I-pod AAC Mp4 files kwaliteit
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2948

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 25 december 2005 04:26 PM

Hier een niet Citroen vraag, maar we zijn hier ook om elkaar te helpen nietwaar Wink.

Wie heeft er ervaring met I-pod en AAC advanced audio coding ?????

Dit zou de nieuwe standaard kunnen worden, het zou beter moeten zijn
dan MP-3 en zelf CD evenaren.

Is dat ook zo ????

Ik heb een Sony minidisc en dat is qua geluid geweldig, perfecte opnames en mogelijkheden. Het mooie van MP-3 is natuurlijk de hoeveelheid muziek die op een geluidsdrager (bv cd) kunnen.

Echter ik vind de kwaliteit vam mp-3 onder de maat, zelfs op 320kbs.
Ik blijf wat missen in de dynamiek en het blijft blikkerig klinken. De hoge tonen en stemmen doen soms zeer aan mijn oren helaas.

Nu is er dan AAC advanced audio coding ofwel de opvolger van MP-3 maar is deze wel van een goede kwaliteit.

Wie heeft hier al ervaring mee vooral als gebruik in de huiskamer op een goede geluidsinstallatie.

Het is natuurlijk een geweldig concept een I-pod van 60GB tot 15.000 nummers of wel bijna 1000 cd’s altijd en overal onder handbereik.

In een dockingstation op je versterker, als walkman met een hoofdtelefoon, op vakantie op de camping of hotel. Zelfs mijn autoradio ondersteunt I-pod dat is dus al geweldig.

Ik heb I-tunes al gedownload en dat werk perfect als mega jukebox op je computer.

Wie helpt me.

Ron

Ik blijf twijfelen aan de kwaliteit…... die moet goed en niet ‘blikkerig’
zijn. Ik ben voor warmte en dynamiek in een audio file.

.

Profiel  

hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256

Gepost: 25 december 2005 04:46 PM
  [ # 1 ]

aac is van apple, en die beweren een beter codec te hebben bedacht. en omdat apple-liefhebbers alles geloven van apple, roepen ze meteen dat het inderdaad zo is. het klopt deels:het is inderdaad een betere kwaliteit bij dezelfde bitrate, maar dat betekent niet dat het zaligmakend is. dat zou hooguit lossless compressie zijn. een reuze voordeel van mp3 is nog steeds dat het veel universeler is. behalve sony’s (die gebruiken atrac) kunnen alle spelers er mee overweg (en volgens mij kunnen de nieuwste sony’s het ook)
je kunt nu eenmaal niet stukken wegsnijden en dan dezelfde kwaliteit overhouden. voor oordoppies is het echter wel genoeg, aangezien die zowiezo heel beperkt zijn in hun prestaties. zelf heb ik shure monitordoppen, professionele doppen. die sluiten af en hebben een neutrale weergave. geen bonkende bassen, dus als je dat zoekt dan moet je ze niet nemen.
omdat ik vaak met machines werk zijn die heerlijk: ik kan rustig muziek luisteren en mijn oren teggen herrie beschermen.
maar goed. terrug naar de kwaliteit.
mensen die beweren dat de kwaliteit van mp3’s of aac’s goed is, hebben òf geen goede installatie, òf al zo lang met doppies gelopen dat hun gehoor beschadigd is, òf ze weten niet waar ze naar moeten luisteren. je kan het inderdaad wèl goed horen, zeker als je de cd en de i-pod na elkaar hoort.

aan de andere kant is het zo dat het ontzettend praktisch is om heeeeeel veel muziek makkelijk mee te nemen. maar hoop niet op een audiofiele sensatie.
zoals ik al schreef, meestal hoor je de beperking toch niet door je koptelefoon, en in een auto heb je ook vrij veel omgevingsgeluiden die de onvolkomenheden maskeren. een auto is zowiezo geen optimale konstruktie voor een mooi geluid.

ik heb mijn podje dus wel vaak mee, en geniet van mijn muziek. moet alleen nog een radio zoeken met een jackplug aan de voorkant zodat het aansluiten nog makkelijker is.

ik hoop dat je hier wat aan hebt

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  

RonK.
> 2000 berichten

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
Gepost: 25 december 2005 05:09 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je antwoord Hel1,

Gebruik je zelf MP3 of AAC bestanden op je I-pod en zit daar hoorbaar verschil in.  AAC wordt nog niet veel gebrukt volgens mij, de meeste hebben “gewoon” mp3 bestanden op hun podje.

Ik weet wel dat Apple, Sony, Dolby en Nokia AAC ondersteunt, dit zijn natuurlijk geen kleine jongens. 

Ik las dat creativ nu een geluidskaart heeft de X-FI voor in de computer die het geluid van MP3 kan laten overtreffen met Cd geluid, puur door sampling en converting.

