Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 03-07-2012
- Saxo 14sx automaat
- (Grand) C4 Picasso SX HDI 110 bmp/egmv6
Saxo automaat van 1997.Nadat ik mijn huidige bak (272000km en doorslippend)vervangen heb door een donorbak schakelt de bak van 1 naar 2 zijdezacht en van 2 naar 3 met een schok of bonk.De bakolie is vernieuwd (2,5l)alsook de filter onder de carterpan.Het electronisch brein met de toerentalsensor en de multischakelaar zijn eveneens al es uit de donorsaxo gehaald en geprobeerd,maar nog steeds schok van 2 naar 3.Dus dit wordt uitgesloten.De vacuummodulator die ervoor zorgt dat de bak soepel schakelt lijkt ook ok,daar de bak soepel schakelt van 1 naar 2.Moet deze versnellingsbak (mb3-312) ingelezen worden door de computer in de garage????Wie heeft ervaring met slecht schakelende automaten.
mvg
Bart
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Mijn iets langere termijngeheugen werkt soms nog best goed…
Had je de zoekfunctie op het forum al geprobeerd?
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 03-07-2012
- Saxo 14sx automaat
- (Grand) C4 Picasso SX HDI 110 bmp/egmv6
Ga ik nu direct doen
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 03-07-2012
- Saxo 14sx automaat
- (Grand) C4 Picasso SX HDI 110 bmp/egmv6
Ben veel slimmer geworden in verband met mijn 2é citroen (c4 picasso met electronische 6 bak)maar helaas niet over mijn oude saxo automaat.Toch blij met de info.
Ga wat sleutelen.Topje op inlaatcolector waar de vacuumleiding voor de remdrukbekrachtiger opzit is afgebroken,door te brut de luchtfilterbak van zn rubber te duwen.Gelukkig nog een reservemotor liggen.
We blijven bezig
deed je slippende koppeling hetzelfde? Anders het vacumgedoe van de oude even plaatsen eens van overplaatsen en proberen. Heb je ook even een volledig schema doorgestuurd in pm
Van automaten ken ik niet echt veel.
enkel dat de filter en de olie een belangrijke invloed hebben op de werking. Loopt de olie iets over als je de bovenste vierkante bout van de bak rechtsvoor (bestuurderszijde) opent? Zou een beetje moeten overlopen. Inhoud ken ik niet zo uit men hoofd en vertrouw ook niet op de olieadvisors die je online vindt. Ik denk aan een mechanische oorzaak olieniveau; drukproblemen defecte veer ? Waarom had je geen nieuwe koppelingsset in de oude gezet?
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 03-07-2012
- Saxo 14sx automaat
- (Grand) C4 Picasso SX HDI 110 bmp/egmv6
Bak met slippende koppeling schakelde in alle vitessen met een schok.De vacuummodulator was kapot.Dichting van modulator was gescheurd en zoog via vacuumslang alle bakolie naar de motor,met als gevolg blauwe walm en een slecht schakelende bak.Als voorlopige oplossing is vacuumslang afgekoppeld.Schokkend schakelen maar de achterliggers zagen teminste waar ze reden.Daarna mankeerde de bak bij achteruit rijden.Auto was bijna niet achteruit te krijgen.Na 1000km verdween het moeilijk naar achter rijden maar begon de bak enorm door te slippen in vooruit.Bakolie stonk verbrand en was bruin en bevatte veeel ijzervijlsel en stukjes metaal.Gaar dus.Donorsaxo gevonden na lang zoeken voor 300€.Hij starte niet en had 200000km.Risky maar de bak is goed dat schokken van 2 naar 3 uitgenomen.
Alvast bedankt voor het schema
Net volledige inlaatcollector met alle sensoren vervangen.Saxo start en draaid beter nu.Morgen de rijtest.
Om terug te komen op zeskant moer aan de zijkant bak kant bestuurder.K’vroeg mij al af waar die voor diende.Pijl voor bakolie dus.In de saxovraagbaak spreken ze van 2,5 l.Moet de olie uit het gat lopen bij koude bak of als de bak op temperatuur is?
Al bedankt voor de info en ik hou jullie op de hoogte van het verloop.
Mvg
Bart
niveaus zijn altijd in koud en rusttoestand te meten tenzij anders vermeld.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Automaatolie altijd warm meten, met een draaiende motor, selecteur in P, tenzij expleciet anders aangeven door de fabriek!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 03-07-2012
- Saxo 14sx automaat
- (Grand) C4 Picasso SX HDI 110 bmp/egmv6
Heb vijsje aan zijkant kant bestuurder losgemaakt.Er kwam een beetje olie uit.Te verwaarlozen.Dit was met koude motor.Na testrit nog steeds die schok van 2 naar 3.
