SAXO 1.4 automaat 2000 - schakelen naar 3 met schok
Johan004
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 18-02-2010

Gepost: 12 maart 2010 01:38 PM

Wie herkent het volgende probleem: Ik heb een automaat uit 2000, die normaal van 1 naar 2 schakelt, maar van 2 naar 3 met een schok (bonk).
Wie heeft raad?

Johan

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 12 maart 2010 05:28 PM
  [ # 1 ]

versnellingsbakolie niveau checken / wisselen lijkt me een eerste stap.  Zou elke onderhoudbeurt gebeuren volgens onderhoudsboekje ....

Geen ervaring mee ...

Profiel  
 
Johan004
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 18-02-2010

Gepost: 15 maart 2010 04:31 PM
  [ # 2 ]

Vervolg.

Zojuist met de importeur gebeld. Met alle respect, maar zij weten nog niet het verschil tussen een handgeschakelde en een automaat. Die knul ging mij uitleggen dat een handgeschakelde auto niet hetzelfde is als een automaat. Samen met hem door het “electronisch instructieboekje” gekeken en toe zei hij “de automaat heeft versnelling 1 2 en d. Dus daar staat het”.
Mijn vraag echter was: “hoeveel versnellingen heeft een SAXO 1.4 automaat uit 2000”. In het boekje staat 4, terwijl mijn automaat slechts tot drie komt.

Wie van de forum leden weet hoeveel versnellingen een automaat uit 2000 heeft?

NB Nu kan het instructieboekje spreken over een later exemplaar (boekje is uit XXXII).

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 15 maart 2010 04:41 PM
  [ # 3 ]

3!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 15 maart 2010 05:03 PM
  [ # 4 ]

En volgens mij kan je dat inderdaad zelf zien, als je de keus hebt uit 1, 2 en D dan is D eigenlijk 3.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Johan004
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 18-02-2010

Gepost: 16 maart 2010 10:28 AM
  [ # 5 ]

Ehhmm.
1 2 D wil niet altijd zeggen dat er maar drie zijn.
Ik heb ooit een Xantia gehad en die had 4 versnellingen en de pook was 1 2 D

Profiel  
 
Pluumke
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 22-02-2009

Gepost: 16 maart 2010 04:29 PM
  [ # 6 ]

Dat klopt, de Xantia heeft er 4, maar de Saxo toch echt 3. Smile

Profiel  
 
Johan004
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 18-02-2010

Gepost: 17 maart 2010 09:44 AM
  [ # 7 ]

Bedankt voor de reacties.
Ik dacht dat een (wat oudere) automaat, zeker als het een drie-bak is, vrijwel altijd op hetzelfde moment (dus op snelheid) schakelt. Ik heb nog wat geprobeerd en omdat mijn SAXO normaal rond 45 km/h naar drie schakelt, en ook een paar keer tegen de 70 pas overschakelde, dacht ik dan ook dat de bak maar af en toe naar 4 schakelde, maar dat bleek dus de 3 te zijn. Daarom stelde ik in eerste instantie de vraag. Ik heb nu eens op de toerenteller gelet en inderdaad, als de bak wat later opschakelt, zit de toerenteller rond de 2750 toeren. Normaal schakelt de bak rond de 2000 toeren, dus vrij rustig.

En waarom ik temeer in verwarring was, omdat in het instructieboekje duidelijk staat dat er vier versnellingen zijn (zie hieronder).

Automatische vooruitversnelling
Gebruik doorgaans deze stand. De versnellingsbak schakelt automatisch in een van de vier versnellingen. Bij bepaalde manoeuvres (bijvoorbeeld inhalen) kan een maximale acceleratie worden verkregen door het gaspedaal helemaal in te trappen, waardoor automatisch een lagere versnelling wordt ingeschakeld (kickdown).

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 18 maart 2010 10:28 PM
  [ # 8 ]

Heb je de oorzaak van de schok/bonk al gevonden?

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 18 maart 2010 10:32 PM
  [ # 9 ]

Heb je de oorzaak van de schok/bonk al gevonden?

Profiel  
 
Johan004
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 18-02-2010

Gepost: 19 maart 2010 10:50 AM
  [ # 10 ]

Na een diagnose door een Citroen dealer het volgende geconstateerd.
De schok van 2 naar 3 blijkt een vaker voorkomend gegeven te zijn, geen probleem blijkbaar. Zou kunnen liggen aan de olie (mogelijk te oud) Bij mij was die vermoedelijk vrij nieuw.
Ik zou nog een keer naar automatenspecialist kunnen gaan om er het fijne van te weten te komen. Het vermoeden bestaat dat de automaat een lock-up heeft op de hoogste versnelling. Als je rustig rijd (wat ik vaak doe) schakelt de bak al vroeg (tussen 40 en 45 km/uur) op. Als er inderdaad een lock-up is kan dat de bonk geven (feitelijk schakelt de bak dan dubbel).

Profiel  
 
Bart DHeer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 03-07-2012

- Saxo 14sx automaat
- (Grand) C4 Picasso SX HDI 110 bmp/egmv6
Gepost: 03 juli 2012 11:35 PM
  [ # 11 ]

Heb hetzelfde met mijn saxo 1997.Van 1 naar 2 zijdezacht en van 2 naar 3 schok .Olie is vers evenals filter.Heb het electronisch brein met de toerentalsensor en multischakelaar omgewisseld uit mijn donorsaxo,maar nog steeds hetzelfde.De vacuummodulator is volgens mij nu ok want anders schakelt hij van 1 naar 2 ook met schok.Kzou het nie meer weten of het moeten 1 van die 2 spoelen zijn binnenin het carter.Ik weet niet waar deze spoeltjes voor dienen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook