Hoi,
Ik heb mij net een saxotje gekocht ( geen vts maar een furio ) en vroeg mij af wat de grootste standaard bandenmaat is.
Ik kan namelijk momenteel niet kijken op de officieele papieren omdat de wagen momenteel nog bij de dealer staat.
kunnen jullie mij even opweg helpen ?
Alvast bedankt
furio 1.1? Dan zal de velg standaard 155/70 r13 of 165/65 r14 zijn.
een setje stalen velgen 13inch in sloop kost ca 40 euro de 14inch 50 euro als je ze nodig hebt natuurlijk.
Ik heb namelijk deze gezien op internet, en het kwa afrolomtrek zit deze goed, maar het loopvlak mag in belgie maar 2% meer zijn dan het grootste origineel.
Ik wilde weten of ik erover zat
ik heb inmiddels 195/45/15 op de saxo gelegd, maar deze voelen nogal hard aan.
Ik heb er geen probleem mee, maar stelde me toch de vraag:
Moet ik hier een andere bandendruk in doen ?
Normaal gesproken niet. bij hele hele platte banden wordt er wel eens ietsje meer in gedaan.
Het voelt uiteraard harder aan omdat je minder veerweg in de band hebt, daardoor voelt het stugger. Hoe platter de band, hoe meer de boel gaat “stuiteren”. Vooral kleine auto’s als de saxo hebben hier last van.
Citroen DS4 thp200 Sport Chic
vorige bolides:
Peugeot 206 SW 2.0 GTi Citroën Saxo 1.6 16V VTS | Citroën xsara Coupe VTR | Seat Leon Cupra 4 2.8 V6 24v
Citroën xsara Coupe VTS HDi | Citroën ZX 16V | peugeot 205 XS 1.4i
bedankt voor de reactie,
er is dus niets mis met de 2,2 en 2,0 die ik nu in de banden heb zitten
davy5 schreef:ik heb inmiddels 195/45/15 op de saxo gelegd, maar deze voelen nogal hard aan.
Ik heb er geen probleem mee, maar stelde me toch de vraag:Moet ik hier een andere bandendruk in doen ?
Hallo, ik rijd met een saxo 1.1sx en heb onlangs velgen gekocht 4x108 et25 + banden 195/50 r15, nu ben ik bij auto5 geweest en ze gaan er niet op, ze raken de carosserie van de wagen langs de kant van de vering, ze staan momenteel te koop maar nu zie ik dat meerdere mensen deze maten onder hun saxo hebben steken. Nu zou ik toch graag wat meer informatie te weten willen komen, kunnen jullie me uit dit zwaar liefdesprobleem helpen? Bedankt en vriendelijke groeten.
Ik zou spacers plaatsen ( met langere bouten ) dan is het probleem opgelost.
Dit mag in belgie niet voor de keuring dus heeft iedere belg met unieke velgen ook nog ergens de standaard velgen liggen voor te laten keuren.
Ik dacht dat de wetgeving hierover in NL soepeler was…
Ik ben van België, en waar kan ik dit dan maten doen want zo veel ken ik daar niet van? En bedankt voor de reactie!
Dat hoef je niet te laten doen, dat kan je best zelf.
spacers zijn eigenlijk maar schijfjes wat tussen de velg en de boutgaten op de trommels of schijven.
Je moet dus enkel de velgen monteren ( met langere bouten omdat de afstand langer is tussen velg en originele boutgaten ) met het schijfje ertussen en klaar is kees .
wel moet je er rekening mee houden als je naar de keuring gaat om dan de originele velgen weer terug op te leggen zonder spacers en met de originele bouten ( de afstand is immers terug korter geworden )
Als je dit wilt laten monteren, dit kan waarschijnlijk overal.
spacers vind je bij de autospeciaalzaak in je buurt.
ik zou zeggen succes ermee
Ok vriendelijk bedankt!
Zitten er spacers op die 205 banden? ik ben namelijk aan het kijken om 205/60/r15 te kopen. Dit zou toch moeten passen op een saxo 1.1i Phase I zonder problemen?
Er zitten spacers op de achterwielen, 205/16 is eigenlijk te groot en te breed voor wielkasten achter, bij een eventuele noodstop ontstaat er een gevaarlijke situatie doordat de wielen in de wielkasten kunnen vastslaan bij een eventuele duikbeweging
195/16 lijkt me het maximale, maar alleen met uitstekend werkende schokdempers
ok bedankt voor de snelle reactie… dan moet ik helaas een interessant aanbod aan me voorbij laten gaan…. waren namelijk 205/60/r15…..
205/15 zou best wel eens kunnen passen, 205/16 zat erbij mij onder, met slappe schokdempers, dat staat mooi , maar is gevaarlijk bij een noodstop