Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Die busjes zijn meestal van sinterbrons, dat is poreus. Als je die 24 hr in de motorolie legt is het ongeveer voor het leven gesmeerd.
http://www.kracht.nl/index.php?id=36&titel=De werking van sinterbrons
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Om maar even aan te geven dat ze in Bologna bij Maserati wel wat durfden in elkaar steken :
de krukas van de Revisie motor van de Italiaanse sm ( deze met de chassisnummerproblemen )
zat op een hele rare maatvoering ,
Hierdoor moest het revisiebedrijf de krukas wel slijpen om op een bestaande overmaat uit te komen .
Nu heb ik hier de oude ( niet versleten maar oude ) lagerschalen liggen ,
hier hebben ze gewoon het nummer achterop de lagerschalen weggeslepen
Walter
En natuurlijk lukt het mij weer niet hier een foto van te maken ,
alhoewel ik de macro pictogram ondertussen wel gevonden heb
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Nou, wat een hiaat… een hele week niet aan de SM gewerkt. Zelfs verzuimd de laatste update te doen van het werk van dinsdag 3 juli. Bij deze dus alsnog, ik heb toen een bescheiden een uurtje besteed aan het kuisen van de koelwaterslangen en de aluminium delen en het ontroesten van de ‘waterpijp’ en een of ander metalen schotje waarvan ik bij-god niet meer weet waar het hoort! (niet op de foto)
Vanavond echter even lekker ontspannen een begin gemaakt met de carburateurs. Wat een prachtige aanblik is dat toch… wie wil er nou injéctie, vraag je je dan toch af??
Met wat gidsende hulp van een welbekende medebeun heb ik afgelopen week het juiste revisiesetje weten te bestellen op eBay, namelijk deze: 42 DCNF Merak. Ik was werkelijk verguld met het feit dat zoiets nog gewoon te koop is en tegen zo’n aantrekkelijk prijs nog wel! Als je een setje voor één carburateur van een CX 20 wilt aanschaffen krijg je nota bene eerst een botte vent uit het Oost’n van het land aan de lijn en betaal je -inclusief de verplichte rembourskosten waarop ze verzuimen je vooraf te attenderen- gemakkelijk hetzelfde!
Maar omdat ik natuurlijk te ongeduldig ben om te wachten tot deze mooie 3-delige set binnen is, ben ik maar vast begonnen de boel uiteen te halen en door te blazen. Inmiddels ben ik dusdanig vertrouwd geraakt met al dat kleine gefrummel, dat ik het wel aandurfde alles tegelijk te demonteren, al weet ik dat dit tegen alle verstandige wetten ingaat. Natuurlijk had ik wel eerst de nodige voorbereidingen getroffen, zoals een afgeschermde werkplek en een diep bakje met ‘parkeervakken’ erin. Verder ziet de oplettende kijker de markeringen neus en ‘schutbord’ zodat elke sproeier weer op dezelfde plek teruggaat.
Mij viel trouwens direct op dat ze allen gelijk zijn, links en rechts en van voor tot achter. Ik had anders verwacht, maar niet dus… Ik bedoel dus dat alle gespiegelde sproeiers en mengbuizen identieke graveringen hebben, niet dat ze alle 21 gelijk zijn hè.
In de vlotterkamers zaten lekker wat aangekoekte resten.
Ik ben trouwens benieuwd wat dit voor mooie constructie is. Kan iemand daar opheldering over geven?
Heb de sproeier hier een beetje verder uitgedraaid om hem te kunnen tonen, normaal zit hij dieper uiteraard. Binnenin de sproeier spotte ik een piepklein kogeltje. Prachtig gemaakt! Maar waartoe dient dit?
Na twee uur schroeven, doorblazen met perslucht en sprayen met remmenreiniger was dit het resultaat.
Nu dus niet allemaal gaan gillen dat het gevaarlijk is het zo uit te stallen!!Ja, ik besef dit, maar kon de verleiding niet weerstaan. Als nu het eBay setje binnenkomt kan ik gelijk weer van start.
