Bedankt voor je advies, maar voorlopig laat ik het nog even voor wat het is. Ik heb het luikje nog wel open gehad, maar daar leek op het oog ook alles prima te zitten.
Wat ik momenteel vervelender is, is dat er koelwater uit mijn radiator spuit. Hier kwam ik gisteren achter. Ik ben op zoek naar een manier het geval degelijk te repareren, maar tot nu toe lees ik alleen maar verhalen over eieren en chemische goedjes in je koelwater. Daar begin ik niet aan.
Ik lees wat over lijmen, solderen en complete revisie. Heeft iemand ervaring met het zelf dichtsolderen? Of kent iemand een radiator reviseur in het noorden?
Volgens mij is complete revisie niet nodig bij mijn radiator, want ik dacht nog geen roest op de radiator zelf te zien.
Edit:
Misschien ga ik dit wel proberen:
http://www.bison.nl/nl-nl/producten/666-vullers/product/811-steel/
autotemp in meppel ?
hoewel ik betwijfel of die nog spul hebben liggen voor een dergelijke radiateur
[volgens mij heb ik nog een nieuwe radiateur liggen, zal es even voor je zoeken]
Wow, ze beweren toch redelijk wat te kunnen:
http://www.autotempmeppel.nl/radiateuren.htm
Raar eigenlijk dat dit bedrijf niet voorbij kwam in mijn zoekopdrachten. Ik zal morgen bellen =)
Even wat vervelende plaatjes:
Ik heb gebeld naar Autotemp en die kunnen het waarschijnlijk wel repareren.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Zou toch al te gek zijn als ze dit niet kunnen solderen, dat zou ik ook nog wel durven…
Heerlijk, zo`n gesoldeerde ouderwetse radiateur
Solderen=schoon werken, “even” opschuren, voorvloeien met S39 vertinningspasta, en dan mooi solderen met hardsoldeer, wel wat heter stoken, want hardsoldeer vloeit iets moeilijker op koperplaat.
Hardsoldeer kan ook iets meer krimp & uitzet aan.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
is het nog gelukt ? , de radiateur-reparatie bij Autotemp
Vorige week woensdag heb ik de radiateur langsgebracht.
Maandag hadden ze er nog niet naar gekeken, maar vertelden ze me wel dat ze er woensdag of donderdag (gisteren/vandaag) mee bezig gingen. Vandaag heb ik weer gebeld, maar konden ze me niet beloven dat de radiateur morgen klaar is.
Jammer genoeg heb ik iemand beloofd te helpen verhuizen, zaterdag as. Morgen haal ik dus sowieso de radiateur op, gerepareerd of niet.
Hopelijk heb ik morgen beter nieuws =)
en anders toch gewoon even zelf doen? ik heb in Frankrijk een keer een trekker-radiateur gesoldeerd met een vlammetje en een rolletje soldeer voor elektro. ging ook prima. Als je maar goed schoon schuurt rond t gat wat erin zit.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Uiteindelijk had ik het graag zelf gedaan.
AutoTemp heeft vandaag naar mijn radiateur gekeken, en geconcludeerd dat een reparatie niet mogelijk was. Het gaatje dat ik gevonden had zou niet het het enige lek zijn. Onder druk bleken overal lekjes naar boven te komen. Een revisie was wel mogelijk.
Schandalig genoeg kwam ik er thuis achter dat de radiateur een flinke klap heeft gehad bij AutoTemp. Het kraantje op de bovenbalk is zo’n 2cm naar achteren gedeukt. Dat hadden ze best mogen vertellen.
Ik ga nog wel proberen het lek dat ik vond te solderen. In de kleine lekjes geloof ik niet.
Wie weet hoe het framewerk aan de bovenbalk is bevestigd? Een van de verticale framestukken heeft losgelaten. Ik vermoed dat dit de oorzaak van het lek is, aangezien de kanaaltjes nu best vrij kunnen trillen.
Dat liep niet af zoals ik in gedachten had.
Omdat de hardsoldeer niet zo mooi vloeide zoals ik wilde, heb ik alles veel te heet laten worden. Het resultaat is een gapend gat, die niet meer op te vullen is.
Jammer.
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Kunnen die radiateurjongens die jouw radiateur een klap hebben gegeven er niet een nieuw blok inzetten?
dat is nou net de moeilijkheid, dat vloeien van het tin
oude radiateuren zijn verzadigd met koper-oxide, olie achtige troep en niet te vergeten koelvloeistof
daar waar je wilt solderen komt die troep steeds weer naar boven
buiten kant kun je schoonmaken, en tja de binnenkant kom je niet bij
ben benieuwd wat revisie kost, die keren dat ik het gevraagd heb,wilden ze er niet eens aan beginnen
zijn geen pasklare blokken voor , was hun excuus
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Bison heeft tweecomponenten vloeibaar metaal (een soort dubbele tube/cylinder die je gelijktijdig iets leeg drukt). Dat spul is veel vloeibaarder dan zo’n kneedstaafje dat hier eerder wordt genoemd. Bestand tegen hitte en zelfs ook tegen benzine (ik heb er ooit een poreuze aansluiting in de tank van m’n DS mee dicht gemaakt). Dat zou je kunnen gebruiken i.p.v. soldeer. En omdat je de boel niet verhit bij het aanbrengen gaat de rommel binnenin ook niet lopen. Wel jammer dat je nu dus meerdere gaatjes moet opsporen.
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Ben ff deze C35 topics aan het doorlezen, mijn vader heeft een C35D gehad.
Ik kan me het drama van de vastgeroeste voortorsiestaaf nog herinneren als de dag van vandaag…
Na uren heetstoken en slaan met megahamers staande op een brug kwam hij eindelijk los. Maar wel een mooie camper was het.
Maar terug on topic: En een nieuwe radiateur via de Amh?
Of is die niet meer te krijgen?
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”