1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
XM Break vakantiebak gekocht ... nu in Slovenië!
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 30 mei 2012 12:16 AM

Mijn vriendin, haar ex-man, de kinderen en ik gaan over anderhalve maand naar Slovenië voor 3 weken. Voorheen huurden ze een auto maar omdat ik er dit jaar bij ben heb ik ze overtuigd een auto te kopen.
Het ding gaat ongeveer 3000 km rijden en we zullen rustig aan doen.

De keus is gevallen op een donkerblauwe 16V Break van April 1997 met 261K km op de teller, met 13 maanden APK, voor 500 euro. Ik heb ‘m vandaag opgehaald in Rotterdam en inmiddels meer dan 100 km gereden. Lekker hoe ‘t rijdt, ik kan er harder meer hoeken dan Flying Frankenstein die dus blijkbaar echt een amerikaanse wegligging heeft. Maar dat terzijde. Ding veert geweldig, remt goed, maakt weinig herrie in ‘t onderstel maar ... wat een sloom ding zeg. Ik heb een hekel aan veel toeren draaien en dat is precies wat deze motor nodig heeft. Jammer want de BX 1.9 8-klepper heeft z’n max koppel bij 3000 en geeft ‘t veel vlakker af.

Verder vind ik de loopcultuur niet geweldig en maakt de bak zacht gorgelgeluiden bij optrekken en afremmen - iets wat ik ken van de 205jes en biksen met TU motoren dus zal wel een PSA filosofie zijn.

Starship Enterprise heeft helemaal niks aan documentatie, geen instruktieboekje, niks. Nu is deze XM gewoon een groot uitgevallen BX (sorry) met nauwelijks iets aan boord: geen hydractief en waarschijnlijk geen anti-zink, geen ABS, alleen airbags.

Nu ben ik aan ‘t zoeken naar technische manuals want ik wil aan de slag. Binnenkort koop ik een Vraagbaak. Alle vloeistoffen gaan ververst worden, de LHM is bijvoorbeeld legergroen. Tegelijkertijd wil ik distributieriem, spanrollen en waterpomp vervangen, leeftijd onbekend.

Nu mijn vragen:

*Heb ik voor dit type motor nog steeds die elektronische riemspanningsmeter nodig? Ik heb wel eens distririem van een BX benzine en diesel vervangen ... moet ik nog ergens speciaal op letten, behalve dat ik een extra nokkenas heb, bij de 16V? Ik heb de truuk om ‘t zonder spanningsmeter te doen nog niet gevonden ... als iemand een link heeft lees ik ‘t graag.

*Is dat codeslot snel en easy los te koppelen? Ik ben niet vies van draadjes.

*Zijn die 16V’s een beetje betrouwbaar? En de versnellingsbakken?

*Kan ik de koeling uitbreiden? Ik ben bang dat we in de bergen, helemaal volgeladen toch wat te kort gaan komen met dat radiateurtje.

*Zijn de kleppen zelfstellend?

*Waar kan ik de motorcode vinden?

Alvast dank!

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 30 mei 2012 12:21 AM
  [ # 1 ]
Alcyone schreef:

*Is dat codeslot snel en easy los te koppelen? Ik ben niet vies van draadjes.

Ja, met draaiende motor het stekkertje uit het toetsenborden trekken.

*Kan ik de koeling uitbreiden? Ik ben bang dat we in de bergen, helemaal volgeladen toch wat te kort gaan komen met dat radiateurtje.

Geen idee, maar ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van een XM met koelproblemen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 30 mei 2012 01:33 AM
  [ # 2 ]

je kunt de koeling wel uitbreiden maar of het nodig is vraag ik me af.  Zover ik weet past een front met dubbelle fan er gewoon op. Hoe dat met de electronische aansturing zit weet ik niet. Wat je zou kunnen doen, als je idd niet vies van draadjes bent en je wilt er die extra fan bij hebben.. Plaats zo’n front met een tweede fan, heeft elke xm met airco. Sluit 1 fan aan zoals het nu standaard is, dus huidge electronica overzetten naar het nieuwe front. De 2e fan maak je dan handbediend. Mocht het nodig zijn dan kun je dat ding zelf aan en uit zetten. Wel dan oppassen dat je bij het verlaten van de auto dat ding weer uitzet.

