TRD Turbo: montage thermostaat
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 juli 2012 11:54 PM

Mijn onlangs aangeschafte TRD Turbo vertoonde een opmerkelijk opwarmgedrag.
De temperatuur van de koelvloeistof liep eerst op naar ca. 98 gr.C, om daarna terug te vallen naar ca. 85 gr.C en dan stabiel te blijven.
Mijn vermoeden was een verkeerd om gemonteerde thermostaat, en ja hoor bingo!
Het zwarte rubber zat ook nog aan de verkeerde kant, die hoort in het kamertje aan de vaste kant van het thermostaathuis.
Geen harde pakking meer aanwezig, dicht gesmeerd met vloeibare.
Eén of andere Franse prutser aan het werk geweest, dus.

De thermostaat die ik eruit haalde is een Calorstat V6947 met een openingstemperatuur van 86 gr.C.
Uiterlijk lijkt ie niets te mankeren.
Blad MA230.00/5 van het WPH heeft het ook over een thermostaat die bij 86 begint te openen en bij 96 volledig open is.
Het thermocontact in de radiateur heeft volgens hetzelfde blad een schakelpunt voor lage toeren van 88 in en 83 uit en een schakelpunt voor hoge toeren van 92 in en 87 uit.
In mijn beleving is er dus sprake van overlap, want de ventilatoren gaan pas uit als de thermostaat al weer dicht is.
Is montage van een thermostaat met een lagere openingstemperatuur zinvol en zo ja, welke?
Gewoon bij Brezan o.i.d. te begaan?

Afbeelding Bijlagen
CX thermostaat.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Gepost: 04 juli 2012 10:10 AM
  [ # 1 ]

Ik bestel altijd de Quinten Hazell met nummer QTH229K, vooral omdat daar als één van de weinige het juiste (passende!) rubberen ringetje bij geleverd wordt. Cool
Valeo heeft ze ook: 384002 maar ik twijfel of daar het ringetje nu bij zat of niet.
Pakking zit er in elk geval nimmer bij.

‘t Heeft (in dit klimaat) niet echt veel zin een thermostaat te kopen die vroeger opent. Je hebt wel een minimale bedrijfstemperatuur nodig. Als de auto te koud blijft loopt hij minder efficiënt!

Mijn TD blijft netjes op 86/87 graden bij kruissnelheid van 120 km/h en dat is keurig. Langzame stand van de fans gaat pas lopen bij 94 graden (in de cilinderkop dus hè; is wat anders dan in de radiateur!) ... dus kun je nagaan.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 04 juli 2012 10:22 AM
  [ # 2 ]
La Léo schreef:

Ik bestel altijd de Quinten Hazell met nummer QTH229K

La Leo, waar bestel je die, Brezan?
Is voor mij wel het makkelijkst, de dichtsbijzijnde vestiging kan ik vanaf mijn werkplek zien. Smile

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Gepost: 04 juli 2012 10:28 AM
  [ # 3 ]

Vast wel, moet je even vragen. Als je dat nummer opgeeft zullen ze het wel opzoeken. Wel opletten dat ze dan niet toch uit gemakzucht een Gates geven, want daar zit dus de verkeerde ring bij!

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 04 juli 2012 10:45 AM
  [ # 4 ]

Op http://www.oscaro.com vind ik er vier:
. Gates TH09886G1
. Valeo 819838
. Quinton Hazell QTH229K
. Vernet (Calorstat) 0963.83

De laatste 3 volgens opgave met pakking.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 04 juli 2012 10:50 AM
  [ # 5 ]
La Léo schreef:

Langzame stand van de fans gaat pas lopen bij 94 graden (in de cilinderkop dus hè; is wat anders dan in de radiateur!) ... dus kun je nagaan.

Wat ik ook gezien heb, zijn verschillen van de plek van het thermocontact in de radiateur.
Bij mijn berline Turbo 1 zit deze iets boven de onderste slangaansluiting, bij mijn Break Turbo 2 zie ie op halve hoogte van de radiateur.
Als hetzelfde thermocontact gemonteerd is, zullen bij de Turbo 2 de ventilatoren dus eerder inschakelen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 04 juli 2012 03:14 PM
  [ # 6 ]

Thermostaat van QH besteld, morgen in huis.
Volgens de mannen van Brezan zou in het geval van Gates ook alles goed moeten passen.
Heb dat risico toch maar niet genomen. Smile

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Gepost: 05 juli 2012 12:14 AM
  [ # 7 ]
René Jongejan schreef:

Volgens de mannen van Brezan zou in het geval van Gates ook alles goed moeten passen.
Heb dat risico toch maar niet genomen. Smile

Heel verstandig, want dat past dus NIET. Dat ding past niet eens lekker in de groef van het huis en de ring is veeeel te groot. Been there done that. Wink

Die Brazan-gasten kunnen alleen nummertjes vergelijken en ja… dan klopt het inderdaad.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 05 juli 2012 01:50 PM
  [ # 8 ]

Net de nieuwe thermostaat van QH opgehaald.

En wat denk je dat er in het doosje zit?

Juist, de Calorstat V6947 !!!!!
En die heb ik er net uitgehaald.

Ben nu wel benieuwd wat er in de doosjes van Gates en Valeo zit. Laughing

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 05 juli 2012 03:53 PM
  [ # 9 ]

Je kan altijd nog even de thermostaat van jouw sloop diesel turbo 2 er uit vissen,als het eeen en ander niet zou passen!!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 05 juli 2012 04:51 PM
  [ # 10 ]

Weet niet in welke staat die verkeert na 8 jaar stilstand. Smile

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 05 juli 2012 09:23 PM
  [ # 11 ]

Omdat het niet goed gemonteerd zat, ben ik even de juiste montagevolgorde kwijt.

Is het, in rijrichting gezien, rubber ring, thermostaat en slangtuit of thermostaat, rubber ring en slangtuit?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 05 juli 2012 09:58 PM
  [ # 12 ]

Hmmm volgorde is thermostaat,rubber ring en dan slangtuit…

Profiel  
 
Gepost: 05 juli 2012 11:57 PM
  [ # 13 ]

Op zich makkelijk te onthouden, als je naar het design van het thermostaathuis kijkt. Daarin zit een kleine uitsparing zodat je de thermostaat er altijd ‘makkelijk’ uit kunt wippen. Als je eerst die ring zou monteren gaat dat niet meer. Vandaar eerst thermostaat, dan ring.
Althans, zo onthoud ik het altijd . Very Happy

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook