14 van de 23
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 16 Volgende >  Laatste »
   
BX GTI 16v mk 2 uit ‘89: distributievraag
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 06 juli 2012 02:52 PM
  [ # 196 ]

We zijn weer aan het raden. Je kunt natuurlijk van alles gaan vervangen, maar ik zou nou eerst eens voor een goede diagnose zorgen. In ieder geval los je kapotte synchromeshes niet op met nieuwe schakelstangen.

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 06 juli 2012 03:17 PM
  [ # 197 ]

Haha. Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik probeer te diagnosticeren via het forum, maar dat gaat natuurlijk beter onder de auto Wink

Anyway, ik weet nu een stuk beter waar ik naar moet kijken en waarschijnlijk heb ik alsnog iemand anders nodig om vast te stellen wat het nu echt is. Daarna ga ik wel naar onderdelen op zoek.

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 09 juli 2012 02:52 PM
  [ # 198 ]

De kans is groot dat je het roeren oplost door schakelstangen te vervangen. De bijgeluiden zullen (wederom waarschijnlijk) toch puur uit de bak zelf komen.

Basically: er gaan 2 stangen van je pook naar het subframe voor, daarvandaan gaan óf 3 kleine stangetjes naar de hevels op je bak (be1), óf 2 kleine stangetjes (be3).

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 09 juli 2012 09:57 PM
  [ # 199 ]

Zo. Net even bij Nanko geweest voor een diagnose.

Probleem: de stangen. Daar zit inderdaad veel speling op. En waar komt de trilling / ratel vandaan? Zeker weten doen we het niet, maar het lijkt van de links-rechts stang te komen. Waar deze op de hevel zit, zit ook een rubber om trillingen op te vangen. Dat rubber is vergaan. Er komt iig herrie van waar de stang op de hevel zit. Daar zit veel speling. Als je deze vol onder druk zet en je probeert hem snel heen weer te bewegen, hoor je wat ik zou omschrijven als de ‘ratel’. Kortom, de eerste stap moet denk ik zijn om beide stangen, plus hevel / kogel te vervangen. Het feit dat ik niet het gevoel heb dat het geluid echt uit de bak komt, bevestigt dat het dit kan zijn.

Dat brengt de to-do list (voor deze zomer) op:

- schakelstangen + kogel/hevel
- brandstoffilter (zweet)
- kachelmotor
- einddemper beter vastzetten
- nokkenaskering moet ook echt een keer. Jammer dat dat bij de vorige distributiebeurt niet is gebeurd.

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 09 juli 2012 10:00 PM
  [ # 200 ]

Ha, waarschijnlijk ‘t probleem gevonden dus? Goed bezig! Ook mooi dat het tot zover mee lijkt te vallen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 10 juli 2012 12:52 PM
  [ # 201 ]

Dat lijkt inderdaad op een meevaller. Smile

Aan welke kant lekt de nokkenaskeerring? Want voor de hd-pomp kant hoeft de distributie niet los.

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 10 juli 2012 01:14 PM
  [ # 202 ]

Hij lekt dus aan de andere kant. Beetje jammer. Baal er echt van dat het niet meteen bijd e distributiewissel is opgemerkt en gedaan. Maarja.

Vermond, klopt het inderdaad dat de bevestiging van de schakelstangen van 16V anders is dan een gewone 1900 of een diesel?

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 10 juli 2012 01:38 PM
  [ # 203 ]

Volgens mij is dat voor alle types hetzelfde, zolang de bakcode (be1 of 3) hetzelfde is. Alleen de reducties zijn per bak anders en de turbo-d en 16v bakken hebben een andere koppelingshevel.

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 10 juli 2012 02:50 PM
  [ # 204 ]

Dat koopelingshevenl bedoel ik inderdaad. Die leek anders dan een hevel dat Nanko had liggen. Zit daar een extra demper (rubber) op ofzo?

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 10 juli 2012 04:38 PM
  [ # 205 ]

De 16v en turbo-d hebben een meer robuste constructie, namelijk een direchte hevel die het druklager bedient. De andere constructie heeft een extra ‘L’-hevel die via een ‘stokje’ naar de hevel van het druklager gaat. Het rubber zal voor wat demping zorgen, maar dat zit op een andere manier ook op de andere constructie.

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 10 juli 2012 04:51 PM
  [ # 206 ]

Aha. Nou, ik ga maar eens met de Citroen dealer bellen wat ze nog nieuw kunnen leveren. Het liefst de stang + alles wat er aanvast zit aan hevels, rubbers, etc.

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 10 juli 2012 05:33 PM
  [ # 207 ]

De schakelstangen staan helemaal los van de bediening van de koppeling he, of loopt ‘t nu gewoon een beetje door elkaar?

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 10 juli 2012 05:45 PM
  [ # 208 ]

Gaat inderdaad een beetje door elkaar Razz

Ik doel op het hevel / kogel (hoe noem jij het?) waar de stang, als die richting bak gaat op bevestigd zit. Daar gaat de stang op een kogel. Op dat punt klappert ie omdat daar veel te veel speling zit. Wellicht is de voering van de kogel weg en versleten, maar er zit ook een rubber op / omheen dat versleten is. Dat rubber waar ik het over heb, was niet zichtbaar bij een van de 10+ BX diesels die Nanko had staan. Klopt het dat die verbinding dus anders is dan bij een dieselbak?

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 791
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 10 juli 2012 05:47 PM
  [ # 209 ]

Het gaat om de schakelstangen,niet om de koppelingshevel
Bij de 16 klepper lijkt er een een trillings demper in de linkerer stang te zitten(waar hij op het stuurhuis zit)
Die zie ik niet in de ander types BX.
In elk geval zit er flink speling op en als je de pook naar links duwt maakt de stang kontakt met het vaste deel op het stuurhuis waardoor trillingen uit de bak overgebracht worden.

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 791
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 10 juli 2012 05:48 PM
  [ # 210 ]

Wat een timing !

Profiel  
 
 
14 van de 23
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 16 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook