Wie o wie kan me vertellen waar de draden van de deurschakelaars lopen (die de binnenverlichting besturen) bij een XM 1e type?
Mijn alarm moet worden aagesloten op die kabel, die bij het openen van de deur een massacontact maakt, maar ik kan de draden niet vinden. Uiteraard onder het dashboardkastje gekeken, alles doorgemeten bij de dimmer/timer, maar het lukt me niet de juiste draad te vinden, terwijl ik zelfs de kleur weet!
Wie o wie kan me vertellen hoe die draden door de auto lopen?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
niemand?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ik heb geen ervaring met XM, maar vermoed dat je bij de dimmer (toch niet die van de instrumentenverlichting?) toch aardig warm zat. Let op dat (je zei het zelf al) de portierschakelaars massageschakeld zijn. Misschien was je heel enthousiast met je multimeter (of een lampie) op zoek gegaan naar +12V, terwijl je moest zoeken naar massa. Ik doe maar even een gooi, omdat er kennelijk nog niemand iets beters weet te verzinnen…
Ik verwacht de draden van schakelaars voorportieren ergens in de A-stijl en die van de achterportieren in de B-stijl, maar neem aan dat jij ook al zover was. Maar laat ik verder geen open portieren intrappen.
PS ik dacht niet dat jij op een cursus 123meten zit te wachten, maar voor de zekerheid toch een paar tips:
+12V zoeken doe je met 1 pen aan massa en met de ander zoeken.
massa zoek je door 1 pen aan +12V te knopen en met de andere pen in het rond prikken tot je 12V leest.
Misschien wist jij dit al, maar ik kom hierover vaak misverstanden tegen, vandaar dat ik het maar even vermeld voor wie het weten wil.
`verum ipsum factum’
bedankt voor je tips hoor! Ik zocht inderdaad naar 12V mar dat moet ook, want met de deuren open komt er 12V op te staan namelijk, en als je dus met het lampje gaat zoeken ook….maar ondanks dat ik de kleuren wist, ongeveer wist waar ik moet zoeken en bovendien die dingen al heel wat vaker in de bx, ax en 205’jes heb ingebouwd kan ik deze draden simpelweg niet vinden
Nouja, misschien haal ik de bekleding wel los en koppel ik m gewoon aan de schakelaar zelf, moet wel een stoel er helemaal uit maar goed, dan werkt het tenminste…
Bedankt hoor, mocht je nog tips hebben, altijd welkom!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:... want met de deuren open komt er 12V op te staan namelijk….
: : : Hoe kan dat nou met massaverbonden schakeklaars die maken bij deur open en verbreken bij deur dicht? Op die schakelaars staat immers +12V van massazijde interieurverlichting, omdat deze aan +zijde rechtstreeks aan de +12V hangt. En als de verlichting via een dimmer loopt, zitten deurschakelaars aan een ingang die, wanneer deze aan massa komt, de dimmer inschakelt.
Normaal is het zo dat je bij deur dicht 12V kunt meten tussen massa en portierschakelaar, en bij deur open meet je niks.
Je kunt het ook andersom meten: Bij deur dicht meet je niks tussen + en deurschakelaar en bij deur open meet je 12V.
Als je in beide gevallen waar ik niks schreef toch iets meet dan is die waarde evenredig met de gaarheid van de schakelaar.
`verum ipsum factum’
Re: XM deurschakelaardraden
malle pietje schreef:Wie o wie kan me vertellen waar de draden van de deurschakelaars lopen (die de binnenverlichting besturen) bij een XM 1e type?
Wie o wie kan me vertellen hoe die draden door de auto lopen?
Zo:.............lopen ze dus door De XM
p.s…...........auto foei ops:
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
@citroen23: Aan zo’n draadboomschema heeft Malle Pietje inderdaad al iets meer om te zien hoe de draden door het hok (:shock: of toch maar koets of voiture ) gevlochten zijn, maar heb je er ook een referentietabel bij, zodat een beetje te achterhalen is welke draden naar welke componenten lopen?
Ik vind die draadboomschema’s overigens lastiger om storing te zoeken of een modificatie aan te brengen, omdat je ze dan eerst moet omzetten naar een stroomkringschema om er elektrotechnisch wat meer mee te kunnen.
Maar dat is wel te doen met een draadboomschema in de ene hand en de referentietabel in de andere. En waar laat ik dan het potloodje om het stroomkringschema te tekenen? ... Nou ja, bij wijze van spreken dan.
`verum ipsum factum’
ik heb metopzet deze ingescand omdat ie vroeg: waar liggen/lopen ...........
maar als Malle P om het stroomkring schema vraagt wil ik die dan ook wel fff inscannen
zelf werk ik (ook) liever met stroomkringschema
maar ja,in dit geval kan ik ze dan ook naast elkaar leggen…...............
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
ha! Nou in ieder geval is dit meer dan ik hoopte te ontvangen! Bedankt hoor! Ik ben er al een tijdje niet meer mee bezig, alles moet iedere keer weer los en daar breekt het alleen maar sneller van. Heb in ieder geval vanmiddag de stinger erin gezet, morgen of volgend weekend maar weer eens aan het alarm gaan werken….
BEdankt alvast!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!