Totaal aantal Berichten: 10341
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik denk dat ik eerst eens een set nieuwe bougiekabels ga scoren. Voor zo ver ik kan zien zitten die er al zeker 10 jaar in.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
wbogaerts schreef:
Dus nu met één enkele bobine is de eerste (1) ontsteking op tijd , de volgende (6) komt al als de rotor nog maar half weg is .
Walter
Ik heb hier in het magazijn eens een orginele rotor en verdeelkap gepakt en gekeken wat er gebeurd.
In principe moet het wel werken, maar het moet heel goed afgesteld worden. Als de rotor zo wordt afgesteld dat de koolstift in de kap bij cil.1 nog net raakt op ontstekingsmoment en hij moet daarna cil 6 gaan raken na 45 graden (in in de orginele kap 60 graden) dan raakt de rotor net op het begin van de rotor…
daarna 75 graden afleggen enz…
Ik het het hier wel uit, maar eigenlijk moet je eens in de orginele kap kijken met de rotor, beter is als ik zo eens 2 fototjes maak… tot zo
gr Mark
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Vergeet wel de werking van de centrifugaal vervroeging niet !
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 10341
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Moet er voor die kap van de volvo een aanpassing in de aansluiting gemaakt worden?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ja er moet, als je de orginele as gebruikt, een ring draaien die ong. 1 cm hoog is. De kap is in binnen diameter iets groter dan het huis. De bevestiging kun je doen met een busje en een boutje op orginele plek.
Je moet ook de rotor een beetje aanpassen als je de orginele as gebruikt.
Het mooiste is, als je een nieuwe as maakt, je ziet dan de verloop ring niet zitten en de rotor past zonder aanpassing.
gr Mark
En je triggerwiel kan je beter pas maken op een nieuwe (gladde ronde) as.
Het staat me bij dat ik bij een behoorlijk U-Nieke knutselkoning ‘ns een zwikkie van die ringen heb zien liggen. Wie als je aardig vraagt wat je voor hem zou kunnen betekenen….
edit: mmm, zelf slaat ie niet aan
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Jan,
Je moet echt van die oude kap af hoor.
op naa een volvo kap en rotor. ff een ringeje draaien…of die van mij lenen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10341
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
mark sm schreef:Zoals Walter al aanhaald, de vervroeging speelt ook nog mee. In theorie moet je het kunnen afstellen, maar het zal zeer moeilijk zijn…
Kap en rotor van R25/volvo is toch echt de mooiste/beste oplossing
Vervroeging speelt geen rol. De positie van de rotor tov het triggerwiel blijft namelijk hetzelfde. Ik moet inderdaad de positie van de rotor iets wijzigen. De bougies rechts waren allemaal goed, links waren ze zwart.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Jan ,
de rotor verplaatst zich door de centrifugaalvervroeging
ten opzichte van de punten in je verdelerkap !!
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 10341
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nee. Ik heb hier lang over nagedacht. Het bovenste deel van de verdeleras draait naar voren. (in de draairichting) Daardoor bereikt het uitsteeksel op het triggerwiel eerder het spoeltje. Maar op het moment dat het spoeltje bereikt wordt is de positie van de rotor, het triggerwiel tov de verdeler dus hetzelfde als zonder vervroeging. Het enige verschil is dus met het onderste deel van de verdeleras.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Klopt. Vervroeging maakt niet uit.
Als het eerste triggerpuntje de sensor passeert moet rand van de rotor net tegenover het contact van je verdelerkap staan. Bij het tweede puntje zal dan hopelijk de rotor nog net het volgende contact berijken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>