Hoi,
Gisteren een B25 diesel plus 5-bak gedemonteerd uit een APK afgekeurde bus.
Dit verhaal gaat binnen afzienbare in mijn camper gebouwd worden.
Echter het start/stop gebeuren van de B25 diesel verschilt van de B22 diesel.
Wie kan me helpen aan het (de) benodigde elektrische schema(‘s) om eea op de juiste manier aan te sluiten?
Alvast bedankt.
Groet, Nico
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Hoi Nico,
gefeliciteerd met je keuze!
Aanpassingen is niet moeilijk of complex, gewoon even goed nadenken.
De B25 heeft op de dieselpomp een afsluitrelais (en de B22 niet) dat betekend dat je dat relais bij het in bedrijf (willen) hebben van de motor spanning moet geven. Hiervoor heb je een plus van het contact nodig, bv van spanningsregelaar in de accubak afpakken die zit nog redelijk dichtbij.
Als je hebt contact aanzet zou het relais bekrachtigd moeten worden en bij afzetten van contact zou het relais de brandstoftoevoer moeten stoppen.
Trekstarter kan gewoon behouden blijven, de voorgloeiinstallatie is het best aan te passen door alle draden op het gloeielementje in het dashbord aan een kant van dit element te monteren (en tellen hoelang je voorgloeit want dat ding wordt niet meer warm). De voorgloeiinstallatie van de B22 loopt via dit gloeielementje in het dashbord en de bougies zouden voor 9 Volt zijn bedoeld. De gloeibougies van de B25 zijn 11 Volt en warmen veel sneller op zonder dat gloeielementje in serie te hebben zitten. De bekabeling lijkt dik genoeg om iets meer vermogen over te dragen.
Stopknop is overbodig geworden evenals, de stationaire toerental regelknop.
succes met knippen en plakken
waar rook is, is…
LHM only!
Hoi Rinus,
Bedankt voor je reactie.
Half juli gaan we met de wissel beginnen…kijken hoe snel we het voor elkaar kunnen krijgen.
Het demonteren was in ca. 3,5 uur gebeurd…was even klooien…beetje ruzie met chassis, motorsteunen en reductiebakken.
Chassis koppen hebben we afgeslepen om wat meer manoeuvreer ruimte te krijgen….doen we maar niet bij de mijne.
Denk dat het om ruimte te krijgen bij het monteren handig is om de motorsteunen van het motorblok af te halen.
Ook haal ik de handrem bediening eraf…hiermee bleven we bij het demonteren achter de dwarsligger hangen.
We gaan de camper rondom op steunen zetten zodat we meer hoogte en daardoor kruipruimte krijgen.
Blok/bak gaan dan op een pallet pompwagen..hebben we bij het demonteren ook gebruikt.
Kan je trouwens, zonder dat er van alles om je oren vliegt, het schakelpook mechanisme (langwerpige deksel) bovenop de bak loshalen?
We hebben de pook doorgeslepen…het zou daarom handig zijn de pook te lassen buiten de auto.
En hem als blok/bak op z’n plek zit compleet te kunnen monteren.
Groet, Nico
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Hoi Nico:
zoals per email al geantwoord: de pook kan je zo van de bak afschroeven, zit met twee boutjes op de zijkant vastgezet, het kogelgewricht komt bij het naar beneden halen van de pook los is echt een eitje en zelfs minder werk dan door slijpen!
je hoeft de bak of bovendeksel dus niet open te maken
succes met monteren
waar rook is, is…
LHM only!
Hoi Rinus,
Wat kan het leven toch heerlijk simpel zijn zo af en toe.
De pook hebben we natuurlijk door geslepen…ik heb wat te lassen.
Bedankt voor je reactie.
Groet, Nico
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Heb je de oude van de 2200 diesel/4-bak niet bewaard dan?
Is volgens mij gewoon het zelfde ding hoor!
waar rook is, is…
LHM only!
De camper staat nog in 2200/4bak uitvoering in de stalling.
Half juli gaat ie richting sleutelruimte en gaan we van start met de- en montage van blok en bak.
Ik heb de losse 4-bak die ik heb staan even op het oog vergeleken met de 5-bak en het lijkt inderdaad op elkaar.
Daarom grote kans dat de pook gaat passen…zou mooi zijn en zo niet toch laswerk!
Ik zal als ik bezig ben af en toe wat op het forum zetten..misschien leuk om de vorderingen te lezen.
En misschien doe ik nog een beroep op je kennis…als je dat niet erg vindt.
Groet, Nico
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Hoever is het er mee?
En inderdaad de pook zou hetzelfde moeten zijn!
succes
waar rook is, is…
LHM only!
Hoi Rinus,
Ben gisteren thuis gekomen van een Noorwegen vakantie dus er is nog niks gebeurd.
Ik heb voor de vakantie blok en bak schoon gemaakt…is prettiger bij het monteren.
Van het weekend ga ik waarschijnlijk de sleutel ruimte bekijken, weet ik gelijk de afstand van de stalling naar de sleutel ruimte.
Dan moet ik de camper daar zien te krijgen….ik ben er nog niet uit of ik ga proberen op eigen kracht er heen te rijden met de lekke koppakking…
Ik heb trouwens geen idee of ie nog wil draaien….binnenkort even langs de stalling om uit te proberen..
Zodra er vorderingen te melden zijn hoor je me.
Groet, Nico
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Let in elk geval op dat mocht je gaan slepen, je de motor moet laten (mee)draaien om remdruk te hebben ...
Ja….inderdaad had ik ook bedacht maar niettemin bedankt voor de tip…
Ben ook niet zo gek op slepen….gewicht schoon aan de haak is 2800 kg.
De camper APK meneer heeft een lepelwagen…hem vragen de camper weg te brengen is ook een optie.
Of ik ga gewoon rijden en zie wel hoever ik kom…ik ben lid van de ANWB…de te rijden afstand is denk ik iets van 15 km…..mocht ie ermee nokken kan de ANWB hulp bieden.
Ga volgende week kijken of de motor nog draait…paar maanden geleden startte ie als vanouds gewoon vlot…stond alleen flink te walmen.