Nu heb ik laatst de hele auto kwa hydraulic helemaal tip top in orde gemaakt, maar vandaag haperde de stuurbekrachtiging ineens.
het hele systeem is voorzien van nieuwe LHM, en werkte ook perfect. nu hapert ie, en trekt ie afwisselend links en rechts. het sturen gaat ook haperend. zit je in een bocht, drukt ie ineens door naar links of rechts. dan moet je het stuur goed vasthouden, anders dan draait ie helemaal door, of hij wil met alle geweld terug naar het nul-punt
heeft iemand dit misschien al eens eerder gehad ?
Hydraulisch systeem is overigens tip-top verder, auto staat na 5 dagen nog steeds op zijn pootjes, en is niets in gezakt.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Heb je misschien lucht of troep in de servo gekregen? Bij ouderdom en vervuiling heb ik wel eens wat zwaardere punten ontdekt aan de stuurbekrachtiging, maar dat het meer op stuurverkrachting gaat lijken is nieuw voor mij.
Je hydrauliek is duidelijk niet tip tip, anders was er toch niets aan de hand? Stuurbekrachtiging toch maakt ook deel uit van het hydraulisch systeem. Da’s flauw natuurlijk. Maar afgezien van die rare stuurbekrachtiging is er dus volgens jou weinig loos: alles functioneert verder normaal?
Na een paar keer helemaal van links naar rechts blijft het fenomeen zich voordoen?
`verum ipsum factum’
De stuurbekrachtiging van een BX is het hydraulisch component dat het eerste zal uitvallen of problemen zal geven als de druk in het hydraulisch systeem te laag wordt.
Probleem zal waarschijnlijk in het verdeelblok gezocht moeten worden.
Is waarschijnlijk inderdaad het verdeelblok.
Bij mij is het de laatste tijd ook huilen met de pet op qua stuurbekrachtiging.
Na een LHM wissel is het een tijd goed gegaan maar nu het zo koud is moet ik flink spierballen kweken de eerste km’s en inderdaad wat de topicstarter zegt, trekt ineens af en toe naar een kant toe of wil niet meer terug naar de 0 stand of ineens in bochten schiet de bekrachtiging er ineens in.
Ga binnenkort maar eens naar chyparse toe ervoor, heb nog meer wensen voor de bx om haar weer fris onder de oksels te krijgen (oa nieuwe hoogteregelaars en voorveerpootjes)
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Re: Stuurbekrachteging hapert ineens
vortex schreef:Nu heb ik laatst de hele auto kwa hydraulic helemaal tip top in orde gemaakt, maar vandaag haperde de stuurbekrachtiging ineens.
het hele systeem is voorzien van nieuwe LHM, en werkte ook perfect. nu hapert ie, en trekt ie afwisselend links en rechts. het sturen gaat ook haperend. zit je in een bocht, drukt ie ineens door naar links of rechts. dan moet je het stuur goed vasthouden, anders dan draait ie helemaal door, of hij wil met alle geweld terug naar het nul-punt
heeft iemand dit misschien al eens eerder gehad ?
Hydraulisch systeem is overigens tip-top verder, auto staat na 5 dagen nog steeds op zijn pootjes, en is niets in gezakt.
Er is bij je werkzaamheden mogelijk wat vuil losgekomen wat het verdeelblok nu parten speelt. Kijken of het aanhoudt.
Ich bin ein Breaker
Re: Stuurbekrachteging hapert ineens
karel schreef:vortex schreef:Nu heb ik laatst de hele auto kwa hydraulic helemaal tip top in orde gemaakt, maar vandaag haperde de stuurbekrachtiging ineens.
het hele systeem is voorzien van nieuwe LHM, en werkte ook perfect. nu hapert ie, en trekt ie afwisselend links en rechts. het sturen gaat ook haperend. zit je in een bocht, drukt ie ineens door naar links of rechts. dan moet je het stuur goed vasthouden, anders dan draait ie helemaal door, of hij wil met alle geweld terug naar het nul-punt
heeft iemand dit misschien al eens eerder gehad ?
Hydraulisch systeem is overigens tip-top verder, auto staat na 5 dagen nog steeds op zijn pootjes, en is niets in gezakt.
