Als je een 19 lekkerder vind rijden dan een 16 zou ik inderdaad ook niet twijfelen als je het allemaal zelf kan.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Volgens mij hoef je helemaal niets met de RDW.
Het vermogen stijgt met maar 15 PK, ruim minder dan 40%.
En voor de emissiewaarden hoef het al helemaal niet. Een 1600 of 1900 uit die jaren is net zo smerig. Of schoon, tis maar hoe je het ziet.
Verder kun je van buiten eigenlijk geen verschil zien tussen een 1600 en een 1900, het blijft een XU…
Dus, tenzij je op het kenteken “1900” wilt hebben staan, lekker ombouwen en karren met die hap.
Hilko16TZI schreef:Volgens mij hoef je helemaal niets met de RDW.
Het vermogen stijgt met maar 15 PK, ruim minder dan 40%.
Kreun… niet weer. Je moet voor elke motorverandering naar de RDW (al zou je er een monopoint 1.6 blok inleggen: motorcode is anders). Alleen bij een motor uit het zelfde type en minder dan 40% vermogenstoename is het alleen een administratieve keuring. Je hoeft niet naar Lelystad voor weggedrag of geluidstest. Als het net zo gaat als de laatste gevallen die ik ken komt er op kenteken te staan: Type BX 16 TRS. Cilinderinhoud 1905 cc, vermogen: 75 KW (of daaromtrent).
Ik heb dit draadje verder niet zo gevolgd, maar ik zou niet zo snel een bekend blok omruilen voor een onbekend blok puur en alleen omdat het wat lekkerder rijdt. Verder is het wel aan te raden de versnellingsbak bij de GT te nemen. Die heeft toch een wat langere eindreductie dan een 16 TRS bak.
mpostma schreef:..Ik heb dit draadje verder niet zo gevolgd, maar ik zou niet zo snel een bekend blok omruilen voor een onbekend blok puur en alleen omdat het wat lekkerder rijdt.
Ik meende dat er een scheur in het XU5-blok zat en dat enige lagers overleden waren.
Verder is het wel aan te raden de versnellingsbak bij de GT te nemen. Die heeft toch een wat langere eindreductie dan een 16 TRS bak.
Dat is zo, maar de 5e versnelling van de GT is zoveel korter dat de totale overbrenging (versnelling + einddiff) korter is in de GT dan in de 16TRS.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Er zit ondertussen een ander onderblok in, maar….
GoofBlikscha schreef:Vandaag heb ik de kleppen gesteld, en wat kleine dingetjes gerepareerd, kom ik net thuis, begint er een drijfstanglager te kloppen
Vandaar dus…
rb schreef:
Dat is zo, maar de 5e versnelling van de GT is zoveel korter dat de totale overbrenging (versnelling + einddiff) korter is in de GT dan in de 16TRS.
OK. Er stond mij bij dat de GT een close ratio bak heeft. Echter, uit de tabellen leidde ik indertijd af at de 19 TRS en GT dezelfde eindreductie hebben. Ik meen een 61/17.
Als de 5 weer korter is schiet je er qua toeren op de snelweg natuurlijk weinig mee op. Je hebt dan natuurlijk wel een fijne sportieve bak. Het is natuurlijk maar net wat Goof wil..
@patje74: ik dacht idd ook dat er een ander onderblok in was gegaan, dus vandaar dat het mij wat verbaasde.
Wat een gedoe allemaal.
Kijk eens wat ik in de tuin vond
IMG_7632 by Lars Wullink, on Flickr
IMG_7641 by Lars Wullink, on Flickr
IMG_7635 by Lars Wullink, on Flickr
IMG_7639 by Lars Wullink, on Flickr
IMG_7637 by Lars Wullink, on Flickr
Volgende week gaan we kijken of het nog wat is…. Na bijna 4 jaar uit de running geweest te zijn, en al 3.5 jaar op dit plekje gestaan te hebben ben ik benieuwd hoe of wat.
Dan toch maar eens gaan kijken of er nog een 19GT blok in komt, al dan niet met automaatbak.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gave plaatjes! Ik ben echt benieuwd hoeveel karakter ze gaat tonen! De lpg tank er al ernaast liggen?
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Jup, nou de vulslang nog even uit de bumper halen zodat ik de combinatie in de XM kan gooien om te tanken. Na aan paar jaar loopt de lpg tank blijkbaar toch leeg… (zit 0% in)
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
We hebben het gister ff over “dat ding"gehad. Maar ik dacht al dat ik er nog nooit een topic ofsow van had gezien. Het is wel een erg mooi gebakkie. Hoop dat er nog wat van te maken is. De foto’s zijn in ieder geval erg gaaf. Tis net of ze een duik heft genomen in de bushbush.
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Wow, zet er airco in!
Leuke optie, deed hij het nog?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Doe mij zo’n tuin sleep m eruit, klussen en rijden met dat ding
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Jup de airco heeft het nog een poosje gedaan. Het zal nou wel helemaal leeg zijn. Loopt wel op R12
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Ombouwen?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
ik geloof dat ombouwen van de airco onderdaan de wensenlijst staat Eerst kijken hoe rot hij ondertussen is (hij staat op tegels en zandgrond, dus niet op gras gelukkig) Ik zag wel dat de lhm leidingen erg roestig zijn. Maar dat waren ze een paar jaar geleden ook al…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993