Deze ontwikkeling kan wat mij betreft niet snel genoeg gaan, cd’s van uit de jaren 80 klinken ook veel en veel minder dan de huidige cd’s.

Het is natuurlijk een geweldig medium om je audio en audiofiles te beheren en gebruiken via een computer.

Profiel  

hel1
> 2000 berichten

Gepost: 25 december 2005 05:21 PM
  [ # 3 ]
r.kerstens schreef:

Bedankt voor je antwoord Hel1,

Gebruik je zelf MP3 of AAC bestanden op je I-pod en zit daar hoorbaar verschil in.  AAC wordt nog niet veel gebrukt volgens mij, de meeste hebben “gewoon” mp3 bestanden op hun podje.

Ik las dat creativ nu een geluidskaart heeft de X-FI voor in de computer die het geluid van MP3 kan laten overtreffen met Cd geluid, puur door sampling en converting.

de meeste bestanden zijn bij mij gewoon mp3. wel op een hoge bitrate. ik had al een hoop cd’s op mijn computer staan en geen zin weer eens honderd cd’s in te voeren.
ik twijfel er ook aan of aac wel de nieuwe standaard wordt, aangezien er al weer nieuwere standaarden ontwikkeld worden die veel beter gaan presteren. gewoon afwachten en in de tussentijd de makkelijkste gebruiken dus, en waarom geen aac…

die kaart heb ik nog niet gehoord, maar dat komt nog wel eens. aan de andere kant heb ik nu een externe audigy platinum en die voldoet ruim.

en uiteindelijk luister ik de muziek waar ik echt naar wil luisteren toch over mijn versterker, direkt van de cd. daar kan geen computer tegenop.

ik geloof ook niet zo in 5.1 en zo meer. “èchte” versterkers sturen gewoon twee luidsprekers aan, eventueel met een sub erbij. en soms kunnen er twee extra bijgeplugd worden, maar voor een optimaal geluid is dat niet nodig, integendeel zelfs. (maar nu gaan we langzaam off topic geloof ik)

heleen

Profiel  

RonK.
> 2000 berichten

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
Gepost: 25 december 2005 05:55 PM
  [ # 4 ]

Ik bedoel ook niet de computer als geluids leverancier, daarvoor natuurlijk een zeer goede versterker en speakers. Wel een laptop I-pod of wat dan ook met een grote opslagcapaciteit als muziekbibliotheek.

Dat is eigenlijk mijn droom, een mega jukebox waar al mijn cd’s en vinyl in staan en dan selecteren maar. En met een I-pod is deze nog zeer handzaam en overal te gebruiken ook.

Het audiofiele geluid laat ik over aan mijn appartuur, maar dan moet er wel een nette audio file aangeleverd worden natuurlijk. Anders wordt het niets.

Ik geloof ook niet in 5.1 en dergelijke, als ik mijn 12” inches op vinyl draai gaan bij mij nog altijd de haren omhoog staan.

Maar nu zijn we off-topic.

AAC zou beter moeten zijn dan MP3 op de hoogste bitratie ???

Profiel  

hel1
> 2000 berichten

Gepost: 25 december 2005 06:20 PM
  [ # 5 ]
r.kerstens schreef:

Ik bedoel ook niet de computer als geluids leverancier, daarvoor natuurlijk een zeer goede versterker en speakers. Wel een laptop I-pod of wat dan ook met een grote opslagcapaciteit als muziekbibliotheek.

Dat is eigenlijk mijn droom, een mega jukebox waar al mijn cd’s en vinyl in staan en dan selecteren maar.

Het audiofiele geluid laat ik over aan mijn appartuur, maar dan moet er wel een nette file aangeleverd worden natuurlijk. Anders wordt het niets.

Ik geloof ook niet in 5.1 en dergelijke, als ik mijn 12” inches op vinyl draai gaan bij mij nog altijd de haren omhoog staan.

Maar nu zijn we of-topic.

AAC zou beter moeten zijn dan MP3 op de hoogste bitratie ???

ja, en volgens mij is dat ook wel zo, maar ik weet eigenlijk niet of het uiteindelijk bevredigend genoeg is. ik vraag me af of er al wel zo’n net file aangeleverd kàn worden. maar goed een radio is ook niet optimaal en toch zijn er velen tevreden mee

Profiel  

Flying Dutchman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 63

Gepost: 28 december 2005 01:20 PM
  [ # 6 ]

Er zit hoorbaar verschil tussen MP3 en AAC. AAC heeft een betere compressie techniek waardoor het geluid voller en dynamischer is dan bij een MP3 (bij een zelfde hoeveelheid compressie).

Gebruik je iTunes op je computer en heb je een iPod dan zou ik voor AAC gaan.

hel1 schreef:

moet alleen nog een radio zoeken met een jackplug aan de voorkant zodat het aansluiten nog makkelijker is.

Ik heb net onderstaande Sony GT300 S gekocht met een aux-in op de voorkant. Koste € 179,- bij de Halfords. Ik kan nu AAC bestanden via m’n iPod op de autoradio afspelen.

hel1 schreef:

aac is van apple, en die beweren een beter codec te hebben bedacht. en omdat apple-liefhebbers alles geloven van apple, roepen ze meteen dat het inderdaad zo is.

Hehe, dat valt wel mee hoor. Je hebt er inderdaad wel een paar freaks tussen lopen maar de meeste Mac gebruikers zijn ook ‘gewone’ mensen. Ze hebben alleen een betere computer met een superieur besturingssysteem Wink

Profiel  

winnetou
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2255

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 28 december 2005 01:31 PM
  [ # 7 ]

Tipje: er zijn sinds vrij kort ook autoradio’s op de markt gekomen die je mbv een aansluitadapter direct aan je iPOD kunt koppelen, zodat je je iPOD kunt bedienen vanaf de autoradio alsof het een CD-wisselaar is. Erg handig!!  Very Happy

Helaas werkt dat niet met mijn Creative Nomad Jukebox 3….  Sad .... maar ik heb op mijn al wat oudere Blaupunkt een AUX ingang achterop de ISO aansluitingen gevonden waarvandaan ik nu gewoon een kabeltje met mini-cinchstekkertje het interieur in heb lopen. Nomad eraan, en draaien maar!! Je hoeft dus niet per sé een aansluiting aan de voorkant te hebben, check de specificaties van je huidige radio.
Wink

edit: foutje gecorrigeerd

Profiel  

Flying Dutchman
< 100 berichten
Rank

Gepost: 28 december 2005 01:45 PM
  [ # 8 ]

Die aansluitadapter is van Dension en wordt de IceLink genoemd. Deze adapter werkt met diverse fabrieks- en aftermarket radio’s. De lijst met ingebouwde Citroën radio’s die ondersteund worden vind je hier.

Profiel  

hel1
> 2000 berichten

Gepost: 28 december 2005 11:19 PM
  [ # 9 ]
Flying Dutchman schreef:

Die aansluitadapter is van Dension en wordt de IceLink genoemd. Deze adapter werkt met diverse fabrieks- en aftermarket radio’s. De lijst met ingebouwde Citroën radio’s die ondersteund worden vind je hier.

goeie tip, dank je. alleen doet ie geen sony, dus kan ik net zo goed een al voorbereide radio zoeken en mijn sony wegdoen.

Profiel  

RonK.
> 2000 berichten

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
Gepost: 28 december 2005 11:50 PM
  [ # 10 ]
André schreef:

Dan is ook belangrijk te weten hoe je op het moment je MP3’s beluisterd.
Als ik een gewone audio cd brand van een 320kbps MP3 vind ik het wel acceptabel.
Dat is dan niet afgespeeld op zo’n minisetje van de BCC natuurlijk.

Ik heb ze ook in MP-3 320kbs, ik ben geen audiofiel, toch wel een redelijk goede luisteraar, muziekliefhebber.

Deze mp3’s gebruik ik nu op CD in mijn autoradio met de Pioneer DEH-P77MP
met een zogenaamde IP bus waarmee de I-pod kan communiceren
deze speelt ook wma file’s .

Ook heb ik I-tunes op de computer, maar even terug naar MP3 in de auto gaat het vrij goed nadat ik een subwoofer heb gemonteerd. Ook al zit het tussen je oren volgens vele .... ik vond het allemaal toch redelijk vlak klinken.

Zie het als een leeg blik waar je aan de buitenkant op tikt [CD] of in de binnenkant van het blik [mp3].

Ik heb nu via I tunes een aantal nummer gedownload aan 128kbs AAC en deze gebrand op een Cd [ wel dus weer een leesbare file voor mijn radio] en het klink zeker beter. Meer diepte en de hoge tonen zijn gewoon luisterbare tonen waar je iets uit kan halen, met een nagalm van bv een Hi-hat.  Geen hoog gesnerp die gelijk weer afgekapt wordt.

Nu is het weer wel een “grote file” dus ongecomprimeerd maar ik denk wel als het aan 128 AAC gedownload is en als ik deze file weer omzet er niet eens van alles bijkomt qua dynamiek en geluid. Wat er niet in zit
komt er ook niet uit toch ??

Op internet lees ik vele verschillende berichten over AAC de een loopt ermee weg de ander vindt het niets. Er zijn altijd mensen die het systeem proberen te kraken en zeggen dat zij alle wijsheid en kunde in pacht hebben natuurlijk.

