Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
We zijn weer aan het raden. Je kunt natuurlijk van alles gaan vervangen, maar ik zou nou eerst eens voor een goede diagnose zorgen. In ieder geval los je kapotte synchromeshes niet op met nieuwe schakelstangen.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Haha. Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik probeer te diagnosticeren via het forum, maar dat gaat natuurlijk beter onder de auto
Anyway, ik weet nu een stuk beter waar ik naar moet kijken en waarschijnlijk heb ik alsnog iemand anders nodig om vast te stellen wat het nu echt is. Daarna ga ik wel naar onderdelen op zoek.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
De kans is groot dat je het roeren oplost door schakelstangen te vervangen. De bijgeluiden zullen (wederom waarschijnlijk) toch puur uit de bak zelf komen.
Basically: er gaan 2 stangen van je pook naar het subframe voor, daarvandaan gaan óf 3 kleine stangetjes naar de hevels op je bak (be1), óf 2 kleine stangetjes (be3).
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Zo. Net even bij Nanko geweest voor een diagnose.
Probleem: de stangen. Daar zit inderdaad veel speling op. En waar komt de trilling / ratel vandaan? Zeker weten doen we het niet, maar het lijkt van de links-rechts stang te komen. Waar deze op de hevel zit, zit ook een rubber om trillingen op te vangen. Dat rubber is vergaan. Er komt iig herrie van waar de stang op de hevel zit. Daar zit veel speling. Als je deze vol onder druk zet en je probeert hem snel heen weer te bewegen, hoor je wat ik zou omschrijven als de ‘ratel’. Kortom, de eerste stap moet denk ik zijn om beide stangen, plus hevel / kogel te vervangen. Het feit dat ik niet het gevoel heb dat het geluid echt uit de bak komt, bevestigt dat het dit kan zijn.
Dat brengt de to-do list (voor deze zomer) op:
- schakelstangen + kogel/hevel
- brandstoffilter (zweet)
- kachelmotor
- einddemper beter vastzetten
- nokkenaskering moet ook echt een keer. Jammer dat dat bij de vorige distributiebeurt niet is gebeurd.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ha, waarschijnlijk ‘t probleem gevonden dus? Goed bezig! Ook mooi dat het tot zover mee lijkt te vallen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Dat lijkt inderdaad op een meevaller.
Aan welke kant lekt de nokkenaskeerring? Want voor de hd-pomp kant hoeft de distributie niet los.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Hij lekt dus aan de andere kant. Beetje jammer. Baal er echt van dat het niet meteen bijd e distributiewissel is opgemerkt en gedaan. Maarja.
Vermond, klopt het inderdaad dat de bevestiging van de schakelstangen van 16V anders is dan een gewone 1900 of een diesel?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Volgens mij is dat voor alle types hetzelfde, zolang de bakcode (be1 of 3) hetzelfde is. Alleen de reducties zijn per bak anders en de turbo-d en 16v bakken hebben een andere koppelingshevel.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Dat koopelingshevenl bedoel ik inderdaad. Die leek anders dan een hevel dat Nanko had liggen. Zit daar een extra demper (rubber) op ofzo?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
De 16v en turbo-d hebben een meer robuste constructie, namelijk een direchte hevel die het druklager bedient. De andere constructie heeft een extra ‘L’-hevel die via een ‘stokje’ naar de hevel van het druklager gaat. Het rubber zal voor wat demping zorgen, maar dat zit op een andere manier ook op de andere constructie.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Aha. Nou, ik ga maar eens met de Citroen dealer bellen wat ze nog nieuw kunnen leveren. Het liefst de stang + alles wat er aanvast zit aan hevels, rubbers, etc.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
De schakelstangen staan helemaal los van de bediening van de koppeling he, of loopt ‘t nu gewoon een beetje door elkaar?
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Gaat inderdaad een beetje door elkaar
Ik doel op het hevel / kogel (hoe noem jij het?) waar de stang, als die richting bak gaat op bevestigd zit. Daar gaat de stang op een kogel. Op dat punt klappert ie omdat daar veel te veel speling zit. Wellicht is de voering van de kogel weg en versleten, maar er zit ook een rubber op / omheen dat versleten is. Dat rubber waar ik het over heb, was niet zichtbaar bij een van de 10+ BX diesels die Nanko had staan. Klopt het dat die verbinding dus anders is dan bij een dieselbak?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Het gaat om de schakelstangen,niet om de koppelingshevel
Bij de 16 klepper lijkt er een een trillings demper in de linkerer stang te zitten(waar hij op het stuurhuis zit)
Die zie ik niet in de ander types BX.
In elk geval zit er flink speling op en als je de pook naar links duwt maakt de stang kontakt met het vaste deel op het stuurhuis waardoor trillingen uit de bak overgebracht worden.
Wat een timing !