Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Bij een koude bak hoor ik iets zacht ratelen. Duw ik de pook naar links (vanuit de vrij) dan wordt het luider. Als ik optrek en ‘m dus in de 1 zet hoor ik een duidelijke ratel bij het schakelen. Bij het gasgeven hoor ik weinig (kan ook door lawaai komen). Bij het schakelen naar de 2 hoor je de ratel, eerst in lage toeren, dan in hoge toeren (tussen de 1 en 2 in, met de koppeling ingedrukt dus), tot ie in de 2 staat. Als ik het gas dan indruk hoor ik weinig tot niks (kan wederom gewoon door motorgeluid komen). Daarnaast schakelt ie dus niet echt soepel naar de twee. Al schrijvende realiseer ik me dat het ook de koppeling kan zijn, maar dan is het toch gek dat ik het niet in de 3, 4 of 5 hoor. Of is dat verklaarbaar?
Ik zal binnenkort in ieder geval even gaan luisteren onder de auto.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Ik was even op zoek naar meer informatie over de versnellingsbak en toen vond ik op de site van Garage Hydraulique de onderstaande tekst over de revisie van een CX-bak. Het symptoom dat zij omschrijven bij een versleten synchromeshring is inderdaad exact wat ik hoor in mijn BX. Het enige verschil is dat ik het geluid als ratelend ipv krakend zou omschrijven. Mysterie lijkt dus opgelost…
Er waren eens….synchromeshringen! Een fantastische uitvinding uit de rijke automobielhistorie, die het “dubbel clutchen” voorgoed tot het verleden deed behoren. Synchromeshringen werken als een soort rem, wanneer tijdens het schakelen de tanden in elkaar moeten grijpen. De tanden schuiven hierdoor zachtjes in elkaar, zonder gekraak. De ring zelf is namelijk voorzien van kleine ribbeltjes die het tandwiel afremmen.
Hoor je krakende tanden van 1 naar 2. Of van 2 naar 3? Of bij terugschakelen? Grote kans dat de betreffende synchromeshring(en) in de versnellingsbak dan versleten zijn. Bij Garage Hydraulique kunnen wij de versleten synchromeshringen vervangen. Ook hebben wij - voor de CX- zelf losse ringen liggen, plus assen, tandwielen, veertjes etc. etc. Vraag naar de mogelijkheden!
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Het zou heel goed kunnen dat het de synchromeshringen zijn. Bij mijn 16v’s schakelden de eerste versnellingen ook een stuk slechter dan de hogere. Dit zal waarschijnlijk een prijzige reparatie zijn en waarschijnlijk is het slimmer om op zoek te gaan naar een goed 2e hands exemplaar.
Jouw auto is Duitse import toch? Hoeveel schakelstangen heb je op je bak zitten?
Dat wordt dus ouderwets double clutch.
Wat overigens ook een manier is om te achterhalen of die het de synchromeshringen zijn.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Duitse import? Niet dat ik weet, maar misschien weet jij meer? . Hoeveel schakelstangen? Geen idee…
@Vermond, jij hebt er vast ervaring mee, met een bak vervangen bij een 16v. Hoe moet ik zo’n klus inschatten als ik het zelf / met hulp zou willen doen?
Moet de bak eruit als de synchromeshringen vervangen moeten worden? Als dat zo is wordt het natuurlijk gewoon een bakrevisie. Hoeveel uur zou dat kosten. Twintig uur voor een garage? Dat wordt prijzig.
In dat geval denk ik inderdaad dat een andere bak, met weinig kilometers of een al (deels) gereviseerde, een betere optie is. Ik zou best wel eens zo’n ‘grote klus’ zelf willen doen. Moet ik wel de tijd hebben en een tijdelijke andere auto . Wat voor bakken passen er allemaal op dat 16v blok? Ook een nieuwere bak uit een type 2 16v?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Op de bollenmeeting kwamen we er achter dat het een geimporteerde auto kan zijn, omdat het een mk2 blok is in een BX van een (Nederlands) mk1 bouwjaar. Dus met katalysator.
Er zijn 2 versnellingsbaktypes, be1 en be3. Dit heeft te maken met de schakelstangen. Waar zit je achteruit? Bij de 1 of onder de 5e versnelling?
Je zou wat offertes aan kunnen vragen, maar volgens mij zijn de ringen zelf al prijzig, laat staan het reviseren zelf. ‘Duur’ in verhouding met de bedragen die gemiddeld in de BX wereld omgaan natuurlijk .
Een bak is goed zelf te vervangen. Wel handig is het om wat hulp te hebben met wat ervaring, dat scheelt voornamelijk veel in tijd. Ik heb nog een versnellingsbak van een 16v, maar ik heb zelf niet in die auto gereden, dus ik weet niet wat de staat er van is.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Tuurlijk! Dat van de kat wist ik, maar dat daarbij de conclusie hoorde dat ie Duits was. Bah…
Bij die van mij zit de achteruit bij de 1. Is het dan de nieuwe of oude bak?
Ik heb al heel wat geïnvesteerd in deze BX, dus voor dure dingen ben ik niet (meer) bang, maar ik besteed mijn geld nu liever aan vakantie en daarnaast lijkt het me gewoon heel leuk om zelf (met hulp) die bak te vervangen. Het is nog altijd een hobby
Weet jij welke bak in principe beter is? En hoeveel de bak heeft gelopen die jij hebt liggen?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Jouw auto kan ook voor D bedoeld zijn geweest, maar door interventie van de importeur toch hier geleverd zijn i.v.m. vraag of wat dan ook. Volgens mij is jouw auto gewoon origineel Nederlands geleverd.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Dat zou ook kunnen natuurlijk, dat is allemaal voor mijn tijd.
Ik zou de bak nemen die nu ook in je auto zit. Die bak van mij heeft zo rond de 2 ton gelopen denk ik. Als je weet waar je achteruit zit weten wij welke bak je hebt .
Niet goed gelezen,posting verwijderd
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
achterruit zit bij de 1. Lees hierboven
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ah oke, dat is de be1 bak, ik heb een mk2 bak (be3).
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Is dat een ‘betere’ bak dan de be1 ? En kan de be3 ook op mijn blok?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Dat kan, maar je hebt andere schakelstangen nodig. Ik heb begrepen dat de BE3 wat minder slijtagegevoelig is, maar wat ervan waar is weet ik niet.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Aha. De schakelstangen. In andere worden, als je er een andere bak in doet, moet ook het hele schakelmechanisme vervangen worden? Althans, in dit geval?
Nu is het zo dat de er iets in het schakelmechanisme toch al niet goed is. Het is echt een beetje roeren in de soep. Ik kan de versnellingen wel vinden hoor (geen probleem), maar er is wel echt veel ruimte. Dat doet me aan het volgende denken. Zou het kunnen dat ik de tandwielen uit de bak hoor ratelen doordat er een schakelstang is kromgetrokken en daardoor de tandwielen in de bak niet ver genoeg uit elkaar komen o.i.d.?
Als dat zo is, dan zou ik eerst het schakelmechanisme eens aan moeten pakken voordat ik de complete bak wissel. Niet?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)