Totaal aantal Berichten: 152
Geregistreerd: 26-10-2011
- Dyane 6-400 Mixta
- Ami 8 berline
Ik heb het ooit eerder gehad met een 2CV: als je schakelt van 2 naar 3 is er iets tandwiel gekraak. En hoewel ik het dus eerder heb gehad, kan ik me niet herinneren waar de oorzaak ook alweer ligt : is het domweg vrije slag beter afstellen? drukgroep vervangen? koppelingsplaat vervangen? Het betreft een diafragma koppeling en als ik heel rustig schakel met een duidelijke pauze tussen de 2 en de 3 is het gekraak te voorkomen.
Wie frist mijn geheugen op?
Dyane 6-400 Mixta 1984 (Espana) & Ami 8 berline 1970 (Frans)
Synchromesh versleten.
Bij langzaam schakelen krijgt ie minder voor zijn kiezen en doet ie zijn functie nog voldoende
Wanneer is voor het laatst de versnellingsbakolie ververst? dit kan mogelijk helpen om dat te doen, zeker als het lang geleden is….
Als je er niet mee kan leven wordt het een bakrevisie….
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 152
Geregistreerd: 26-10-2011
- Dyane 6-400 Mixta
- Ami 8 berline
Ik weet niet wanneer de bakolie vernieuwd is, ik heb deze Deusj pas 8 maand. Maar dat kan ik gewoon doen. Baat het niet, schaadt het niet. Vrije slag kan het niet zijn?
Dyane 6-400 Mixta 1984 (Espana) & Ami 8 berline 1970 (Frans)
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En doe er dan Castrol syntrax in. Dat hielp in mn SM bak ook. Vrije slag zal wel niet want andere versnellings wisselingen kraken niet toch?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 152
Geregistreerd: 26-10-2011
- Dyane 6-400 Mixta
- Ami 8 berline
Nope, als een warm mes door de boter.
Dyane 6-400 Mixta 1984 (Espana) & Ami 8 berline 1970 (Frans)
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hij zal ook wel kraken bij terugschakelen van 3 naar 2 he? bekende Atype kwaal. slechte synchro van de 2de en of derde..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 152
Geregistreerd: 26-10-2011
- Dyane 6-400 Mixta
- Ami 8 berline
Terug van 3 naar 2 is er niets aan de hand…
Zonder aan de deskundigheid van reacties te twijfelen!! Er staat me vaag iets bij (van vorige keer dat ik dit had, een jaar of 20 geleden ) dat er een andere remedie was. Toen is er zeker geen revisie aan te pas gekomen. Dat weet ik dan nog wel . Was exact hetzelfde verschijnsel: dus wel van 2 naar 3 kraak, terugschakelen niet.
Dyane 6-400 Mixta 1984 (Espana) & Ami 8 berline 1970 (Frans)
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Dit is inderdaad een versleten synchromesh. Niet veel aan te doen anders dan eerst je oliepeil checken.
Is dat goed dan rest je niets anders dan bakolie verversen.
Ik kan je in dat geval Redline aanraden. Dat is de beste(helaas ook de duurste) olie voor een 2cv bak.
Daar krijg je zelfs een bak die herrie maakt door versleten lagers mee stil. Echt goed spul. Ik heb een dergelijk krakende bak zelf ook wel eens op die manier van zn kraag afgeholpen.Redline hecht zich goed en lang aan de oppervlaktes en voorkomt daardoor slijtage en lost veel overtollige speling op. Ook na lang stilstaan zijn alle oppervlaktes nog steeds goed gesmeerd.
Een synchromesh zorgt ervoor dat de verschillende snelheden van de assen in de bak opgeheven worden voordat er in een andere versnellng geschakeld wordt.
Als een synchromesh versleten is doet ie zn werk minder goed en moet je wachten totdat de assen hun snelheid hebben verloren. Als je de koppeling intrapt en in zn vrij schakelt is de aandrijving van de hoofdas weg en zal hij steeds langzamr draaien. Dan kun je op een gegeven moment zonder kraken schakelen.
Om snel te kunnen schakelen hebben ze de synchromesh uitgevonden die de as afremt. Door Redline fungeert een versleten synchromesh weer veel beter en stopt verdere slijtage. Is de slijtage echter dan nog niet weg dan resten er maar twee dingen, leren dubbel clutchen of bak revisie/wissel.
Het is overigens mogelijk voor een goede sleutelaar de schakelmof van 2e en 3e versnelling waar die synchromeshen op zitten te vervangen zonder de bak verder te demonteren maar dan moet je wel verstand van eenden hebben en je bak moet er dan sowiezo uit.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En van 4 naar 3 terug?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 152
Geregistreerd: 26-10-2011
- Dyane 6-400 Mixta
- Ami 8 berline
bogaard77 schreef:En van 4 naar 3 terug?
Ehhmm, goede vraag! Dacht eigenlijk ook zonder gekraak. Ga straks even testen!
Dyane 6-400 Mixta 1984 (Espana) & Ami 8 berline 1970 (Frans)
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
En het stokje tussen de bak en de schakelpook staat nog wel goed?
Totaal aantal Berichten: 152
Geregistreerd: 26-10-2011
- Dyane 6-400 Mixta
- Ami 8 berline
Wat een heerlijke smoes om even met dak los Spaarnwoude in te rijden
Conclusie: van 2 naar 3 in 1 trek schakelen geeft gekras. Let wel: ik schakel zelf altijd met die korte pauze (seconde?). Van 4 naar 3 voelt wat stroef, maar niets te horen. Van 3 naar 2 probleemloos: niks hoorbaar, niks voelbaar.
Motorkap ook nog even los gehad: pookje lijkt er goed op en in te staan.
Ga maar eens beginnen met de bakolie verversen voor vloeibaar goud
Dyane 6-400 Mixta 1984 (Espana) & Ami 8 berline 1970 (Frans)
De synchro wordt “bediend” door een stalen ring. Die wil ook wel eens breken en dan doet de synchro niets meer. Die ring is open, door er een stukje af te slijpen en zo de opening te vergroten kan je een nwe monteren met bak in de auto. Hoeft alleen het deksel er af.
Onderdelen boek goed bestuderen en je begrijpt wat ik bedoel.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Lady Earl Grey schreef:Conclusie: van 2 naar 3 in 1 trek schakelen geeft gekras.
Weliswaar een oud topic, maar kwam hier terecht via Google. En anderen misschien ook. Daarom even een reactie:
Terugschakelen naar z’n 1 kan alleen als de auto helemaal stil staat. Anders kraakt hij inderdaad, en dat is niet voor niets. De 1e versnelling is niet gesynchroniseerd.
De andere versnellingen zouden kraakvrij moeten zijn. Rustig schakelen (niet te snel doorduwen/-trekken) en verse versnellingsbakolie helpen daarbij.