Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en ik heb een vraag/probleem en ik hoop dat een van jullie mij kan helpen?
Ik heb zelf mijn distriebutieriem vervangen van de week.
En nu start hij niet meer zover ik weet staat hij nog wel op tijd, ook heb ik de bougies schoon gemaakt want volgens mij had ik hem met het starten hem verzopen.
De bougies waren ook vochtig toen ik ze eruit haalde en zwart.
Voor dat ik hem had vervangen starte hij prima en snel maar nu wil hij net niet aan soms bijna maar dan slaat hij gelijk weer af.
Weet iemand wat het misschien kan zijn en/of wat ik er aan kan doen?
Alvast bedankt
Mvg Thijs
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Het lijkt er toch op dat je distributie niet op tijd staat. Hoe heb je de distributietiming vastgesteld?
En waar kom je vandaan? Is misschien handig aangezien dergelijke problemen vaak moeilijk op afstand te beoordelen zijn.
Hallo bedankt voor je reactie,
Ik woon in Oss ik weet niet of dat in de buurt is?
Wat de timing betreft er staan streepjes op de riem die overeen komen met gleufjes in de tandwielen en je kan dan de bovenste 2 vastzetten met 2 bouwtjes doordat er 2 gaatjes in zitten die overeen komen met twee gaten in het blok.
Kan het niet iets anders zijn want anders moet ik weer alles los halen motorsteun, multiriem enzo?
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Ja, dat is redelijk in de buurt. Die 2 pennen in de nokkenastandwielen is goed. Het streepje op de onderste poulie niet. De krukas dient gefixeerd te worden middels een gat net achter het oliefilterhuis.
Dus de kans is aanwezig dat het daar verkeerd is gegaan. Toevallig wil ik een dezer dagen toch gaan kijken naar een Saxo in Oss, dus kan ik als je wilt wel even een keer mee kijken.
Oke ik ga even kijken of ik dat gat voor de krukas kan vinden dan laat ik het je weten of het gelukt is.
Mocht het niet lukken dan zal ik je bellen om te vragen of je toch even wilt komen kijken.
Wanneer moet je in Oss zijn? dan zal ik daar rekening mee houden.
Echt bedankt voor je advies ik hoop dat het gaat lukken zo.
Ik heb gekeken maar ik heb geen fixeergat in de onderste krukas zitten alleen een gleufje.
Maar als ik nu kijk komt het gleufje niet meer overeen met het streepje op de riem, terwijl ik dat wel gelijk gehouden heb toen ik hem erop zetten.
Ik snap niet hoe dat kan verspringen en is er nog een andere manier om de timing te bepalen misschien via de bougiegaten met staafjes zoiets heb ik volgens mij een keer gezien?
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Tsja, je kunt dat gat ook niet echt zien. Je moet dan ook weten waar je moet kijken. Ik hoor het wel of ik je van dienst kan zijn.
Ik heb nu vakantie, maar helaas mag ik morgenvroeg nog even aan mijn C5 knutselen. Maar nogmaals je mag me bellen als je hulp nodig hebt.
Ik ga nog een keer alles eraf halen en er weer opzetten misschien dat ik het gat dan wel zie want ik heb mijn auto eigenlijk vandaag nodig en anders zeker morgen.
Als het echt niet lukt laat ik het je weten en succes met je C5 wat scheelt eraan?
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Ik kan begin deze middag wel effe langs komen, dan wijs ik het zo aan. Ik kan helaas geen foto vinden op internet waar ik op kan laten zien waar dat fixeer gat zit. Volgens mij zit er op het krukas tandwiel een streep, deze moet recht naar onder gericht zijn (ter indicatie) Dus als je je nokkenastandwielen gefixeerd hebt met een stel M8 bouten (door gat in poulie en gat in cilinderkop) moet als het goed is de streep op het krukastandwiel recht naar beneden staan. Is dit niet het geval staat je motor waarschijnlijk niet op tijd. En dan maar hopen dat er geen kleppen zijn geraakt.
De C5 had last van scheefgroeiende remklauwen achter, maar dat is weer een heel ander verhaal….
Sorry ik moest gister ineens snel weg dus zie je reactie nu pas.
Zoals jij het beschrijft zo heb ik hem afgesteld maar hij start nog steeds niet ik wordt er een beetje moederloos van.
Ik weet niet of je morgen (vrijdag) of anders van het weekend tijd heb om te komen kijken?
Ik hoop dat het wel gelukt is met de C5?
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Natuurlijk is het gelukt met de C5 Nu jouw Xsara nog! Bel maar, dan plannen we samen iets. En stuur alvast je adres via PB.
Ondertussen hoef ik niet meer naar Oss voor naar die Saxo te gaan kijken, ik heb woensdag een Saxo 5d exclusive gekocht. Dat neemt niet weg dat Oss om de hoek ligt, dus kan ik best even langs komen.
Mijn adres is:
Prive adressen svp via PB of email uitwisselen
Zodra bik kan zal ik je bellen.
MisterT schreef:Ik heb gekeken maar ik heb geen fixeergat in de onderste krukas zitten alleen een gleufje.
Er is geen gat bij dit type motor, ook niet in het vliegwiel zoals bij de oudere TU motoren.
Het gleufje in de krukas moet gelijk staan met het streepje op de riem.
Als je twijvelt of de krukas goed staat, zou je de nokkenassen kunnen fixeren met paspennen, de riem eerst over de nokkenassen, dan pas over de krukas. Dan zie je snel genoeg of de krukas op tijd staat, indien nodig een stukje verdraaien.
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Er zit wel degelijk een gat, precies op de zelfde plaats als bij de TU 8v motoren. Alleen is deze erg slecht toegankelijk door het oliefilterhuis. Sterker nog, ik heb vandaag van deze auto de distributie op tijd gezet middels alle 3 de fixeer pennen. En de distributie bleek perfect op tijd te staan. Ook meteen de riemsapnning goed gezet. Maar de motor wil nog steeds niet aan slaan.
De benzine toevoer is ook OK, en de motor wil bij lang doorstarten soms bijna aanslaan. Het lijkt of de motor verzuipt, maar tijdens doorstarten met plankgas is hij er ook niet doorheen te krijgen.
Ik had helaas geen tijd om ook de bougies/bobine te controleren, anders zou een goede compressiemeting ook het een en ander uit kunnen sluiten. Maar helaas heb ik niet de beschikking over een compressiemeter.
Ik ben erg benieuwd wat het straks uiteindelijk is
Jay-Jay… schreef:Er zit wel degelijk een gat, precies op de zelfde plaats als bij de TU 8v motoren.
Bij 1.6-16V TU motoren vanaf 2002 ben ik het niet tegengekomen, dan heb ik het over een Xsara-2 en C4 waar ik de D-riem van vervangen heb. Dit is later ook bevestigd door een dealer, het gat is niet altijd aanwezig bij de wat latere 16V modellen.
Wat het niet starten betreft, ik neem aan dat de accu en of allerlei stekker los zijn geweest ?
Druk dan eens een paar keer op de botsknop en dan starten, een paar keer meegemaakt dat dit hielp.
En anders uitlezen met een Lexia.