Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
!@#$%^&! Er zitten twee slangen net boven elkaar. De onderste spuit als een gek. Nu de prachtig frisse groene olie die ik er zojuist ingooide Dit lijkt om een breuk in lengterichting te gaan. Dat red ik dus niet met een klein stukje eraf snijden. Bah. En welke leiding is dit dan? En hoe voorkom ik dat nou m’n hele vaatje leegloopt als ik deze leiding loshaal?
Oh ja, voordat ik dat ontdekte voelde ik wel dat het rempedaal terugslag gaf - dat voelt als lucht in het systeem. Kan er ook nog wel bij. Fijn: motor af - lek stopt. Ik hoef in elk geval dus niet bang te zijn dat mijn bollen nog op druk zijn (Bij de eerste beurt na aanschaf waren de bollen volgens de Citroen-kenners in Zeeland nog helemaal goed - tja.) Deksel tussen de stoelen ook maar eens opengemaakt - maar wat is nu de ontlastschroef? Is dat het boutje waar ik het vraagtekentje naast heb gezet?
[Edit] Zeg Edwin1991, ik zit even jouw topic na te lezen over de lekkage die je noemt. Hebben jullie toen toevallig nog een fotootje gemaakt van die leiding? Of kon je het Algra over de telefoon uitleggen? [Einde Edit]
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
De slang die nu lekt is de retour slang van af de druk regelaar.
Als je deze wil loshalen op de plek die je op het plaatje aangeeft (om te vervangen) dan kan je hem het beste voor de zekerheid op het LHM vat lospakken. Eigenlijk zou deze niet moeten hevelen!
In ieder geval loopt op deze manier alleen de slang leeg. Deze slang zit onder op de hogedrukregelaar en laat de LHM-olie drukloos terug lopen in het voorraadvat als de pomp niet hoeft te werken als het systeem genoeg druk heeft.
De ontlast schroef met groene pijl in je foto aangegeven
succes met vieze handen krijgen (latex of nitrile handschoenen zijn dan stiekem wel erg fijn)
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Bedankt, Diesel Rinus! Aan het boutje dat jij aanwijst had ik al even zitten draaien - inderdaad sleuteltje 12. Maar omdat ik niks zie of hoor gebeuren wist ik het niet zeker. (Ik zie nu dat ik het rode rondje verkeerd heb gezet.)
En bedankt voor het duiden van de slang. Ik was er nog niet aan toe gekomen om deze slang na te trekken - de bus staat helaas niet op een brug en vanuit de motorruimte is het allemaal niet zo eenvoudig te zien. En er onder is nu niet zo lekker: overal drupt er nog wat groene olie na.
In een DS heet de grote retourslag de treiterslang. Eén dezer dagen eens uitproberen of dit bij de C35 wat makkelijker bereikbaar is. En eens kijken of ik zo’n slang ergens op fiets afstand kan vinden. (De C35 blokkeert nu m’n CX).
En daarna ga ik dan eindelijk eens kijken waarom mijn C35 na het afzetten van de motor direct alle remkracht kwijt is. Hebben jullie dat nou ook? Dat er altijd eerst een andere klus gedaan moet worden voordat je aan de al lang geplande klus kunt beginnen? Typisch Citroen?
[quote author=“break23m” date=“1341812035”
[In een DS heet de grote retourslag de treiterslang. Eén dezer dagen eens uitproberen of dit bij de C35 wat makkelijker bereikbaar is.]
succes
en dat dunnere losse slangetje , zou inderdaad ook op de pomp moeten zitten
is een beetje afhankelijk bouwjaar en type
zoals Edwin al veronderstelde
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Kijk - een heel verhaal uitgelegd in louter smileys
Lijkt zo’n simpel slangetje. Ik ging er van uit dat dat met een paar slingers wel bij het vaatje zou uitkomen. Van de andere kant - als jij met jouw ervaring het al een hopeloze klus vind ...