Er is bij je werkzaamheden mogelijk wat vuil losgekomen wat het verdeelblok nu parten speelt. Kijken of het aanhoudt.
anders probeer dit eens voordat je jezelf een hoop werk of kosten op de hals haalt.
ik ga niet beweren dat het ou probleem oplost, maar mocht het vuil zijn dan zou je het op die manier wel weg kunnen krijgen.
anders zit het waarschijnlijk in de 2 zeefjes in je verdeelblok.
die kun je (als je de leidingen eruit schroeft) eruit krijgen middels een imbusleidingbout eruit te halen, eronder zitten de zeefjes, welke na verloop van tijd verpulveren (vergaan) en de zaak verstoppen.
mvgr. wupke
dat er zeefjes zaten in het verdeelblok wist ik niet !!!
weer wat geleerd, thnx. ik zal eens kijken of de zeefjes nog in 1 geheel zijn. anders dan haal ik deze er onderuit en dan eens goed doorspoelen en schoonmaken. mocht het nog niet baten, dan zal ik er een andere op moeten zetten.
het spoelen “oude-recept” kan ik altijd nog proberen.
iig bedankt voor de tips, super !!!!!
overigens doet hij het nog steeds. als ik de auto start werkt de stuurbekrachteging nu wel de eerste 30 sec prima, daarna begint het weer.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Mijn stuurbekrachtiging doet het ook slecht.
Heeft iemand misschien een tekening/plaatje of foto hoe dit verdeelbok in elkaar zit en hoe het werkt? Dat lijkt me wel handig als ik het uit elkaar haal.
Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971
tom13 schreef:Mijn stuurbekrachtiging doet het ook slecht.
Heeft iemand misschien een tekening/plaatje of foto hoe dit verdeelbok in elkaar zit en hoe het werkt? Dat lijkt me wel handig als ik het uit elkaar haal.
het verdeelblok kun je niet zomaar uitelkaar halen. Doe je dit wel, dan moet je het daarna afregelen op een druk van om en nabij de 160 bar.
Op mijn website kun je bij downloads—> techniek een technische mededeling over de revisie van het verdeelblok downloaden.
Controleer eerst echter de toestand van de LHM
Eric, bedankt!
Mooie site zeg, veel info die ik nog niet eerder heb gezien.
Wat dat afstellen betreft ik meet het op en zet het weer zo in elkaar, lijkt me niet zo’n probleem.
Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971
Ik zou eens kijken naar je V-snaar. Ik had exact hetzelfde als jij. Toen ik eens onder de motorkap van mijn 19 TZI keek zag ik dat het “toerental” van de snaar varieerde. Even strakker gezet en het probleem was weg. Wel voorwiel demonteren en de beschermingsplaat van plastic. Anders kun je er niet lekker bij. Maar het klinkt meer dan het is.
Eric Vertogen schreef:tom13 schreef:Mijn stuurbekrachtiging doet het ook slecht.
Heeft iemand misschien een tekening/plaatje of foto hoe dit verdeelbok in elkaar zit en hoe het werkt? Dat lijkt me wel handig als ik het uit elkaar haal.het verdeelblok kun je niet zomaar uitelkaar halen. Doe je dit wel, dan moet je het daarna afregelen op een druk van om en nabij de 160 bar.
Op mijn website kun je bij downloads—> techniek een technische mededeling over de revisie van het verdeelblok downloaden.
Controleer eerst echter de toestand van de LHM
voor je dit doet zou ik eerst iets anders controleren.
ik denk dat je mischien (mits je hydrauliek in orde is) een storing hebt in of het comandohuis,of in de cilinder.
kan een verstopping zijn oid, maar ook een beschadigd membraam .
helaas kan ik je systeem niet horen draaien, maar vaak zijn er stroom geluiden hoorbaar bij dergelijke klachten.
mocht je er niet uitkomen, zou ik toch even langs een garage gaan om hun oordeel te vragen.
wil dat niet lukken kan je altijd naar de meeting komen, laatste zaterdag van Januari.
greets wupke
Stuurbekrachtiging.
Nu twee keer meegemaakt, was een defecte (versleten) hydrauliekpomp, daar moet je het in zoeken denk ik.
Emiel
Dat is niet het eerste waar je naar gaat zoeken hoor!
Je hebt nog dingen als vervuilde LHM of een defect verdeelblok, daar zou ik maar eens naar gaan kijken voordat je een nieuwe pomp gaat monteren.
Stuurbekrachtiging
Nog steeds gee reactie, wil nu wel weten wat er mis is….
Trouwens, ik denk dat het niet eens zo’n slecht idee is om eerst naar te kijken, de pomp kun je al simpel controleren door de slang los te trekken en kijken wat zijn opbrengst is…
Emiel
maar zo zie je toch alleen maar of de pomp het doet of niet? Je ziet niet of ‘ie genoeg geeft (tenzij je ‘t al vaker hebt gezien)