Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Als je de lagertjes niet gaat vervangen ( as eruit ) hoeven de kleppen
met die vreselijke schroefjes er ook niet af .
Ik heb al gemerkt dat de kleppen individueel bijgeplooid zijn om gelijk te sluiten .....
Walter
En die veertjes gaan er op eigen houtje ,
ongewenst van door tijdens de opbouw van een carburateur !!
Dus het laatste dat je monteert voor het deksel er terug op gaat .
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ja het terugzetten van die veertjes, dát baarde me wel al zorgen. Gewoon erin drukken tegelijk met montage van het deksel dus, zoals ik al wel vermoedde.
Ik ga die lagers niet vervangen nee, want ja… ze draaien strak en soepel. Die schroefjes van die smoorkleppen zijn inderdaad vreselijk. Uiteindelijk is het wel gelukt, maar phoe ze zaten extreem strakkk! Komt dit door de hitte of zaten ze nu met loctite ofzo?
Maar goed, die ga ik er bij die andere twee carbs dus mooi niet af halen.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
In 90% van de gevallen zijn die lagers na ruim 40 jaar rot. Geef ze eens ongelijk.
Die schroefjes moet je even een klap geven met een passende schroevendraaien. Ik zie het probleem niet.
Kijk even op Yuotube, zo makkelijk is het… http://www.youtube.com/watch?v=yW8maoWVXzg
Citroën SM
French show, Italian go…
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Het probleem? Dat je er dus geen klap op MAG geven want dan buig je dus die as. Staat zelfs specifiek zo in de handleiding.
Waarom zouden die lagers sowieso gaar zijn na 40 jaar? Ze draaien alleen als je de gashandle gebruikt en er staat 105.000 km op de teller. Meten = weten zegt Walter altijd, maar hoe meet je zoiets?
Maar goed, ik krijg dus die as al niet los. De schroeven van de smoorkleppen wel, dat was het punt niet, maar dan nog moet je die as eruit zien te tikken, maar die wordt ook geklemd door die lagers. Kijk, ik ben een beetje huiverig voor al teveel geweld in dit verband. Het is immers geen linker tripoïdehuis van een CX.
Edit: mooi filmpje, maar zijn asje zit er dus ook nog in.
P.s. Ik zie dat hij een mooi pakkinkje gebruikt voor montage van de koudestartunit. Dit zat volgens mij niet bij de set. Kan dit ook met vloeibare meuk?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Die lagers hebben ruim 40 jaar geen rondje meer gedraaid. Altijd met dezelfde kogeltjes op het zelfde stukje staal. Voor 6 euro per stuk heb je nieuwe. Het is allemaal aan jou en voor jouw eer en glorie. Echt een klein tikje op de kop van de as, en hij is vrij (let wel even op de busjes dat die niet zoek raken). De schroeven van de vlinderkleppen kunnen behoorlijk vastzitten, maar na een ultrsoon badje van een uurtje of zo een wat WD40 komen ook die echt wel los. Soms moet je even boos worden op zo’n schroefje. Daar ‘schrikken’ ze echt van!
Citroën SM
French show, Italian go…
Overigens moet die pakking voor de koude start voorziening er gewoon bijzitten! Het wordt anders zo’n armoede met al die plakzooi. Het is wel een SM toch?
Hmm, bij type 40 zit het er wel bij????
http://www.ebay.nl/itm/WEBER-40-DCNF-CARBURETTOR-SERVICE-KIT-ORIGINAL-/160823862107?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2571d9635b
Citroën SM
French show, Italian go…
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
adiante schreef:Die lagers hebben ruim 40 jaar geen rondje meer gedraaid. Altijd met dezelfde kogeltjes op het zelfde stukje staal. Voor 6 euro per stuk heb je nieuwe.
Ik geloof je achter mekaar, maar…. 6 euro? Ik vind ze uitsluitend voor $27,00 per stuk ex verzendkosten. Zal straks echter eens een mij bekende carburateurspecialist bellen.
Anyway, ik heb die schroeven van die kleppen allang los, maar het asje zelf zit muur en muurvast.
Maar ik zal straks nog een poging wagen.
Raar van die pakking, die zit bij die andere set er wel bij inderdaad…. grrr nu moet ik ze weer los gaan kopûh.
