Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Die kar van jou is een stuk zwaarder EW, maar door de puntige, langere vorm met rechte achterkant waarschijnlijk wel een stuk beter qua aërodynamica. Waarschijnlijk dus op kortere stukken minder zuinig dan mijn VTS, maar op langere afstanden en op hogere snelheid wel weer wat efficiënter. Misschien is de vijf nog wel wat langer ook, hoeveel toeren in vijf bij 120?
Afijn, met een wat meer ingetogen rijgedrag is 1 op 13,5 incidenteel echt wel haalbaar denk ik, maar niet op de lange termijn. De rit naar mijn vakantiebestemming (‘s nachts met cruise op 110) zal wel een indicatie gaan geven van het maximaal haalbare op een tank. Ik gok/hoop op minimaal 750 kilometer
* En denkt met weemoed terug aan de Exclusive die zomaar 1200 kilometer uit een tank peut haalde.. *
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
De druppel is de meest aerodynamische vorm. Daar zit je coupé dichter bij.
Toerental bij 120 moet ik eigenlijk eens narekenen. In ieder geval ca. 2000 rpm bij 70 km/u (en de auto rijdt het lekkerst op 70 Hz)
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Toen de Xsara Break nog bij de dealer stond vertelde zij ook dat de break aerodynamisch het erg goed deed en daarom ligt de topsnelheid ook 1 km/h hoger dan de coupé/berline. (zie ook de specs op de autoweek database)
De break is wel iets zwaarder dus wel net even wat trager naar de 100.
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
(2000/70)*120 is ruim 3400 toeren dus nog wel een beetje meer dan de 3250 die ik bij mij eigenlijk al teveel vind.
Van aërodynamica weet ik te weinig om er een onderbouwde stelling over in te nemen, maar gevoelsmatig (en met enige wikipediakennis van druppelvormen, kamm-tails en gut-feeling) zeg ik toch dat een langere station met een redelijk rechte achterkant mij gunstiger lijkt dan een hatchbackvorm met kofferspoiler (ook al is de koffer van een Xsara zelf dan wel weer een echte kamm-ecke).
Misschien een interessante discussie voor de nerds op dát gebied
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
klein verschilleke :d
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Jups…
En vandaag zijn we voor het bescheiden (...) bedrag van 630 euro voorzien van een nieuwe distributieriem inclusief loop-, spanrollen en waterpomp, nieuwe multiriem inclusief looprol en spanner, nieuw koelwater, én is de airco afgeperst, gevacumeerd en hervuld (er zat nog 450 van de oorspronkelijke 700 gram in het systeem).
Tenslotte nog even de rechter sproeierkop uitgeblazen zodat daar ook weer een krachtige straal uit komt
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
goeie bezig zeg ik dan…
Trots op m’n Troen (en nu dus op m’n Peug…)
Citroën ZX 2.0i 16v -Green Lady- Adieu mon cheri…
Citroën Xsara Coupe VTS -SuperFred- The story has ended
Peugeot 306 Cabriolet - Miss Sunshine-
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Bandjes op druk (voor 2,6 achter 2, en goed vol geladen met kampeermeuk. Ze hangt een beetje ‘van achter’ maar het rijdt prima. Daar gaan we vast een fijne vakantie mee beleven
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
TE harde banden is ook niet goed. Persoonlijk vind ik het ook voor geen meter rijden..
Wellicht zit je nog net op het grensje zo.
Fijne vakantie!
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
2,6 op de vooras is wel een beetje het maximum, daarboven wordt het wat zoekerig bij hoge snelheden. Achter is 2,8 prima te doen, met name bij een volle koffer. Daar merk je niet zoveel van.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
prettige vakantie Daan!!
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Prettige vakantie Daan.
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Zo, 3000 kilometer verder en we zijn weer huiswaarts gekeerd na drie fijne warme zonnige weken in Zuid-Frankrijk. De auto heeft op een enkel vervelend incidentje (waarover later meer) het prima gedaan.
De heenweg bleek een redelijke beproeving. Het was natuurlijk wel ietwat aan de ambitieuze kant om middernacht ná een gezellige familiebbq nog eens naar het zuiden te trekken. Tot aan Luxemburg ging het allemaal wel redelijk, maar tegen de tijd dat het licht begon te worden moest ik echt afhaken. Dat het de hele rit vanaf Metz hoosde van de regen heeft daarbij natuurlijk ook niet al te hard geholpen want dat is wel flink vermoeiender rijden. Zeker als je niet boven de 100 kunt omdat dan je zwaarbeladen staartlastige auto begint te aquaplannen en glijden ‘van achter’.. Na ergens een kilometer of 150 vóór Lyon een halfuurtje de luiken gesloten te hebben ging het allemaal wel weer redelijk en ben ik lekker op het gemakje aan 100-110 verder gereden. Mijn vriendin rijdt door omstandigheden niet op dit moment dus moest ik alles zelf doen. Nou is dat verder niet zo’n probleem overigens, ben het wel gewend om langer aan een stuk kilometers te maken en autorijden doe ik erg graag.
Tijdens de vakantie afgezien van het dagelijkse ritje naar de bakker ook wat langere ritjes gemaakt naar onder andere Nimes en Avignon en dan blijkt de auto toch echt een fijne metgezel. Vooral de kronkelige (berg)weggetjes zijn heerlijk met deze auto, alhoewel ik gezien de vergaand vergane staat van de achterbanden nooit echt de grens op heb gezocht. Gewoon een beetje goedmoedig stoeien en af en toe eens een inhaalactie op een D-weggetje waarbij je even van vijf naar drie terugschakelt en binnen de kortste keren van 70 naar 110 bent geschoten.
Je dagen vullend met dat ritje naar de bakker en de supermarkt, barbecuen, biertjes drinken, in een rivier dobberen, boeken lezen en in de hangmat hangen, bruin worden in de zon (zelfs ik, jazeker), de kinderen of honden van de buren bezig houden, én de hele dag buiten zijn (kortweg: de genoegens van het kamperen proeven) en die drie weken zijn natuurlijk weer veel te snel voorbij.
De terugweg hebben we besloten wat anders te doen dan normaal: na het inpakken van al onze spullen nog lekker een paar uur in de hangmat gehangen en tegen vijf uur ‘s middags eens gaan rijden. Vlakbij de camping nog wat gegeten en om zes uur aan de resterende 1050 kilometer begonnen. Om half vier waren we thuis, inclusief tankstops bij Bollène, vlak voorbij Lyon en bij Luxemburg. Het blijft echt vervelend, benzine rijden als je de luxe van een zuinige diesel gewend bent, maar desondanks hebben we de vaart er lekker in weten te houden. Geen vermoeidheidsverschijnselen deze keer, dus zonder problemen stints van 350-450 kilometer aan een stuk, heerlijk. Maar goed, dat laatste is meer een lofzang op de Nachtelijke Autorit in het algemeen, dan van de Xsara in het bijzonder. Feit is dat we drie minuten file hebben gehad in Lyon en we verder flink waar voor ons Péagegeld hebben gezien: lange, brede en vooral lege stroken biljartlakenglad asfalt tot voorbij de horizon
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Daan ik heb nog Michelin Exalto Sport? zomerbanden liggen van de Xsaar 195 55 15inch.. Een jaar oud en halfjaartje erondergezeten.. Interresse?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?