Ik ben overigens niet van het type die vindt dat zo’n hele rits carbs moet glimmen en ik ga dus ook geen schroefjes galvaniseren of zoiets. Zie je straks toch weinig van. Ze moeten ‘t gewoon dóen is altijd mijn opvatting.
Ik durf het boeltje eigenlijk bijna niet eens in de spoelbak (koudontvetter) te doen, uit angst dat daar misschien een kleine verontreiniging inzit die dan weer in een of ander kanaaltje gaat kruipen. In feite is het allemaal slechts aanslag. Ik zal wel zorgvuldig alle draaipunten smeren.
Nog tips?
O ja, laatste vraag voor het slapen gaan: er werd mij door eerdergenoemde Medebeun verteld dat de nippels aan de inlaatbuizen eraf kunnen en daarna moeten worden afgedopt, omdat ze -door voortschrijdend inzicht- niet meer nodig zijn voor het synchroniseren. Kan dit gewoon met een kort boutje M6 ofzo? Ik heb de nippels er al uit en er zit gewoon schroefdraad inderdaad.
Hèhè, toch weer braaf mijn verslagje ingeleverd en nu een welverdiend
Léo
P.s. Mijn sinterbrons busjes (dank voor de uitleg Jan!) zijn nog altijd niet binnen dus de starmotor ligt ook nog gedemonteerd.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die carbs zijn van binnen zo goor dat ik ze zeker in de ultrasoonreiniger zou stoppen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die messing schroef met kogel is de leiding naar de accelleratie sproeiers. Die twee pikkies die in de venturi wijzen.
Afdoppen inlaat idd met boutjes met koperen ringetjes eronder.
Goed bezig weer.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
La Léo schreef:... wie wil er nou injéctie, vraag je je dan toch af??
Ik ! Met een setje extra PK’s en met bijna het dubbele aantal kilometers per liter brandstof
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
waterman schreef:Die carbs zijn van binnen zo goor dat ik ze zeker in de ultrasoonreiniger zou stoppen.
O ja, da’s ook een goed idee!! Ik heb alleen geen ultrasoonreiniger van dat formaat. Ook niet van het formaat van slechts één carburateur.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Ik heb indertijd twee Weber manuals van internet geplukt waar alles in staat (werking en revisie), maar kan de linken niet meer vinden. Mail maar even als je ze wilt hebben.
Dat ultrasoonreinigen is echt noodzakelijk en je hoeft er zelf niet veel voor te doen. Ik heb ooit wel zo’n ding gekocht voor iets van €100.
Verder staat er op de Yahoo-group ook een hele hoop over deze carbs. Zo zouden sommige pluggen die boorgaten afdichten, er spontaan uit te kunnen komen. Schijn je dus allemaal te moeten checken. Ik weet er niet het fijne van en moet daar nog eens induiken.
Citroën SM
French show, Italian go…
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
http://godelind.home.xs4all.nl/SM/AmericosWeberPictures.pdf
op mijn site.
Check ook de andere PDFs van Americo.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Heb inmiddels een vriend gebeld die zo’n ultrasoon reiniger op z’n werk heeft. Hij gaat vragen of hij die mag lenen en zo ja, dan neemt hij ‘m dit weekend mee!
@Boog: dank voor die mooie link met de foto’s + commentaar.
Als ik dit zo zie…. heb ik nog wel eventjes wat méér te doen!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ha, ik hoor juist dat het ultrasoonbad vrijdagmiddag deze kant op komt!
Nu even een vraag: welke vloeistof kan ik het best gebruiken? Niet te agressief denk ik, maar het moet wel effectief zijn. Iemand ervaring hiermee?
Het betreffende apparaat kan ook verwarmen trouwens.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Google:
http://www.ultrasoonreiniger.com/vloeistoffen.pdf
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
La Léo schreef:Ha, ik hoor juist dat het ultrasoonbad vrijdagmiddag deze kant op komt!
Nu even een vraag: welke vloeistof kan ik het best gebruiken? Niet te agressief denk ik, maar het moet wel effectief zijn. Iemand ervaring hiermee?