Overigens zat tussen het koudstartmechanisme dat ik gisteren opende helemaal geen pakking. Het plakte zelfs nauwelijks.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
adiante schreef:In 90% van de gevallen zijn die lagers na ruim 40 jaar rot. Geef ze eens ongelijk.
IK heb nog nooit één rot lager uit een sm carburateur gehaald en heb er toch zeker 100 op m’n werkbankje gehad…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ik snap de commotie ook niet zo goed.. met alle respect maar wat draait zo’n dingetje nou?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Bij Cyril zijn ze €6,50 per stuk en bij SKF kun je ze waarschijnlijk zo langshalen voor misschien nog wel minder.
Citroën SM
French show, Italian go…
Toch nog even nagekeken. Volgens het Italiaanse boek wat ik heb, moet er een pakking (nummertje 50)tussen de koudestartvoorziening, volgens het Engelse boek niet! Ach ja, die boeken zijn dus ook niet alles.
Citroën SM
French show, Italian go…
Leo:
Die lagertjes zijn echt “standaard” lagertjes, die kun je dus het beste halen bij een “mechaniek” zaak, daar zijn ze het goedkoopste. Binnenmaat en buitenmaat meten, en breedte, da’s alles.
Controleren: Ja, da’s op het gevoel: Je draait het asje zonder veer heel voorzichtig rond, en voelt op je geen zwwar punt voelt. Koopt alles echt soepel, dan is het goed. ( En zonder speling natuurlijk). Valse lucht aanzuigen is een ander probleem. Nieuwe lagertjes hebben waarschijnlijk een kunststof afdichting, dat is echt redelijk goed dicht.
Die schoefjes: Ik ben ook geen voorstander van een klap op de as: Krom is een ramp, tenzij je hem goed kunt ondersteunen. Even opwarmen helpt trouwens wel ( als er loctite op zit) maar dan moet je wel meet aansteker of een heel klein gasbrandertje werken, want die loctite laat pas los bij 150 graden of zo. ( Kan ook “benzine” zijn die vastgekoekt is).
LAten zitten: Gezien de opmerking van Waterman een serieuze optie.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Bij en SM carbu zit er GEEN pakking tussen het dekseltje van de “choke ” hendel
er zit onderin een zeefje dat de carb op de YouTube film niet heeft ....
Bovenste ringetje van de dop op de veer van de choke plunjers
moet zichzelf vastklemmen in de kop van de schacht .....
Tekening is van een 42 DCNF maar niet het SM type .
Verder nog enkele bedenkingen :
gebruik NOOIT de fiber ringen uit de pakkingset voor de dop van het benzinefiltertje
en de aanvoerbuis :neem hiervoor koper ringetjes
de fiber exemplaren staan na 100 km -rijden gegarandeerd terug los
en lekken dan zalig benzine op en heet motorblok
BEEN THERE :
Verder vervang gewoon preventief de dop van het benzinefilter :
deze breken vroeg of laat in de overgang van de schroefdraad met de kop van de moer ,
weer zalig lekken
gewoon te bestellen van de carbu revisie zaak in NL
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Lager weber carburateur : SKF 607 2Z
Fuel Filter Cover 61002.010
Nog even alle sproeiers controleren op juiste maat
en met een setje voelsprieten , nameten of alle gaatjes goed open zijn .
Dat kogeltje van de acceleratiesproeier moet los zitten , werk als een terugslagklepje .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Dank voor alle goede tips weer!!!!
Vandaag een fles met 2 liter Tickopur 33 afgehaald bij een dealer van dat spul, hier toevallig 15 km verderop. Prijs was € 33, vond ik wel meevallen en je kunt het zelfs verdunnen met water.
Grappig genoeg arriveerde vandaag ook de revisieset keurig uit Duitsland.
Helaas nog niet toegekomen aan het uit elkaar nemen van de ‘gele’ en de ‘blauwe’ carburateur, maar dat ga ik morgen doen. Morgen, eind van de middag wordt namelijk het ultrasoonapparaat gebracht dus dan ga ik ze direct zwemles geven.
O ja, en carburateurspecialist bellen voor die fuel filter pluggen.
Maar nu:
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D