






















Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Hopen dat je nog op tijd was! Zit er geen temperatuurmeter in madame!?
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Die heb ik er als extra wel (VDO) in, maar hiervan is de sensor overleden, die werkt dus (even) niet. Ik moet het dus even doen met het originele altijd-te-laat-lampje. Maar dat is niet gaan branden onderweg. Toen ik thuis was en de auto even stil gestaan had en de auto op contact zette, gloeide het lampje lichtjes.
Ik ga er dus vanuit dat ik op tijd was. Koppakking is recent, dus kan ook wel wat hebben.
Paar liter koelvloeistof erin en karren maar weer
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
CEE-IKS schreef:
Via CX basis was er ook een nieuwe radiateurdop gearriveerd, want de oude bouwde geen druk meer op. Die zit er dus ook op.
Bedoel je dan de dop van het koelbolletje? Liet deze stoom door ofzo dat ‘ie vervangen moest worden?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
La Léo schreef:CEE-IKS schreef:
Via CX basis was er ook een nieuwe radiateurdop gearriveerd, want de oude bouwde geen druk meer op. Die zit er dus ook op.
Bedoel je dan de dop van het koelbolletje? Liet deze stoom door ofzo dat ‘ie vervangen moest worden?
Uuh jaah dat ding inderdaad, zit natuurlijk niet op de radiateur! Maar de oude sloot niet meer af waardoor er dus geen druk in het koelsysteem kan ontstaan. Er moet namelijk een halve bar druk op staan als ie warm is. Bij overdruk moet ie de druk er weer aflaten.
Nu werkt alles dus weer zoals het hoort!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Klein probleempje met la Banane,
De lage stand van de koelfan heeft het begeven. Meestal heeft dit 2 oorzaken.
Of de luchttemperatuursensor is stuk, of het relais geeft de geest.
Beide zijn bij mij goed, maar draaien op de lage stand, ho maar.
De weerstand die dus ter hoogte van de radiateur zit is dus stuk.
Probleem is echter: Hoe kom je aan zo’n ding? Cx Basis heeft hem niet, en ik heb begrepen dat La Léo dat ding ook niet heeft. Zoeken op internet gaf ook al geen soelaas en het schijnt dat ze niet vaak stuk gaan. Daarnaast vrees ik dat de meeste dus gewoon op de sloop terecht zijn gekomen, want ze zitten ook niet echt in het zicht als je een CX sloopt.
Iemand toevallig nog zo’n ding liggen?
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Pssst Mike, plaats anders even een foto van zo’n ding voor de mensen, want Teun moest hem nota bene op mijn eigen CX aanwijzen en ikke deed van: “Huh? Dát ding, ik wist niet eens dat het er zat!!” Was me werkelijk nooit eerder opgevallen. Dus wordt ook meestal niet gedemonteerd door anderen en eindigt dan in de pers.
Teun en ik zijn nog met een kapmes door de jungle op safari geweest naar een 22 TRS, maar daarop zit ‘ie al niet meer. Werd later gewijzigd.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Ha La Léo!
Ik had al van jullie zoekactie gehoord! Was natuurlijk heel blij dat er zoveel moeite gedaan is, maar helaas minder blij met het uiteindelijke resultaat…..
Ik zal morgen eens een fotootje maken van het ding
Ik heb natuurlijk op de Break ook zo’n ding zitten, maar om nu voor iedere rit dat ding in een andere auto te moeten schroeven heb ik weinig goesting!
Goed nieuws over Teun z’n bolide, die doet het weer! Wat een gedoe met die weerbarstige as.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Zou dat toevallig op mijn blauwe slopert zitten?
Way out in the water, see it swimming.














































Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Effe van der Laan in Abbenes bellen. Grote kans dat er daar nog iets ligt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
La Léo bleek in een doos toch nog het juiste onderdeel te hebben liggen, alleen heb ik nog geen tijd gehad om het erop te zetten. Ga dat morgen even doen!
Daarnaast had ik al een tijdje last van direct na starten op 3 pitten lopen, werd steeds erger en het duurde ook steeds langer voordat ie weer op alle 4 liep. Van de week zelf geschok tijdens het rijden.
Vandaag even de kleppen gesteld, stonden vrij goed. Tevens de bougies eruit gehaald en het bleek dat de 4e cilinder een bougie had waar duidelijk weinig ontbranding was geweest.
Nieuwe bougie erin en meteen lopen als een tierelier. Gewoon een bougie stuk dus!
Ik had nogwel geinvesteerd in speciale NGK LPG bougies, made in Japan, die erg lang mee zouden moeten gaan. Tot nu toe geen succes dus…...
1e keer sinds ik auto rijd, dat ik een bougie stuk heb, maar het kan dus…..
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Het was weer een tijdje stil rond madame, meestal betekenen dat probleemloze fijne kilometers.
Helaas was het weer eens raak. Onderweg naar een uitvaart met 4 man in het apparaat stond ik in de file toen het ineens begon te stomen onder de kap. Geen lampje niets, ook geen ventilator trouwens die wilde draaien.
Tsja dan krijgt je stoombootperikelen.
Auto aan de kant, en het nodige doorverbonden zodat de fan in ieder geval bleef blazen. Koelwater erbij en rijden maar weer. Daarna gewoon wel 200 kilometers probleemloos gereden.
Eenmaal thuis gekomen de schade opgenomen. In ieder geval een permanent doorverbonden dus kapotte radiatorswitch, een brak relais een kapotte weerstand van de lage stand (maar dat wist ik al en lag al klaar) Een onwillige temperatuurzender (althans ik heb geen lampje gezien) en een kapotte sensor van de later ingebouwde temperatuurmeter. (maar die was al lang buiten werking)
Tijd voor aktie dus.
Koelwater eraf en begonnen met herstel van het electrisch circuit, dat werkt inmiddels.
Tevens bleek er best wat olie op het koelwater te drijven, iets wat ik ook al voor die heetloper gemerkt had. En ik ben nog steeds niet verlost van het op 3 pitten lopen direct na de start op LPG. Op benzine lijkt dat overigens wel beter….
Plan de campagne: Compressietesten! als er dan 1 cilinder compressieverlies heeft moet de kop eraf en naar de revisie. Wellicht zit er ook een kleine lekkage van een oliekanaal naar het water. Vreemd want de koppakking zit er pas 45.000 kilometers in.
Mocht nu blijken dat de compressie goed is, dan is wellicht m’n verdamper aan het overlijden en ga ik kijken of er olie in het koelwater blijft komen. Ik kan niet zeggen dat ik last heb van koelvloeistof verbruik of water bij de olie.
Ook als de auto warm is loopt ie perfect.
Iemand nog een andere verklaring voor het olie in koelwaterprobleem? Het is niet veel maar er ligt wel een laagje op het koelwater nu ik alles in een grote emmer heb zitten.
Even op pad met de Break dus maar
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Zo we zijn weer eens lekker bezig geweest!
Gister nog compressie gemeten, die was op alle cilinders zo ongeveer gelijk.
Maar tijdens het uitdraaien van de bougies viel het me weer op dat 1 bougie er helemaal anders uitzag en ook nog eens ontzettend stonk. Dit in tegenstelling tot de andere 3…....
Duidelijk te zien dat er dus met de 4e cilinder iets niet pluis was.
Nog alles op een rijtje gezet:
Op 3 pitten lopen bij koude motor op LPG, niet op benzine
Wat olie bij het koelwater.
geen olieverbruik
goede compressie.
Ontsteking zal het niet zijn, want alles is nieuw.
Conclusie er komt op de een of andere manier toch wat koelwater in de verbrandingsruimte en hierdoor wil die op gas niet meteen lopen op 3 pitten. Als ie warm wordt verdwijnt het vocht en komt cilinder 4 erbij. Verdamper viel af want dan moeten alle cilinders niet goed zijn.
Kop of koppakking dus.
Omdat het maar 2 uurtjes werk is om het ding er op je gemakje af te halen dit maar meteen gedaan.
Vandaag de kop naar de revisie gebracht en nu is het weer even afwachten.
Sowieso liggen de klepjes al wat dieper dus misschien draait het uit op een ruilkop. Het revisiebedrijf had misschien nog een fris kopje liggen. Anders afpersen, nieuwe zetels, vlakken seals etcetc…
Echter ik heb zo’n voorgevoel dat er een scheur in de kop zit.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Revisiebedrijf belde.
Worst case scenario dus: Kop gescheurd, moet gelast worden en er moeten nieuwe zetels en uitlaatkleppen in. Was m’n voorgevoel toch juist.
Even bekijken wat ik ga doen. Misschien is een goede gebruikte kop ook nog een goed(e)kopere optie.
Maarja waar vind je zo een 100% betrouwbare kop?
Vooralsnog neig ik dus naar revisie van de originele kop.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?














































Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lassen kan wel, maar dan moet men er wél garantie op geven. Die 2 liter kopjes zijn er zat, dus tja… IK zou voor een andere kop kiezen. Ben geen echte fan van dat lassen..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Tsja garantie krijg ik wel, heb zelf gewerkt bij dat bedrijf dus ken die gasten goed.
Ik weet ook dat ze goed werk leveren en dus ook garantie.
Kopjes zullen inderdaad wel te vinden moeten zijn, maar ook dan moet je toch ff kleppen inslijpen, de seals doen etcetc. Nieuwe zetels, nieuwe kleppen en dat soort dingen zijn ook wel fijn.
Ik denk echter dat een andere kop misschien wel gewoon de goedkoopste oplossing is.
Ik twijfel dus nog.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?