Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Klepspeling kan het bij een HDI niet zijn. Deze heeft hydraulische klepstoters, en zijn dus niet afstelbaar.
Het klepspelingprobleem is er inderdaad wel degelijk. Bij een distributiewissel neem ik ook altijd standaard de klepspeling mee in het onderhoud.
Bij de eerste berlingo 1.9d types zit nog de oude XUD motor. Deze hadden het klepspeling probleem ook niet. Dus het klepspeling verhaal is alleen van toepassing op de DW8 motoren.
Hey, soms is het iets banaals. Bij mij bleek het een klein lekje aan mijn brandstofleiding te zijn. Zeer moeilijk te zien. Dus als de wagen stil stond voor langere tjd ging er een beetje diesel verloren en moest de leiding bij opstart terug gevuld worden. Dat lukte na enkele malen doorstarten. Zoals ik al zei iets banaals dus. De moeite om eens op zoek te gaan naar een lekje, gebruik je zintuigen maar. Succes.
Inmiddels zijn we wat verder en hebben een aantal dingen gecheckt.
We hadden het vermoeden dat brandstofpomp geen diesel kreeg of niet werkte
De klep in de pomp hebben we gecheckt of deze werkte, er stond spanning op draad van ‘dieselchoke’ en je kon klep horen bewegen
De gloeispiralen nogmaals gecontroleerd en werken naar behoren.
Door in de handpomp in dieselleiding te knijpen bleek de brandstofpomp voor koude start genoeg brandstof te krijgen
En dus startte de motor
Wel was er sprake van wat lekkage bij uitgaande gashendel as (zit daar een o-ring in?)
Dus waarschijnlijk is brandstoffilter verre van schoon en zal dat eerst worden gecontroleerd en schoongemaakt worden
Kleppen klinken goed
Naderhand steeds weer starten en lopen
Dus morgen eerst filter en pomp controleren
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 14-12-2011
- Berlingo 1.8 D xud7
Op de gasas zitten inderdaad twee o ringen deze kun je vervangen, vervang ook meteen de pompdeksel mee deze slijten vaak uit.
Maar u zegt wanneer die loopt loopt die goed? dit is natuurlijk een beetje tegen strijdig om dan te denken dat die te weinig brandstof krijgt. ik zal hem wel vervangen voor de zekerheid maar denk toch dat het probleem in te strakke inlaat kleppen zit.
Inmiddels werkt het weer
Probleem zat hem in lekkende brandstofpomp en een vuil filter
Sinds het vervangen van rubber ringen (as gaskabel) en schoonmaken brandstoffilter start en loopt het weer als vanouds
Jammer dat er niet verder op de start problemen van de HDI wordt ingegaan / oplossingen / tips hiervoor. Heb nl zelf een HDI en die start met kouder weer slecht . Voorgloeien starten en draait dan maar moeizaam rond en ff doorstarten voordat hij aanslaat . Rest van de dag starten lopen. Accu net nieuw ... te ligt ?
Ciao Eric
Als nieuwe opgeladen accu slecht ronddraait kan het aan de startmotor liggen dat die teveel stroom neemt.
Is brandstofpomp en filter schoongemaakt?
Gloeipennen gecheckt?
De gloeikaarsen worden getest. Verbaasd mij dat de accu zo snel power verliest .
Wat je kan doen is even de “choke” kortsluiten
Er zit voor de brandstofpomp een choke handel, kabel komt vanaf een wasrelai (zit in het koelsysteem)
Gewoon de kabel even volgen
Voor het starten middels griptang de handel dichtknijpen
Dan zou hij zo moeten starten
Na gestart te zijn kan tang eraf
Ook kan je de accu testen door een ampère meter tussen accu en startmotor te zetten en deze tijdens starten te laten aflezen
Dit kan je vergelijken met normale ampère gebruik van de startmotor (even waarde aan garage vragen)
Dit geeft je dan indicatie of startmotor nog goed is
Heb je bestaand brandstof filter schoongemaakt of vervangen?
Filter is schoongemaakt bij beurt afgelopen week.Maar als de startmotor niet goed zou zijn waarom starten lopen als hij 1x gelopen heeft; ook kleins stukje.
Accu testen als voorgeschreven
Komt accu vermogen overeen met voorgeschreven waarde?
Kabels goed schoon?
Bij huidige temperaturen hoeft motor maar even gelopen te hebben
Dan is het verder starten lopen die dag
Had ik ook
Als gloeikaarsen en accu goed zijn moet het een brandstof probleem zijn
Dus eerst maar even accu testen
accu is 12v / 70 AH / 640 A
Het vreemde is dat hij het alleen heeft alsíe koud is . De startmotor heeft moeite met ronddraaien . Vraagt veel van de accu ; ook met starthulp geen verbetering . Denk dat het probleem zich in de start motor bevind . Vraagt op 1 of andere manier te veel stroom en lijkt geen kracht te hebben de motor goed te laten ronddaaien / compressie op te bouwen. Bekend probleem ?
Ciao Eric
Startmotor vervangen ........tikken lopen . Draait direkt goed rond ; einde probleem en wat euries lichter voordat ik daarmmee rare dingen ga doen