Die fan(s) bij een xm zijn overigens standaard contact geschakeld. contact af en de fan’s doen niks meer.

Of het nodig is betwijfel ik dus wel. Zelf heb ik mijn 16v nog nooit naar hoge temperaturen zien gaan.

Een 16v is in principe een hufterproof blok, maar alles staat of valt met het onderhoud. De bak is een prima ding, in de zeer dikke ton die ik ermee heb gereden zowel met het blok als de bak nooit een centje pijn en het ding heeft echt moeten werken. Als het goed is heb je een BE3 bak.

Alle sappen verversen en zorgen dat alles goed ontlucht is doet een hoop. Remblokken en klauwen ook even aandacht geven zodat je straks niet met aanlopende remmen zit in de bergen.


De kleppen zijn idd zelfstellend, hydraulisch en heb je geen omkijken naar.

Motorcodes weet ik niet maar als je even een accountje aanmaakt op service.citroen.com en je VIN nummer intikt krijg je alle info.

Wel dapper om in deze config op vakantie te gaan en dan doel ik niet op de auto

@ Brian, een 16v heeft idd bij mijn weten geen koelproblemen. De zpj(4) 6 pitters kunnen wel wat rode hoofdjes krijgen.

Wink

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 16 juni 2012 07:32 PM
  [ # 3 ]

Dank voor de reacties tot zo ver.

Dat het een BE3 bak is dacht ik al te merken aan het rottige schakelen wat ik ken van de BX (doe mij de BE1 maar!)

Eind van de week haal ik spul op voor groot onderhoud: alle filters en vloeistoffen, waterpomp, distririem, keerringen en rollen. Bij elkaar 340 euro.

Heb ik alleen nog een beschrijving nodig van het vervangen van de riem. Heeft iemand die pagina’s uit de vraagbaak in digitaal formaat? Zou ik heel blij mee zijn!

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Gepost: 17 juni 2012 01:20 PM
  [ # 4 ]

Kijk eens op het xm gedeelte, daar kun je de Haynes vinden, staat vast ook wel wat in.

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 17 juni 2012 01:56 PM
  [ # 5 ]

Dank je. Echter, de Haynes behandelt voor zover ik heb kunnen vinden alleen de 8V.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 juni 2012 02:04 PM
  [ # 6 ]
Alcyone schreef:

Dat het een BE3 bak is dacht ik al te merken aan het rottige schakelen wat ik ken van de BX

Dat zou niet zo moeten zijn. Check toch maar eens wat voor bakolie er in zit. Bij voorkeur verversen met castrol syntrax universal, dat zal wel wat kunnen schelen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 17 juni 2012 02:16 PM
  [ # 7 ]

Ik beslis niet over de kosten, zoals nu gepland gaat er straks Kroonoil in en dat heeft ‘t altijd goed gedaan in zowel de BE1 als BE3 bakken die ik heb hervuld. “Rottig” is hier relatief, omdat alle PSA’s met BE3 die ik ken regelmatig lastig in de AR te krijgen zijn, en dat tot nu toe niet ken van andere merken.

Maar als die Katrol Syntax Heelallig het beter doet dan zal ik dat zeker aanraden. Bedankt voor de tip.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 09 juli 2012 06:29 PM
  [ # 8 ]

Wie heeft er zin om mij te vertellen hoe je bij de richtingaanwijzerlampjes achter bij een XM Break kan?

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Gepost: 09 juli 2012 08:24 PM
  [ # 9 ]

kofferklep openen, opbergvak links of rechts demonteren (aan de binnenkant zit een vleugelmoer, die losschroeven dan trek je de hele unit er zo uit), van binnenuit de lampunit losschroeven, pas op, soms kan er onder de moer een aardedraad met oog zitten, niet vergeten die weer vast te zetten als je de unit terugzet.

Suc6

ps als je mij je mailadres geeft heb ik wel een instructieboekje voor je in pdf

ps 2 dit is voor een type II, ik weet niet of een type I hetzelfde is…

ps 3 zit er geen boekje in het “geheime vakje” boven de benen van de passagier?

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 09 juli 2012 09:59 PM
  [ # 10 ]

Inderdaad bijzonde reis gezelschap!

