Ha die Walter,
Vergeet je niet ook de oliepomp aan de binnenzijde schoon te maken?
(volgens mij kan daar ook wel eens vuil verzamelen….)
Denk je dat het je lukt om een geleider bij type 1 motor te plaatsen?
Bij mijn motor (met nieuwe ketting enzo) lijkt er weinig ruimte te zijn tussen spanner en ketting.
http://www.mijnalbum.nl/Album=Q6ZXWBMY
Succes!
See you,
Maarten
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hallo Walter!
Wat ben je lekker voortvarend bezig zeg! Super!
Ik heb je album zitten bekijken en vroeg me af wat je hier aan het doen bent. Is dat een boormal en wat boor je dan en waarom?
Groetjes, Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat een boormal inderdaad en daarmee boor je in het hoofdoliekanaal een héél klein gaatje. De olie die daar dan onder druk uit gaat spuiten smeert de primaire ketting.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Volgens mij is dat een andere. Deze is om de ds-spanner van oliedruk te voorzien.(denk ik)
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee. Dit is de boormal voor het smeergaatje.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Toch wel vreemd. Bij mij zit dat gaatje er origineel en zit in de “kraag” net boven het lager. Hier lijkt het alsof het gaatje geboord wordt vanaf de plek waar een ds-spanner komt, vandaar. Het kettingsproeigaatje wordt bij mij dus gevoed vanaf het achterste hoofdlager.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Kijk hier even dan zie je waar het gaatje uitkomt :
Ik weet niet hoe ik Close-up kan fotograferen ,
toestel kan dat wel ,maar het mannetje daarachter niet !!
Dus heb ik effe het boortje erin gestoken .
Origineel af fabriek is dat 0.8 mm
met deze tool maak je een gaatje van 1mm
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Wil dat zeggen dat je dat gaatje alleen maar groter boort Walter, of is niet bij elk blok zo’n gaatje voorzien?
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ah, maar nu zie ik het. Het leek net alsof het gaatje veel verder naar rechts begon. Maar bij nader inzien denk ik dat het gaatje voor de spanner vanuit het lager geboord wordt. Klopt dat?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
niet elk blok heeft dat gaatje. Er is een yank die het in het centrale olie kanaal boort in het achterdeksel.. 0,5 mm
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
graddus schreef:Wil dat zeggen dat je dat gaatje alleen maar groter boort Walter, of is niet bij elk blok zo’n gaatje voorzien?
Eerste montage motoren ( als die er nog zijn ) hebben dit NIET .
Misschien de allerlaatste wagens en ook alle Revisiemotoren
die ooit terug in Modena zijn geraakt hebben deze modificatie .
Er zijn contructietekeningen voor deze tool set beschikbaar ,
maar ik hoor ook van ” specialisten ” dat ze dit gewoon uit de hand boren ......
Een amerikaan kon deze tool leveren volgens zijn website ,
toen ik er achter informeerde bleek ik de eerste in tien jaar te zijn die hierachter vroeg .
heb het dan maar zelf ( laten ) maken .
eerst een centerpunt slaan , dan geleid boren op het halfronde kanaal
en opletten dat je niet doorschiet en je boortje afbreekt in het oliekanaal .
Het grote gat is enkel voor een visuele controle te hebben
en voor het iemand opmerkt , mijn lastalenten laten wel te wensen over , maar het belangrijkste was dat de bus op de juiste plaats en in de juiste hoek stond .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
jantje1948 schreef:Ah, maar nu zie ik het. Het leek net alsof het gaatje veel verder naar rechts begon. Maar bij nader inzien denk ik dat het gaatje voor de spanner vanuit het lager geboord wordt. Klopt dat?
Yep
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
wbogaerts schreef:
Ik weet niet hoe ik Close-up kan fotograferen ,
toestel kan dat wel ,maar het mannetje daarachter niet !!
Weet niet wat voor camera je hebt, maar op veel camera’s moet je even zoeken naar een knopje of functie met dit symbooltje:
Of zoiets dus:
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mijn 3,0L motor van eind 1973 heeft dat gaatje NIET trouwens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Verslag van een zondag klussen : onderblok gemonteerd
met mooie nieuwe gele boutjes
Helaas raakt die spanner met een nieuwe ketting er niet op met banaan , dus terug naar origineel .
Achterdeksel en waterpomp er terug op , carterpan eronder ,
afdekplaat op de aansluitingen van de oliekoelerslangen en dan blokje op oliedruk brengen
en lekker de olie langs alle nokkenasgaatjes eruit
Walter
Meten is weten , gissen is missen