Is het heel erg af te raden om de slang een stukje in te korten en met een tussenpijpje een ‘las’ te maken? Of staat er toch net te veel druk op?
ja dat kan prima, maar doe het dan zo ver mogelijk naar de hd regelaar toe
en controleer het stuk slang van hd-reg tot aan het door jouw gemaakte koppelstuk
het nieuwe stuk slang wat je dan tussen voegt, moet je even wat ruimer maken
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Bij mij kon de DS garage prima helpen met een stukje universele LHM slang, het zat er ook zo weer tussen.
Bij het opendraaien van de ontlastschroef (niet eruit draaien hoor) hoor je een “natte scheet” en dan loopt alle lucht naar het voorraadvat.
Die bol op het ding van de ontlastschoef ziet er trouwens ook niet heel fris meer uit….
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik heb helaas geen DS garage meer in de directe omgeving. Maar wel een Citroen specialist. Daar wilde ik maar eens langs gaan. Heb jij de hele slang vervangen of een deel? Want dan heb je doch ook een stukje pijp nodig. Is dat dan ook universeel?
En mee eens: die bol zit er volgens mij al heeeel lang op. Ik heb ook geen enkele restdruk als de motor uit gaat. Op het schutbord zit ook nog een soort bol. Die kun je niet zomaar losdraaien. Moet die ook om de zoveel jaar worden vervangen?
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Ik heb enkel een stukkie slang van pakweg 30 centimeter vervangen, en heb nog een stukje op reserve “voor als” begrijp je.
De metalen leiding waar de rubber slang overheen schuift hoef je toch niet te vervangen?
Volgend jaar wil ik zoveel mogelijk rubber slangen gaan vervangen, brandstofsysteem incluis.
Ik heb gisteren even getest, ik kan ruim 20-25 keer op de rem trappen totdat de druk “op” is, frisse bollen dus…
Er zal wel een trucje zijn voor de bol die boven je koppelingskabeldoorvoer zit, ik heb gisteren ook nog wat zitten prakkizeren over die bol en hoe te vervangen.
Bij mij zijn ze echter maximaal 5-6 jaar oud.
Het is mij verder ook een raadsel hoor, al die bollen, regelkleppen, verdeelstukken en ventielen, zolang het werkt, fijn vanaf blijven en tot “Heilige Christoffel” blijven bidden dat het goed blijft gaan
Ik rij al jáááren rond met een Christoffelbeeltenis in de wôagûh…..
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik wil ook een stukje van de slang vervangen - maar om slang op slang aan te sluiten heb ik toch iets nodig? Of gaat die slang zelf ook weer naar een pijp? Ik ga er morgen maar eens onder liggen. Kijken of ik het dan snap.
Ik neem natuurlijk altijd risico: ik check of het werkt en dan laat ik zelfs christoffel thuis. Wel altijd gereedschap in de auto. En een paar liter LHM. Maar nooit op het idee gekomen om pijpjes en slangen te kopen.
Ik dacht dat het om de motor heen een stalen buis is, met bij de pomp en bij het vat een stukje slang.
Maar daar ben ik niet helemaal zeker van.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Bij mij wel…
Net onder de vloer wordt het staal, tot vlak onder de het tankje
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Inderdaad - als je even goed kijkt is het allemaal veel simpeler dan ik vreesde . De slag is er af. De olie uit de slang zit in een jampotje. (Alle eerdere olie ligt op een lekbak, met alle vuil dat onderweg meespoelde ). Geen slang te vinden op fietsafstand (dealers en specialisten hebben allemaal een paar jaar terug alles opgeruimd voor alles dat ouder is dan de Xantia - nou ja zeg!), dus maar een stukje besteld bij Chyparse. Is dezelfde maat als de retourslang van een DS. Morgen in huis - zaterdag tijd om weer verder te gaan. Dan meteen maar eens in andere slangen knijpen om te zien of er nog meer verdacht rubber onder hangt.
Heb je niet gelijk 2 bollen meebesteld?
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Had ik kunnen doen hè? Was zo druk aan het bellen over slangetjes en samen over de telefoon bedenken of deze slang dan inderdaad dezelfde maat heeft als de DS dat ik maar niet heb nagedacht wat ik nog meer van ze wil hebben. Bovendien snap ik van die bol naast de versnellingsbak wel wat ik moet hebben. Maar wat is die tweede bol op het schutbord?