Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Omdat ik niks beters te doen heb (begin binnenkort met afstuderen):
Vanaf organummer 4530 (‘89) is het van be1 naar be3 bakken gegaan. Als je op service.citroen.com gaat kijken (kan je even een account aanmaken) zie je dat er inderdaad meer rubber en ringen gebruikt zijn bij het kogelgewrichtje, voor ‘89. Misschien heeft Nanko alleen nieuwere BX’en?
Je kan ook zien wat er nog leverbaar is op service.citroen.com. Alleen de borgring en kogel is nog leverbaar, de rest neit meer. De rechterstang is wel nog leverbaar.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Thanks voor de heldere uitleg Nanko!
Thanks Vermond voor het checken van die onderdelen
Rechterstang dus wel leverbaar. Die moet ik ook hebben, want daar zit ook speling op. Van de linker stang (waar we het dus over hebben) alleen de borgring en de kogel. Niet de stang dus? Wat is ‘de rest’?
Hoe ga ik aan de onderdelen komen….?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Volgens mij is ‘de rest’ het gedeelte wat voor speling zorgt, oftewel de rubberen vulling. Volgens mij heb ik laatst twee stangen uit een ‘87-er gehaald, ik zou eens kunnen kijken of die nog goed zijn. Die auto had 90.000 gelopen. Ik ga er toch een nieuwere bak in zitten dus ik heb ze niet meer nodig.
Ik kan je eventueel de onderdeelnummers doorgeven van wat je nodig hebt, meestal maak je daar wel vrienden mee bij de dealer. Je kan deze overigens ook zelf zien op service.citroen.com, of misschien in deze pdf: http://cx.podolsk.ru/bx/docum/BX-PL.pdf
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Thanks voor het schema.
Het lukt me niet op service.citroen.com te komen als ‘private customer’. Als ‘professional’ moet je dik betalen… Hoe doen jullie dat?
Anyway, op het schema (pdf) kan ik de rubberen vulling niet vinden of ik weet gewoon niet waar ik moet kijken, maar dat lijkt me niet. Ik zie alleen onderdeel ‘7’ (91 512 751) en daar geen rubber… ?
Vermond, uiteraard zou het mooi zijn als jij nog goede stangen met toebehoren hebt liggen. Dus als je wil kijken…
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik heb geen idee meer welke optie ik heb gekozen, maar ik denk de 2e. Ik zie in de pdf dat daar alleen de nieuwe schakelstangen staan. Ik maak straks wel een printscreen van het goede plaatje met nummers.
Morgen kan ik waarschijnlijk even bekijken hoe het met die stangen is.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Thanks!
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Ik heb bij het opruimen een stang gevonden waarbij het scharnierpunt er precies zo uitziet als bij jouw 16 klepper.
Daar zit geen trillings demper in dus onze theorie dat trillingen uit de bak hierdoor via het stuurhuis de koets bereiken gaat niet op.
Maar misschien komt de pook door de forse speling op jouw as tegen het plaatwerk aan met lawaai als gevolg.
In elk geval is de reparatie simpel want er zit een bronzen bus in die vervangen kan worden.
Wellicht past de de komplete stang die ik gevonden heb
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik heb ook nog wat gevonden, waarschijnlijk precies hetzelfde als Nanko. De hevel zit met een clipje geborgd aan de stang. Ik zou een beroep doen op Nanko’s scharnierpunt .
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Ha! Leuke berichten na een raar weekend.
Nanko, ik kom graag bij je langs over een paar weken (na vakantie) om te kijken wat we kunnen doen.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Afgelopen weekend zijn er ook weer wat klussen bijgekomen.
De remklauw RV zat opeens vast. Piepen als een gek. Na een paar keer hard remmen kwam het los, maar dit lijkt me een gevalletje remklauw vervangen…
Verder vind ik dat de stuurbekrachtiging wat kuren heeft. Al enige tijd lekt het wat bij de debietreglaar / verdeelblok. Kan dat er wat mee te maken hebben?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
CitZX1.8iFurio schreef:De remklauw RV zat opeens vast. Piepen als een gek. Na een paar keer hard remmen kwam het los, maar dit lijkt me een gevalletje remklauw vervangen…
Waarom niet gewoon schoonmaken?
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Gaat woensdag gebeuren
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Vermond schreef:Op de bollenmeeting kwamen we er achter dat het een geimporteerde auto kan zijn, omdat het een mk2 blok is in een BX van een (Nederlands) mk1 bouwjaar. Dus met katalysator.
Het mysterie van mijn 16v. Vermond schreef het bovenstaande er laatst over. Nu kom ik erachter dat de RDW vindt dat mijn 16v 158 PK heeft die bij een MK1 blok hoort en niet de 148 PK die bij een MK2 blok hoort.
Hoe kom ik er nu werkelijk achter welk blok er in die van mij ligt? Waar kan ik de motorcode vinden?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
waren er geen mk1’s geleverd met kat die 158 pk hadden? staat me precies iets van voor dat je die voor de belgische markt alvast wel tegenkwam.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Het is even wachten op BX16Vert, die weet dat wel .