwz de accu los gooit. Onderbreek je de stroom naar de computer dan zou de klok ok moeten blijven.
Overigens, wat voor een lpg setup heb je en waarom denk je dat het in de lpg zou zitten? Heb je wel eens constant op benzine gereden en ook dezelfde problemen gekregen ?
Je zegt dat je dealer niet kan uitlezen ; vreemd verhaal .
Dat zou ik toch eerst gaan regelen , iemand met een Lexia die je foutcodes uitleest.
Wellicht iemand van dit forum die bij je in de buurt woont.
Zo`n schakelaartje op je ECU kan altijd nog ( maar wel een beetje armoedig hoor)
Succes!
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Bedankt voor de respons.
@Gompy : de LPG-installatie is er eentje van Prins, VSI geloof ik. Volgens de gasboer/peugeotdealer is het toch door de combinatie met LPG dat het euvel voorkomt - bij het type computer dat er bij mij inzit. En blijkbaar kan hij het niet veranderen. Het is ook niet zo dat hij probeert me te pushen om een andere auto te kopen bij hem - hij weet duidelijk dat dit mijn laatste franse auto is en dat het dus zeker geen van zijn Peugeots wordt.
Na resetten heb ik nog niet constant op benzine gereden voor een langere tijd om te kijken of die fenomenen zich voordoen. Zou ik eens moeten doen. Maar uiteindelijk is het rijden op LPG wat ik ermee wil doen.
@Dirk de Pirk : het ging idd niet bij de dealer om uit te lezen - ik was erbij, zijn laptop probeert verbinding te maken met de computer van de auto maar het lukt niet.
Ik las wel ergens dat voor het type 2 Xm tot half 1997 er een andere kabel zou nodig zijn, met aparte voeding naar de kabel toe, maar zo’n ding heeft hij niet.
En de Xm is ook van ver voor die man zijn tijd dus weet hij er ook niet alles van. Hij doet wel zijn best, zoekt dingen op en neemt inlichtingen en zo maar toch… Hij heeft alles zorgvuldig overlopen, o.a. alle leidingen gecontroleerd voor valse lucht en zo - hij doet dus zijn best. En nog eens kijken en zoeken en vervangen à zo’n 45 € per uur wordt wel kostbaar en vervelend als je uiteindelijk toch geen resultaat hebt. Er hebben zich nu al vier monteurs de tanden op gebroken - het eindigt altijd met dit of dat vervangen en ‘nu rijdt hij perfect’ (door het resetten) tot na een tijdje hetzelfde zich voordoet. En dan ben je je auto weer kwijt voor een paar dagen - never ending story.
Hij is wel al een paar keer uitgelezen geweest bij een andere garagist die een programma heeft voor alle auto’s - hij kan dan exact het merk en type van die van mij inbrengen - daar lukt het wel en krijgen we steeds de melding dat er geen fouten zijn.
Iemand hier in de buurt vinden met een Lexia is niet zo evident, ik zit hier in België en de liefhebbers van Xm’s zijn heel dun gezaaid. Er bestaat wel een Belgische Xm-club maar da’s blijkbaar meer zoiets voor spoilertjes en gekke velgen.
Het is idd een beetje armoedig met zo’n schakelaartje maar als ik op die manier goed kan rijden dan neem ik er dat graag bij.
Het is een prachtige auto en als hij net gereset is rijdt hij zo goed dat ik er compleet happy mee ben en hem voor niets anders zou willen ruilen. Zonder resetten is het rijden na een tijdje een ramp en zou ik hem het liefst in de fik steken of hij vliegt de pers in, hetgeen met mijn karakter wel eens in de praktijk zou kunnen omgezet worden.
