Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Nog een hint:
Probeer het reservewiel er eens uit te krijgen. Als de spindel vastgeroest zit (en dat gebeurt niet zelden) krijg je hem onderweg niet te pakken. Staat zo lullig langs de Autoroute.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
JanSr schreef:Werking ontlasten hydractiefkleppen:
Vele mensen (waaronder garagepersoneel, ook bij dealers) realiseren zich niet dat de elektrokleppen pilotkleppen zijn, de echte hydractiefkleppen worden geschakeld door de systeemdruk. De pilotkleppen laten de systeemdruk toe.Dus: als je geen systeemdruk hebt (bijvoorbeeld bij ontlastschroef open of motor uit) krijg je de hydractiefbollen niet leeg.
Procedure: Alle deuren dicht, laagste stand met draaiende motor, dan een deur open. Als de boel niet op storing staat hoor je de klik van de kleppen. Soms springt de auto dan ook wat op.
Què?
Jan, TS schrijft dat deze XM geen hydractief heeft.
Wim,
Disciplus Simplex
wat dat reservewiel betreft… controleer dat ding ff op spanning. Je zult niet de eerste zijn die opeens dat wiel nodig heeft en tot de ontdekking komt dat die bijna net zo leeg is als het wiel dat je wilt vervangen…
JanSr schreef:Leg hier eens uit: Riem stellen met iPhone app, hoe heet die en hoe werkt het?
Die app is voor fietsen met een tandriem, en niet voor een D-riem bij een auto.
Afgezien hiervan, voor de 2.0-16V XU, word geen frequentie afgeroepen, waarschijnlijk omdat de afstanden tussen de rollen, nokkenassen en krukas te kort is. Ik heb het laatste getest door bij dit type motor, eerst te spannen met een Seem-Meter en daarna nameten met een Hertz-Meter. Helaas kon ik geen betrouwbare waarde meten, want dan had je wellicht nog iets gehad aan de Iphone app.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
wimb schreef:
Què?
Jan, TS schrijft dat deze XM geen hydractief heeft.
Dat zinnetje heb ik kennelijk gemist….ik word ook een dagje ouder.
Over welke kleppen zou hij het dan hebben?
Alcyone schreef:Dank je! Instruktieboekjes voor zowel type I als II ben ik blij mee.
Nu weer wat, is er een manier om die anti-zink kleppen te omzeilen? Ik vind ‘t erg jammer dat de auto niet wil zakken als de motor niet draait. En ook niet wil zakken als de motor draait maar met de ontlastschroef open. Wil namelijk de LHM vervangen maar werd onprettig verrast. Als ik deze auto zou hebben & houden gingen die kleppen & anti-zink bollen er tussenuit.
...en als een al dan niet-hydractieve XM niet wil zakken moet je bij de hoogteregelaars zijn.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ZX1.4i schreef:Die app is voor fietsen met een tandriem, en niet voor een D-riem bij een auto..
De Duitse SM-club en de TUV Reinhland hebben uitgebreid getest met de app. Het werkt uitstekend mits er gegevens voorhanden zijn. Aanschaf van een SEEM-unit voor een riem van een simpele 2.0i 16v is en blijft onzin en heeft alleen zin als je nooit geleerd hebt hoe je een distributieriem op spanning moet zetten. Leuk speelgoed voor zekerheidszoekers dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Kan het zijn dat de hoogteregelaars bij deze jongens ook elektrisch worden bediend i.p.v. met stangetjes?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Nope, is bij elke XM gewoon mechanisch met hendel in middenconsole.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Dat dacht ik dus ook al te horen/voelen.
Ach ik ben gewoon een zeurpiet die zelf controle wil hebben over wanneer de boel zakt. Bij deze leef ik er mee maar als ik ooit een XM koop ...
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Wat wel voorkomt bij die hoogteregeling dat een beun de stang naar achteren niet netjes in de bijbehorende geleiders heeft gezet, bijvoorbeeld na vervangen van de uitlaat of de handremkabels.
In dat geval loopt het zwaar of niet.
Wel een een goede zaak om dat stangenstelsel even compleet na te lopen.
Hoogteregelaars zitten wel eens vast bij achterstallig onderhoud.
Aan je klachten te zien zou dat het geval kunnen zijn.
Vervangen of even een afspraak bij Chyparse maken.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Neuh dat is ‘t niet. Bij draaiende motor gaat ie prima omhoog & omlaag. In het begin wat traag maar sinds ik de LHM heb vervangen steeds wat vlotter. De bediening gaat ook soepel. Wel hoorde ik een keertje tijdens aankoop toen ie zakte van hoog naar laag een hard klagend/kermend geluid uit ‘t vooronder. Waarschijnlijk heel lang niks met de hoogteregeling gedaan. Sindsdien is tie stil.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Jaaaaa, dat is de bekende XM kreun. Een echt spook. Lekker om te huiveren. Nog nooit een serieuze verklaring over gelezen. Sommige andere hydraulische Citroens doen er ook aan.
Doet het vooral leuk op overvolle parkeerplaatsen bij supermarkten op zaterdagochtend, ook de enige momenten dat het bij mij optreedt.
Omstanders kijken meewarig en bukken om olieplassen onder de auto te zoeken.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
waterman schreef:De Duitse SM-club en de TUV Reinhland hebben uitgebreid getest met de app. Het werkt uitstekend mits er gegevens voorhanden zijn.
Heb je dan ook een link waar die test staat ?
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Valt me op bij vol accelereren dat de motor eventjes een vermogensdipje heeft bij de 5000, loopt dan eventjes rauw, daarboven is het weer goed. Is dat een bekend iets?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ZX1.4i schreef:waterman schreef:De Duitse SM-club en de TUV Reinhland hebben uitgebreid getest met de app. Het werkt uitstekend mits er gegevens voorhanden zijn.
Heb je dan ook een link waar die test staat ?
nee, wel vakbladen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste