Aangezien niemand nog een how to heeft gemaakt over het aansluiten van deze leuke hebbedingetjes doe ik het maar
Het elektrisch aansluitschema dat je bij die halford /gamma /karwei setjes krijgt kun je weggooien.
voldoet namelijk meestal niet aan de wetgeving.
de meest simpele oplossing is : de plus van de leds aansluiten op de plus van de achteruitrij schakelaar ( witte lampen). Deze vind je bovenop versnellingsbak,rechts van het motorblok.
de min van de leds sluit je aan op de PLUS van de stadsverlichting.
op deze manier is je dagrijverlichting juist aangesloten.
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Als ge fatsoenlijke dagrijverlichting koopt dan zit daar een “blokje” bij dat alles regelt.
De lichten sluit je aan op dat blokje, aan de andere kan heb je drie kabeltjes, één voor de min van de accu, één voor de plus, en de derde is om op je standlichten (stadslichten) aan te sluiten.
Op deze manier werken de dagrijlichten van wanneer je start en gaan ze uit wanneer je de gewone lichten aan zet.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
mmm bij een goed setje zit een mooie module die probleemloos werkt wtf gamma brol ik krijg koppijn en een bliksemflits in men vingers aan het gedacht alleen maar. Ook van ts zen aansluit uitleg ik verwacht hiermee veel problemen en gesneuvelde zekeringen mee. Maar ieder zen ding natuurlijk
Ps dagrijverlichting mag ook branden als je andere verlichting aan is.
Voor de elcheapos koop een relais een draadzekering en sluit dit aan op de geschakelde plus van de autoradio veel beter plan. kost je maximaal 4 euro 21%btw in nieuw materiaal voor particulier bij 1 stuk aankoop voor mijn “module” idee en dit werkt probleemloos zonder na te denken. Maar het zal een idee zijn van een electronicus/electricien met passie voor auto’s dat te eenvoudig is :d mij kost dit 1 euro ...
[edit mod[ quote gewist, quoten op het laatste bericht is niet toegestaan.[/edit mod]
Ik heb inderdaad geen 100 euro uitgegeven voor een setje met een module.
mischien mag in belgie de dagrijverlichting meebranden met andere verlichting in NL in elk geval NIET. Neem niet aan dat je de boetes gaat betalen voor personen die jouw advies opvolgen.
De zekering van de autoradio zit in het algemeen niet onder de motorkap, dan moet je weer een draad gaan trekken vanuit de cabine.
Ik sta open voor opbouwende kritiek om het aansluitverhaal duidelijker/ makkelijker leesbaar te maken.
Met deze wijze van aansluiten ,zoals ik heb beschreven,werkt de verlichting volgens de door de nederlandse wetgever gestelde eisen.
De dagrijlampen gaan aan bij het starten en uit bij het inschakelen van de stads/dim-lichten.
Het enige wat iemand moet doen bij mijn uitleg, voor een saxo, is het zich vergewissen dat men de plusdraad heeft. Meten is weten.
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
De manier zoals ik beschrijf is de (enige) juiste manier van werken.
@obicham: jij hebt het over boetes betalen tegen K_saxo, maar ga jij dan wel de boetes betalen van de mensen die jouw systeem volgen?
Want die goedkope brol mag je helemaal NIET op je wagen hebben, die hebben immers niet de juiste keurmerken voor dagrijlichten en mogen bij gevolg niet gebruikt worden.
Wat het branden van de dagrijlichten betreft zijn jullie beiden mis.
Er zijn twee mogelijkheden:
Ofwel branden ze van bij het starten en gaan ze uit bij het opzetten van de gewone lichten van de auto;
Ofwel branden ze van bij het starten en gaan ze gedimd branden bij het opzetten van de gewone lichten, ze vervullen dan de functie van standlichten (stadslichten), de originele standlichten (standslichten) moetten dan wel verwijderd worden.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
[edit mod[ quote gewist, quoten op het laatste bericht is niet toegestaan.[/edit mod]
Zojuist je claim van de ontbrekende keurmerken gecheckt op halfords site, de drl vanaf 39 euro hebben de juiste kenmerken e11 dl/drl.
Over de eerste methode van branden voor de drl bevestig ik,zo is mijn aansluiting ook gemaakt. De 2e methode die je noemt kan ik niet vinden. Geef er eens een link van waarin dit staat.
In het geval dat ze niet mogen branden als je dimlicht aan is dan plaats je toch een relais extra aangesloten op je standlichten bedrading. kost je dan ca 7.5 euro
ik ging ook uit van ce /tuv/e lampunits andere zou je in principe niet verkocht mogen worden.
draadtrekken is niet echt een punt
in be zijn er verschillende omzend brieven maw altijd misserie
Maar gedimd branden wat houd dat eigenlijk in? Dat ze niet feller branden dan je dimlichten neem ik aan. Of zie ik dat verkeerd?
[edit mod[ quote gewist, quoten op het laatste bericht is niet toegestaan.[/edit mod]
Ze mogen niet meer branden zo gauw je de verlichtingsschakelaar bedient. Muv een lichtsignaal geven met grootlicht, dan mag de drl wel blijven branden.
Het gedimd voeren van de drl is zo gauw je de avondverlichting inschakeld dat de drl op 25/50% gaat branden. Audi heeft dat , daar dimt het zelfs per unit by het inschakelen van het knipperlicht.