De D riem is goed te vervangen, vorig jaar nog gedaan met een 16v uit 1999.
Je hebt inderdaad zon SEEM meter nodig op de riem af te stellen.
Die had ik dus ook niet en dat blijft lastig.
Ze zeggen op de lange kant mag je de riem net 90 graden draaien….....

Ik heb gegekeken hoe strak de bestaande riem stond, en min of meer zelfde terug gedaan.
Motor gestart. Maakt te veel herrie naar mijn zin. Toen iets loser gezet en was het goed.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 11 juli 2012 07:11 AM
  [ # 11 ]

Dank je! Instruktieboekjes voor zowel type I als II ben ik blij mee.

Nu weer wat, is er een manier om die anti-zink kleppen te omzeilen? Ik vind ‘t erg jammer dat de auto niet wil zakken als de motor niet draait. En ook niet wil zakken als de motor draait maar met de ontlastschroef open. Wil namelijk de LHM vervangen maar werd onprettig verrast. Als ik deze auto zou hebben & houden gingen die kleppen & anti-zink bollen er tussenuit.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 juli 2012 09:36 AM
  [ # 12 ]

Draaiende motor, hoogte regeling in de laagste stand, ontlastschroef NIET open=zakken.

Wat die seem-meter voor de riemspanning betreft: een beetje monteur kan de riem prima vervangen zonder voor 6 meijer zo’n ding te kopen. Ik heb er in ieder geval nog nooit gebruik van gemaakt. Er bestaat trouwens een prima app voor de Iphone waarmee je riemspanning op basis van frequentie kan meten. Werkt bijzonder goed. Gratis dus.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 11 juli 2012 10:23 AM
  [ # 13 ]

Als het goed is komt er vandaag een SEEM via de post binnen, vriendelijke man leent me er eentje.

Ik heb de LHM opgevangen. Nog nooit zoiets meegemaakt, het spul is totaal ondoorzichtig en qua kleur twijfel ik tussen legergroen en legerbruin. De filters waren zo smerig dat ik tot nu toe 2 bussen remmenreiniger heb gebruikt en eigenlijk liever een paar reserve uit de schuur pak.

Ik denk dat de auto een schok krijg zodra ie ‘t nieuwe spul proeft!

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 11 juli 2012 12:05 PM
  [ # 14 ]

Een aantal keren gymnastieken met verse LHM en het ding gaat al wat vlotter op & neer. Straks nog een keer de remmen doorspoelen. Jammer dat het altijd wat troep in ‘t systeem blijft want nu kan ik niet genieten van de felgroene kleur van LHM, in het (schoongemaakte) vat is ‘t natuurlijk alweer een aantal tinten donkerder geworden. Voor de vakantie is het goed genoeg, na de vakantie mag een andere eigenaar zich daarmee bemoeien.

Inmiddels ook even het profi poetsmiddel van de plank gepakt, die lak valt nog wel wat van te maken.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 11 juli 2012 04:19 PM
  [ # 15 ]
waterman schreef:

Draaiende motor, hoogte regeling in de laagste stand, ontlastschroef NIET open=zakken.

Wat die seem-meter voor de riemspanning betreft: een beetje monteur kan de riem prima vervangen zonder voor 6 meijer zo’n ding te kopen. Ik heb er in ieder geval nog nooit gebruik van gemaakt. Er bestaat trouwens een prima app voor de Iphone waarmee je riemspanning op basis van frequentie kan meten. Werkt bijzonder goed. Gratis dus.

Leg hier eens uit: Riem stellen met iPhone app, hoe heet die en hoe werkt het?

Werking ontlasten hydractiefkleppen:
Vele mensen (waaronder garagepersoneel, ook bij dealers) realiseren zich niet dat de elektrokleppen pilotkleppen zijn, de echte hydractiefkleppen worden geschakeld door de systeemdruk. De pilotkleppen laten de systeemdruk toe.

Dus: als je geen systeemdruk hebt (bijvoorbeeld bij ontlastschroef open of motor uit) krijg je de hydractiefbollen niet leeg.

Procedure: Alle deuren dicht, laagste stand met draaiende motor, dan een deur open. Als de boel niet op storing staat hoor je de klik van de kleppen. Soms springt de auto dan ook wat op.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook