Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007
- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Domme vraag misschien. Ik dacht, laat ik eens naar de bougies kijken en zonodig vervangen. Maar wat nu, waar zitten die dingen, hoeveel moet ik slopen/demonteren? De plastic bovenkap heb ik eraf en dan zit er nog een wat deksels met stekers eraan, ik kan zelfs niet zomaar de bougiekabels vinden. Ik ben misschien wat ouderwets, want bij oudere modellen (GS, BX) zijn dit soort klusjes relatief eenvoudig. Hiervoor hoef ik bij een Evasion toch niet naar een garage?
Het is wel even van belang om er bij te vermelden wat voor motor er in je Evasion ligt. Afgaande op je verhaal denk ik dat het een 16 kleps model is met DIS ontsteking. In plaats van een rotor + verdeelkap heb je een digitale bobinemodule die bovenop de cilinderkop ligt en de bougies direct van prik voorziet. Het is heel makkelijk: Schroef de boutjes van de bobinemodule los, haal het stekkertje los en je trekt zo de hele module van de kop af. Daarna kan je bij de bougies.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007
- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Dank je wel, wat je beschrijft klinkt herkenbaar wat betreft dat wat ik gezien heb, zal morgenochtend even gaan sleutelen. Nog een vraag: eigenlijk liggen er drie dingen bovenop de cilinderkop, het voorstel lijkt een soort kleppendeksel waarin ook een olievuldop zit, dan komt er middenbovenop de module waarvan ik denk dat dat het ding is dat je beschrijft, en iets meer naar achteren zit nog een soort rails met stekers, ik vermoed dat daaronder diverse sensoren zitten. Of is juist dat achterste ding de ontstekingsmodule. Bovenop dat middelste ding zitten op twee plekken op een eigenaardige wijze metalen plaatjes geklemd.
Wat raad je aan wat betreft aantal km voor de leeftijd van de bougies, vroeger om de 10-15 duizendkm. Gaan deze (veel) langer mee?
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 12-03-2007
- GS/GSA break
- Evasion 2.0 I 16V
Ik heb hem nu los, wat een kolossaal ding, die ontstekingsmodule, ik heb de steker laten zitten en de hele module voorzichtig opzij gelegd. Bougie ging makkelijk los, er zat wel motorolie in de schacht, ik vermoed dat de kleppendekselpakking daar schuld aan is, is waarschijnlijk normaal, of niet? Nee, helemaal normaal natuurlijk niet, maar zolang het niet veel is waarschijnlijk voorlopig gewoon zo laten?
De bougie (ik heb er even een gedemonteerd, de rest nog niet, had een opening van 0.90 mm, Hoe groot moet die zijn, 0,7 of 0,8? of is 0.9 acceptabel. Vernieuwen (minimaal 30 dkm)of terugzetten? Erg kostbaar zijn ze natuurlijk ook niet.
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Een bougieopening van 1mm is normaal, dus die 0.9 is ook okay. Vervangingsinterval is (als ik me niet vergis) 60.000 km. Let wel goed op de geribbelde slang van de carterventilatie bij het losnemen van de bobine stekker. Deze worden vaak hard, en willen nog wel eens breken. Met olielekkage tot gevolg.