Kga morgen om nieuwe ATF olie en een filter.Bak es spoelen met benzine,en proberen of het lukt.De olie zit er nu 500km op en ziet er nie fris uit.Misschien is de nieuwe olie vermengd met de oude (die erg vies was)en nog in de koppelomvormer zat.
We geven niet op en zoeken verder.
dan hebben we iets bijgeleerd. Ps olie altijd warm aftappen dan gaat er meer smurie uit.
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 03-07-2012
- Saxo 14sx automaat
- (Grand) C4 Picasso SX HDI 110 bmp/egmv6
Bedankt voor de saxogegevens.Mits wat vertaalwerk perfect te gebruiken.Thanks
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Bart DHeer schreef:
Bak es spoelen met benzine,en proberen of het lukt.
Let op met spoelen met benzine , dan moet je er alles terug uitkrijgen ,
wat volgens mij niet mogelijk is .
Kan je beter na enkele donderden kilometers , nog een keer olie vervangen .
Vrees dat er altijd oude vuile olie in de koppelomvormer blijft zitten ....
Succes , Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 03-07-2012
- Saxo 14sx automaat
- (Grand) C4 Picasso SX HDI 110 bmp/egmv6
Heb de afstelgegeven die in van K_SAXO doorgestuurd gekregen heb es doorgespit en bepaalde interesante dingen ivm automaten vertaald.Hier wordt beschreven dat de druk in de bak geregeld wordt door de vacuummodulator in of in mijn geval uit te draaien.0,04 bar per toer.Ik dacht dat die volledig vast moest gedraaid worden ivm olielekken.Niet dus.Daarom zit er zo’n speciale arret op die de modulator verhinderd om uit de boite te trillen.Waarschijnlijk is die te ver ingedraaid en de druk te hoog vandaar die bonk.(luidop aan’t denken)
Nu nog manier vinden om die druk in de boite te meten,of gewoon telkens de modulator een toer achteruit draaien,proberen,nog een toer,proberen tot die bonk verdwijnd.
Ik laat het jullie weten.
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 03-07-2012
- Saxo 14sx automaat
- (Grand) C4 Picasso SX HDI 110 bmp/egmv6
Je houd het niet voor mogelijk.Vanochtend vertrok ik met de wagen en na 500m besefte ik dat ik iets miste,ja ja, die schok was weg.Nog es proberen.Ja hij schakelt soepel,bijna onhoorbaar en ik heb er nog niks aan gedaan. .De schok is terug.Motor na 3km wat warmer en patat hier zijn we weer.Terug naar af.
schroef nog losser draaien?
Ik denk even luidop 0.04 bar / toer je rijd normaal tot ca 3000 toeren voor er geschakeld wordt dus er komt dan 120 bar dus dan mag de drukstop behoorlijk los schroeven denk ik.
Als je doorgaat tot 5500 toeren =>220 bar.
Staat er nergens iets in van het aantal newtonmeter waarmee de schroef vast mee moet ik denk dat je daar veel aan hebt als je dit weet.
even wat aanhaalmomenten inhoud van haygnes
total oil 4.5L
drain and refil 2.5L *2 liters will remain in the torque converster after the translission has been drained.
fluid cooler securiring bolts 12nm
rear engine transmission mounting: mounting to transmission mounting 85nm flexible mounting to bodywork 65nm
engine/transmission lefthand mounting mounting bracket to body bolts 30 centre nut 65nm engine to transission securing bolts 35nm torque converter to driveplate bolts 25 nm speedometer drive housing bolt 10nm
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 03-07-2012
- Saxo 14sx automaat
- (Grand) C4 Picasso SX HDI 110 bmp/egmv6
Klein misverstand.Kijk es in de gegevens die je me doorgestuurd hebt op pagina 86 rechtsboven en onder in het midden.Nr 2. Zo ziet de modulator er uit.Het is 0,04 bar per tand vd modulator (niet het motortoerental).Sorry mijn frans is roestig.Tand en toer bijna hetzelfde he.
Kheb vanmiddag geprobeerd de modulator 1 toer (dus 15 tanden)achteruit te draaien.Hetzelfde resultaat.2 en 3 toeren ook hetzelfde resultaat.Kga de gegevens proberen hier te laten zien maar ik kan niets beloven.