110 heeft een andere bak.
maar goed, de eeuwige discussie over wel en niet kunnen. Lekker doen, grappig genoeg heb ik mijn motorfiets wel laten afstellen met een tune op maat. Maar met mn auto ben ik daar wat voorzichtiger mee. Ook al zou ik best wat meer vermogen willen.
Totaal aantal Berichten: 1890
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Ik heb gereden (test) met een DS3 16 HDI 92 pk en dat ding is voor de belgische wegen meer dan voldoende
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Er wordt inderdaad meer gevraagd van de materialen.
Veel fabrikanten bijna allemaal halen uit steeds minder cc meer pk,s om het verbruik te drukken. Een ouderwetse Amerikaan met 6 liter en 8 cilinders met 150 pk, gaat veel langer mee dan een 1600 diesel met turbo, zelfde pk.s
Maar de materialen zijn berekend voor het maximale vermogen van de auto, dus zo,n testcyclus. Wij gebruiken nog geen derde, soms een sprintje en in Duitsland soms even pieken, voor de rest rijden de gemiddelde citroenrijders gewoon 85 waar 80 mag en 130 waar 120 mag. zal dus zo,n vaart niet lopen met de kwetsbaarheid van de drukgroep en koppelingsplaten. Veel slechter is het om tijdens het rijden de voet een beetje op de koppeling te houden of met slippende koppeling achteruit of weg te rijden.
Dus ja, wij nemen het risico dat iets eerder kapot kan gaan, maar krijgen daarvoor wel een fijner rijdende auto terug.
Mijn vrouw rijdt met slippende koppeling weg,raakt vaak een stoepbandje en schakeld soms nog verkeerd, we waren automaat gewend, vandaar. Denk dat dit veel slechter voor mijn auto is. ha ha
En ja dat moet ieder voor zich weten.
Gr Rene
koppeling zweven, ahhhh, doe ik ook in de stad. En slippende koppeling wegrijden e.d. dat doet iedereen toch? Daar zijn je platen voor, ipv dat je je bak zwaar belast.
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 07-04-2012
- DS 3 1.6 eHDI airdream so chic
Even een update. Ik ben nu bijna 500 km verder na mijn extreme tuning bij de profs in Amersfoort.
Snelheid van optrekken (indien nodig) en snelheid maken op de snelweg van 100km naar 140 is inderdaad erg extreem goed. Je weet niet wat je mee maakt.
Als ik een snelweg traject rustig rij kom ik op ongeveer 4,5l/100 km, dat is denk ik ook niet verkeerd.
Ben dus nog steeds erg blij dat ik het gedaan heb.
Nu nog dubben of ik wagen met de racing stickers ga uitrusten…
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 02-04-2012
- DS 3 So Chic E-HDI 92
Zijn er ook mensen die meteen een K&N filter hebben geplaatst?
Daar lijkt toch de eerste winst te zitten.
Correct me if I’m wrong, maar een luchtfilter geeft toch maar 2 a 3 pk’s winst, (oftewel, merk je niks van). En heeft voor e-hdi’s toch al helemaal geen zin?
Mijn bevindingen tot nu toe met vervangings luchtfilters.
Het maakt de auto iets soepeler en soms ook wat zuiniger.
Vermogen en koppel zijn iets eerder beschikbaar / voor handen
Voor de rest hoef je inderdaad niet meer als een paar pk te verwachten.
Bij mijn THP scheelde het trouwens wel 12nm aan koppel! (met ITG luchtfilter)
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic - H&R 25mm - Forge Pipe Kit - Forge Induction Kit - Forge Circulation Valve - Custom Intercooler
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 02-04-2012
- DS 3 So Chic E-HDI 92
Het klopt dat de winst marginaal is.
Maar het blijft toch vreemd dat er honderden euro’s worden uitgegeven om de auto sneller te maken zonder een paar tientjes aan de ademhaling uit te geven.
Als je optimaal wil tunen (ongeacht de soort) zou je dit gegeven wel mee moeten nemen.
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 02-04-2012
- DS 3 So Chic E-HDI 92
Ik heb de knoop doorgehakt en ga hem ook laten chippen.
Hoewel ik meestal rustig rijdt erger ik me ook aan de behoorlijke dip die tussen de eerste en tweede versnelling zit.
Als je een snel wil doortrekken en overschakelen valt de motor gewoon dood.
Ik ga.een afspraak maken bij CTH in België.
Die staan erg hoog aangeschreven in de regio.
Wordt vervolgd ....
Weet je ook wat CTH er voor vraagt? Op de website staan geen prijzen voor een e-hdi.
CTH is inderdaad erg goed. Heb daar ooit een berlingo laten OBD tunen. Heb alles mee mogen kijken en ook nog uitleg gekregen. Voordeel is dat ze bij CTH een vermogens bank hebben en dus ook de winst kunnen bewijzen.
Echter…. de koppeling kon het hogere koppel niet aan. CTH heeft hem toen 50 Nm terug gezet.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 02-04-2012
- DS 3 So Chic E-HDI 92
CTH geeft meestal geen prijzen op de site.
Je moet bij hun een offerte aanvragen.
Ik moet nu 439,- euro betalen.
De chiptuning wordt dan m.b.v. de testbank geoptimaliseerd.
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 02-04-2012
- DS 3 So Chic E-HDI 92
Ik heb hem donderdag laten tunen bij CTH.
Eerst op de testbank voor de originele meting. Daarna de aanpassing en opnieuw een testrun.
Het verschil is best wel groot, ondanks dat het een basistuning is.
Van 90 naar 119 Pk en het koppel van 230 naar 293 Nm.
De auto pakt beter op, is veel soepeler en blijft nu doortrekken.
Het koppel komt er nu ook veel eerder in zonder dat de auto agressief is gaan reageren.
Dat is ook niet wat CTH nastreeft. Je krijgt gewoon veel beter rijdende auto terug zonder dat er ingeboet wordt aan zuinigheid en betrouwbaarheid.
Dit zijn echt vakmensen die weten wat ze doen!
Ik kan het echt iedereen aanraden.
Ik heb de uitdraai bij “Mijn Citroëns” gezet.
kan je de uitdraai eens op imagebam.com gooien. Op die postzegel kan ik niets zien
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 02-04-2012
- DS 3 So Chic E-HDI 92