Dus ja, wat doe je dan ? Beter een beetje een armoedige oplossing die werkt dan geen oplossing. Het is ook niet zo dat ik er geen cent wil aan spenderen, integendeel, een goeie auto mag iets kosten en ik ben de eerste om bij twijfel te zeggen ‘vervangen die boel’, maar het voortdurend geloop van de ene dealer naar de andere om toch steeds met hetzelfde (slecht of geen) resultaat te eindigen is voorbij.
Het wordt dus waarschijnlijk een schakelaartje naar de ECU toe.
Roadrunner… never been caught.
JJRoadrunner schreef:Bedankt voor de respons.
@Gompy : de LPG-installatie is er eentje van Prins, VSI geloof ik. Volgens de gasboer/peugeotdealer is het toch door de combinatie met LPG dat het euvel voorkomt - bij het type computer dat er bij mij inzit. En blijkbaar kan hij het niet veranderen. Het is ook niet zo dat hij probeert me te pushen om een andere auto te kopen bij hem - hij weet duidelijk dat dit mijn laatste franse auto is en dat het dus zeker geen van zijn Peugeots wordt.
kweenie hoor, maar zou jij niet eens naar een echte gasboer gaan ?
Prins is echt een zeer goed gerenomeerd LPG merk. Zeker de VSI is zeer modern. Wat wel een beetje bepealend is is de status van de gasdealer. De ene kan/mag wel een computer afstellen/programeren, de ander niet. Ik heb in het begin ook de grootste elende met de VSI in mijn xm gehad door die computer. Lang verhala, nu niet relevant. Wat wel zo is, is dat die dealer samen met Prins mijn lpg computer aan alle kanten heeft kunnen aanpassen en afstellen zodat het nu al tig K km goed werkt.
enneuh, ik heb er twee staan die alletwee een prins vsi hebben…
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Ja Gompy, je kan wel gelijk hebben - ik zal eens bij Prins informeren en een tweede opinie halen. Ik ben voor de Xm bij die man gegaan omdat ik dezelfde installatie in de Saxo had en die werkte perfect. In hoeverre hij een computer kan afstellen weet ik niet - ik geloof van niet want hij praat niet over afstellen of zo en zegt gewoon dat het met dit bepaald type computer niet kan veranderd worden.
Het zou natuurlijk ideaal zijn als het probleem anders kan opgelost worden dan met een reset-schakelaartje, de installatie is trouwens nog onder garantie. Ik ga eens googelen om de invoerder hier in België te vinden. Indien nodig zou ik er ook geen probleem in zien om eens naar NL te rijden - hoofdzaak is dat de boel opgelost wordt.
Roadrunner… never been caught.
http://www.allroundspijkenisse.nl/
bel deze zaak eens en maak een afspraak met Arjen.
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Dank je voor de tip Gompy.
Ondertussen heb ik ook met de invoerder gebeld - die wil de installatie bekijken, stukken onder garantie, werkuren moeten wel betaald worden omdat zij de installatie niet geplaatst hebben. Ik kan er wel maar naartoe na 30 juli, ze gaan met vakantie.
Ik ga morgen eens alle gegevens noteren (oa dat bepaald typenr van de citroëncomputer waarmee het niet goed werkt) en bellen naar Allround, misschien kan ik daar vroeger (en beter) terecht. Ik kan er misschien een paar dagen vakantie aan koppelen want die zullen de klus waarschijnlijk niet in één dag kunnen klaren met proefrijden e.d. En iemand om tweemaal met een tweede auto mee te rijden vind ik niet zo snel. Het is toch zo’n 450 km heen en terug. Hebben die ook vervangauto’s ? Het lijkt me ook een gelegenheid om eens bij Renard langs te gaan, de hydrauliek, veerbollen, nieuw olie en zo, mag ook eens nazicht krijgen.
Roadrunner… never been caught.
ik heb destijds een leen auto van ze gekregen een renault inimini busje Mijn vermoeden is dat ze de boel eerst eens aan de laptop gaan hangen en een stukje rijden.
ALS het probleem zich dus voordoet, reset dan dus helemaal niks..