Het betreffende apparaat kan ook verwarmen trouwens.
Ik gebruik Tickopur 33 voor carburators .
Als je wil kan je wel een beetje hebben van mijn 5 liter bus
Ervaring leert dat je best de carburateur na zijn badje even inspuit met WD 40 en afblaast .
Zo krijgt hij een egaal “grijs” kleurtje en begint hij niet onmiddellijk terug te oxideren .
Die carburateurs moeten wel van het inlaarspruitstuk af ,
zodat je de startschuiven ook kan nazien en reinigen .
Opletten dat die veerdekseltjes niet wegvliegen done that been there ....
en na het badje de pluggen van de vlotterkamer goed inspecteren ,
die vielen er bij mij gewoon uit
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Die plugjes van de vlotterkamer hadden bij mij geen vleugels, maar hoe check je nu of zo nog echt vast zitten? Dat lees ik nergens, ook niet op de Yahoo group. Ik vind dit een beetje eng hoor.
Hoe doen jullie dat???
Citroën SM
French show, Italian go…
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
wbogaerts schreef:Ik gebruik Tickopur 33 voor carburators .
Ervaring leert dat je best de carburateur na zijn badje even inspuit met WD 40 en afblaast .
Zo krijgt hij een egaal “grijs” kleurtje en begint hij niet onmiddellijk terug te oxideren .
Ha, dat zijn de ervaringstips die ik bedoelde! Dank je Walter!
Inmiddels heb ik vandaag alweer flink huiswerk (studie!) gedaan en heb ik de eerste carb uiteen gehaald tot op dit niveau:
Dit alles dankzij die geweldige handleiding die op de website van Boog stond, waarvooor nogmaals dank, een zeer duidelijke handleiding! Heb hem geheel geprint en toen samen met Sjors aan de keukentafel doorgenomen met met de carburateur erbij en alles bekeken en uitleg gekregen over de werking van alle componenten. Daarna heb ik het meegenomen naar de werkbank en toen stap voor stap alles eraf en eruit gehaald dat er nog op of aan zat. Prachtig werk om te doen!
Alleen de as zelf kreeg ik er niet uit en ik wilde niet forceren, maar ik neem aan dat dit geen kwaad kan. Denk dat deze carburateur nu wel klaar is voor z’n bad. Nu de andere twee nog.
wbogaerts schreef:Als je wil kan je wel een beetje hebben van mijn 5 liter bus
Supertof aanbod Walter! Alleen ik heb de ultrasoonreiniger wel slechts zaterdag en zondag te leen. Maandag moet ze weer terug naar het bedrijf waar ze vandaan komt. Dus even kijken hoe dat logistiek uitpakt. Anders koop ik zelf gewoon een flacon van dat spul. Mooie tip ook van de WD40.
Het meest gefascineerd was ik nog over dat koudstartmechanisme. Zoals het in de manual staat “een carburateur IN de carburateur”. Prachtige constructie.
‘t gaasje netjes gereinigd en zeer voorzichtig die kleppen eruit gewipt. Inderdaad, als je dat te wild doet, springt alles weg, maar ik was erop bedacht!
Het deed me trouwens hieraan denken:
Zoals ik al zei: het asje kreeg ik er niet uit, maar ik begrijp dat het lagertje zeer soepel moet lopen. Dat was zeker wel het geval, maar moet ik er nog iets aan doen? Ik zou denken smeren..
Het leuke hiervan is: ik heb er nu eentje gedaan dus nog twee te gaan om mijn handigheid te vergroten. O nee, nog vijf te gaan, want Sjors vroeg of ik die van hem dan ook meteen uit elkaar wilde halen als ik toch bezig was.
Dat wil ik wel doen, maar dan wel nadat ik die van mij weer in elkaar weer heb gezet, want drie stuks uit elkaar houden is al tricky genoeg. Ik gebruik brievenbakjes, maar ga ze niet 6 hoog stapelen!
Heb wel heel olijk alledrie de carburateurs een eigen kleurtje gegeven op het hoekje om ze uit elkaar te houden. Rood is klaar, morgen geel en blauw.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D