Voor zover myn info nu reikt mag je geen flexibele ledstrips toevoegen in/op je verlichtingsunit, omdat je dan een wijziging aanbrengt aan de unit.
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
obicham schreef:knight-rider schreef:De manier zoals ik beschrijf is de (enige) juiste manier van werken.
@obicham: jij hebt het over boetes betalen tegen K_saxo, maar ga jij dan wel de boetes betalen van de mensen die jouw systeem volgen?
Want die goedkope brol mag je helemaal NIET op je wagen hebben, die hebben immers niet de juiste keurmerken voor dagrijlichten en mogen bij gevolg niet gebruikt worden.Wat het branden van de dagrijlichten betreft zijn jullie beiden mis.
Er zijn twee mogelijkheden:
Ofwel branden ze van bij het starten en gaan ze uit bij het opzetten van de gewone lichten van de auto;
Ofwel branden ze van bij het starten en gaan ze gedimd branden bij het opzetten van de gewone lichten, ze vervullen dan de functie van standlichten (stadslichten), de originele standlichten (standslichten) moetten dan wel verwijderd worden.Zojuist je claim van de ontbrekende keurmerken gecheckt op halfords site, de drl vanaf 39 euro hebben de juiste kenmerken e11 dl/drl.
Over de eerste methode van branden voor de drl bevestig ik,zo is mijn aansluiting ook gemaakt. De 2e methode die je noemt kan ik niet vinden. Geef er eens een link van waarin dit staat.
Als ze de goedkeuring hebben is dat in orde, maar dat is met die goedkope lichten niet altijd het geval.
Ik kan zo direct geen link vinden waar dat staat, maar de Phimips DRL8 werken zo. In gedimde stand geven ze ongeveer nog 50% licht van hun dagrijstand.
En dat is wettelijk toegestaan, maar zoals ik zei moetten de originele standlichten dan verwijderd worden omdat je blijkbaar geen dubbele standlichten mag hebben.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
obicham schreef:K_saxo schreef:In het geval dat ze niet mogen branden als je dimlicht aan is dan plaats je toch een relais extra aangesloten op je standlichten bedrading. kost je dan ca 7.5 euro
ik ging ook uit van ce /tuv/e lampunits andere zou je in principe niet verkocht mogen worden.draadtrekken is niet echt een punt
in be zijn er verschillende omzend brieven maw altijd misserie
Maar gedimd branden wat houd dat eigenlijk in? Dat ze niet feller branden dan je dimlichten neem ik aan. Of zie ik dat verkeerd?
Ze mogen niet meer branden zo gauw je de verlichtingsschakelaar bedient. Muv een lichtsignaal geven met grootlicht, dan mag de drl wel blijven branden.
Het gedimd voeren van de drl is zo gauw je de avondverlichting inschakeld dat de drl op 25/50% gaat branden. Audi heeft dat , daar dimt het zelfs per unit by het inschakelen van het knipperlicht.
Voor zover myn info nu reikt mag je geen flexibele ledstrips toevoegen in/op je verlichtingsunit, omdat je dan een wijziging aanbrengt aan de unit.
Bij Audi dimmen de leds idd ook bij het gebruiken van de knipperlichten, dat komt omdat ze zo dicht bij elkaar staan. Als de LED’s dichter dan een bepaald aan centimeters (weet niet meer hoeveel juist) bij de knipperlichten staan, dan is het verplicht dat ze dimmen wanneer het knipperlicht ingeschakelt word.
Die LED-strips mogen niet simpelweg omdat ze het verplichte keurmerk voor dagrijlichten niet erop hebben zitten.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
[quote author=“obicham” date=“1342186299]
Staan die dagrijlichten wel op 60 cm van elkaar verwijderd?
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
[edit mod[ quote gewist, quoten op het laatste bericht is niet toegestaan.[/edit mod]
Had deze opmerking al verwacht
Nope nu op 50cm, wordt nog veranderd als ik de originele saxo mistlampen heb/plaats.
Dat wordt ook weer een zoektocht om het juist te kunnen schakelen.
Ook als de ledstrips wel een rl keurmerk heeft mag je ze niet in/op een verlichtingsunit plaatsen. Je verandert daarmee de gekeurde unit naar een ongekeurde unit. De strips rondom de verlichtingsunit bevestigen mag wel, de unit blijft dan origineel.
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Ah oke, maar staat wel mooi op de Saxo.
Toen ik mijn Saxo nog had waren die dagrijlichten nog niet zo in de mode, maar wou er toen ook al op zetten. Dat is d’r echter niet van gekomen, want heb de Saxo toen weggedan en een C4 gekocht.
Op de C4 heb ik nu ook dagrijlichten, staan er nu bijna 1 jaar op. Bij mij zijn het de DRL4 van Philips.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
Ik ben net aan het kijken naar je opmerking ovr het moeten verwijden van de stadslichten. Ik kan daar niets over vinden, sterker nog als parkeerlicht mag je er 60 hebben.
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
[edit mod[ quote gewist, quoten op het laatste bericht is niet toegestaan.[/edit mod]
Nu heb je het wel over twee verschillende dingen, parkeerlicht is niet hetzelfde als standlicht of stadslicht.
Dat je de gewone standlichten moet verwijderen wanneer je je DRL’s als standlicht laat werken had ik gelezen op de site van Philips zelf, heb er nooit verder naar gezocht wat de reden daarvoor zou zijn.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)