Flying Dutchman schreef:

Er zit hoorbaar verschil tussen MP3 en AAC. AAC heeft een betere compressie techniek waardoor het geluid voller en dynamischer is dan bij een MP3 (bij een zelfde hoeveelheid compressie).
Gebruik je iTunes op je computer en heb je een iPod dan zou ik voor AAC gaan.

Heb je dit uit eigen ervaring FDM en welke bitratie gebruik jij als je Cd’s omzet naar AAC.

Ik vraag me af hoe het klink vanaf een i-pod en jezelf geripte Cd’s. 

Het liefst ook bruikbaar in de huiskamer mits een goede kwaliteit ... audiofiel hoeft niet maar zeker niet minder dan CD tja [98-99%] ok.

Via itunes dus een digitale bibliotheek als totaal concept, thuis, op reis of waar dan ook Cool . Wordt mijn droom werkelijkheid ???.

Aan alle alvast bedankt voor de antwoorden.

Profiel  

Flying Dutchman
< 100 berichten
Rank

Gepost: 30 december 2005 12:07 PM
  [ # 11 ]

In iTunes rip ik m’n cd’s naar 192 kbps AAC bestanden. Het blijft een gecomprimeerd bestand maar dit is voor mij een prima verhouding tussen kwaliteit en bestandsgrootte.

Voor in de auto maakt het eigenlijk niet uit of je voor AAC of MP3 gaat. Het verschil is waarschijnlijk door het rijgeluid niet hoorbaar. Wil je dezelfde muziek ook als thuisbibliotheek gebruiken op je stereo dan zou AAC op 192 kbps geen slechte keuze zijn.

Ik heb nu al m’n cd’s in iTunes staan en gebruik eigenlijk alleen m’n digitale bestanden. Ik stream mijn muziek op de computer draadloos naar m’n versterker via airport express. Even een speellijst maken in iTunes en genieten maar. Ideaal voor feestjes!

PS: dit streamen doe ik met een Mac en weet eigenlijk niet of dit met een PC ook kan. Een iPod zou dan hulp kunnen bieden. Even je playlist in iTunes synchroniseren met je iPod en vervolgens de iPod via het dockingstation aansluiten op de aux ingang van je versterker.

Profiel  

RonK.
> 2000 berichten

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
Gepost: 03 januari 2006 03:12 AM
  [ # 12 ]

Ik lees nu ook dat er HE-AAC is of wel AAC plus, een nog betere compressie.

Dus hogere muziekkwaliteit bij een zelfde bitratie, wordt vermeld door Dolby, geen kleine jongen.

Het is helaas weer niet mogelijk om dit formaat te rippen via I-tunes.

Waarom komen ze niet in een keer met iets goeds Rolling Eyes.

Profiel  

Flying Dutchman
< 100 berichten
Rank

Gepost: 03 januari 2006 12:14 PM
  [ # 13 ]

Ik kwam het volgende stukje tegen:

“Apple zal officieel de opvolger van de huidige AAC-codec gaan ondersteunen, zo meldt Apple-X. Een kleine twee weken geleden werden High Efficiency AAC (HE-AAC, ook wel bekend als AACplus) en de Advanced Video Codec al geaccepteerd als standaard voor digitale uitzendingen door een commissie van onder meer televisiestations, telecombedrijven en wetgevers. HE-AAC en AVC zijn onderdeel van de MPEG4-codec en verwacht wordt dat ze toepassingen zullen vinden variërend van gsm’s tot de opvolger van de dvd. Beide standaarden zijn openbaar en de erkenning ervan werd door Apple dan ook beschouwd als een grote overwinning: “Dit is een technologie waar we al geruime tijd nauw bij betrokken zijn? Iedereen, inclusief Apple, is hier erg enthousiast over. Het gaat om interoperabiliteit, standaarden en openheid”.

Als Apple de codec gaat ondersteunen kun je ervan uitgaan dat ook iTunes en de Ipod deze bestanden kunnen afspelen. Even geduld dus…

Profiel  

RonK.
> 2000 berichten

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
Gepost: 04 januari 2006 12:52 AM
  [ # 14 ]

Very Happy Wink  Very Happy

Profiel  

Roeland
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 45

Gepost: 05 januari 2006 02:43 PM
  [ # 15 ]

hier is een goedkopere oplossing voor de volgens mij standaard ingebouwde clarionradio als je ook een cd wisselaar er op aan kunt sluiten.

http://www.clarionworld.co.uk/stock/ea1251e.asp

Ik heb nog niet getest maar ga eer denk ik wel eentje halen binnenkort (eerst een nieuwe iPod)

Succes

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook