GSPallas schreef:
Ik vind dit toch wel de mooiste velgen onder een C3 (ze zijn echter wel 17”); dealtje maken met de dealer dat je je banden inruilt tegen winterbanden op de 16” en een nieuwe zomerset aanschaft….........
Uiteraard staan deze 17” velgjes goed. Ik blijf echter toch op de 16” hangen voor de zomerbanden (beter voor comfort en verbruik). Ik heb namelijk een dealtje gesloten met mijn bandenspecialist. Die neemt de originele stalen velgen van de C3 over en ik koop bij hem een setje lichtmetaal, waar dan de 16” Michelin zomerbanden omheen gaan.
Voor de winterbanden koop ik nog een setje 15” stalen velgen en daar gaan de Fulda winterbanden van mijn FIAT Punto Evo omheen (maat van de banden is hetzelfde). Dan houd ik een setje 15” lichtmetaal over van de Punto Evo wat weer in de verkoop kan.
Wat betreft de velgen onder de C3 ben ik trouwens hier op uitgekomen:
Voorheen: FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo SW, Grande Punto, Grande Punto Turbo, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto Evo, Citroën C3, Renault Clio Estate, Peugeot 208. Nu: Peugeot 308. Binnenkort: Citroën C4 2021 Puretech 130 Shine.
waterman schreef:GSPallas schreef:ik heb wel mijn twijfels over die veelvuldige oliewissels
Nou, vooruit: waarom?
idd twijfel maar niet….
ik kom bij 2 dealers die de oliewissel om de 15k uitvoeren..
en in belgie worden veel meer 1.6 hdi verkocht dan in NL..
en zij hebben geen problemen onder hun klanten bestand….
en terwijl je toch ziet dat er regelmatig turbo;s gesneuveld zijn bij auto’s die 20k of meer hebben gewacht met de oliewissel..
tevens heeft citroen ook niet voor niets het olieniveau verhoogd van 3.7 liter naar 4.3 liter…
net om deze problemen tegen te gaan…
maar goed iedereen doet wat ie wil natuurlijk…
met goede merkolie smijt ik ze er op 15.000 km max af inc nieuwe oliefilter
nu met garage olie (vaak mindere qualiteit dan merken als valvoline,castrol oid) moest ik na 8000 km binnen.
en dat doe ik met plezier (dit was in de garantie periode).
nu hij er uit is,doe ik onderhoud weer zelf en gaat hij terug op valvoline of castrol lopen inc nieuwe filters alijtd.
oja heb een 1400 benzine versie 16 v
en mijn vorige was een 1600 benzine 8 v
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010
- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
bjorncoupe schreef:........moest ik na 8000 km binnen….
Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi
tja garage waar ik hem kocht schreef 8000 km voor en voor een auto die je occasie koopt moet zich toch aanpassen aan een andere,
rijstijl is tenslotte andere bestuurder,dus dat olie er dan wat sneller afgaat heb ik geen probleem mee.
anders is 10.000 km oliewissel zker niet te vroeg en met merk olie gaan ze er bij max 15.000 km er af bij mij.
8.000? Kom op zeg, die olie zelf kan veel langer mee. Die garage klopt zo wel flink wat geld uit je portemonnee.
Onderhoud is behoud, maar dit…..?
Wel typisch hoeveel mensen hier haast met samengeknepen billen in de auto zitten, in de hoop dat ze de volgende oliewissel halen.
Ik heb met mijn huidige auto (FIAT Punto Evo 1.3 16V diesel) zojuist voor de 2e maal de olie laten verversen. Kilometerstand: 62.000! (en dan heb ik me dus exact aan de voorschriften van FIAT gehouden) Ik blijf er toch in geloven dat als je de auto veel gebruikt, goed warm laat worden en af en toe lekker de sporen geeft, de olie veel langer mee gaat en de boel niet dichtslibt, zodat je niet zo absurd vaak hoeft te verversen.
Maar goed, dat gaan we zien binnenkort.
Voorheen: FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo SW, Grande Punto, Grande Punto Turbo, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto Evo, Citroën C3, Renault Clio Estate, Peugeot 208. Nu: Peugeot 308. Binnenkort: Citroën C4 2021 Puretech 130 Shine.
tja met je citroen zou ik dan toch zeker gezien de turbo om de 15 k max de olie laten verversen
ik moet toegeven,8 k is idd vrij snel voor een oliewissel.
maar het was de 1e na ik de occasie wagen kocht.
+ olie van een multimerk garage is nooit geweldige qualiteit.
als ik het zelf doe (deed het toen niet zelf,gezien garantie procedure) gaat er qualiteit olie in
en gaan ze er op 15 k af en heb geen diesel of turbo of wat dan ook .
maar wat je zegt,motor warm rijden,regelmatig rijden (buitenwegen oid) is idd niet slecht voor je olie en je alg levensduur van je wagen.
maar ik vindt een motor warm rijden eerder regel dan uitzondering,maa rik zit dan wel heel erg in met mijn wagen.
maar toch wil ik je veel plezier met je wagen wensen
Afgelopen zaterdag kwam het verlossende woord (veel eerder dan verwacht): de C3 is in Nederland aangekomen. Gisteren een afspraak gemaakt voor de aflevering. Aanstaande zaterdag, ga ik hem halen. Ik ben benieuwd….erg spannend zo’n eerste Citroën.
Ik verbaas me wel over de snelheid van productie en transport: exact 6 weken van besteldatum tot aankomst in Nederland.
Voorheen: FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo SW, Grande Punto, Grande Punto Turbo, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto Evo, Citroën C3, Renault Clio Estate, Peugeot 208. Nu: Peugeot 308. Binnenkort: Citroën C4 2021 Puretech 130 Shine.
Gisteren was het dan zo ver: de aflevering van de C3! Ik kan er een hoop woorden aan vuil maken, maar de conclusie is: ik ben blij!!!
Hierbij de eerste foto’s:
Direct na de aflevering ben ik even naar mijn banden/velgenspecialist geweest voor het setje lichtmetaal (de Alboran dopjes zijn dus al te koop )
[img]
[/img][img]
[/img]
Zoals te zien, is het uitlaatsierstukje vervallen in modellenjaar 2012. De verkoper en ik hebben gekeken, maar het ontbrak bij alle nieuwe C3’s. Nou ja, dan koop ik er zelf wel een keer een.
Voorheen: FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo SW, Grande Punto, Grande Punto Turbo, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto Evo, Citroën C3, Renault Clio Estate, Peugeot 208. Nu: Peugeot 308. Binnenkort: Citroën C4 2021 Puretech 130 Shine.
Voorheen: FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo SW, Grande Punto, Grande Punto Turbo, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto Evo, Citroën C3, Renault Clio Estate, Peugeot 208. Nu: Peugeot 308. Binnenkort: Citroën C4 2021 Puretech 130 Shine.
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Nette auto, velgen staan ‘m goed. Veel plezier ermee!
Zo, ik ben even weggeweest, maar ik zat in die tijd met name in de C3, dus dat is goed. Inmiddels staan er ruim 15.000 km op de teller. Ik heb de garage verder nog niet bezocht. Alles werkt naar behoren. Ik heb er tussentijds wel een litertje olie bijgegooid, maar dat is ook niet bijzonder.
Het verbruik blijft ook goed. Ik ben nog niet lager uitgekomen dan zo’n 1 op 25. 1 op 27 wordt soms ook gehaald als gemiddeld verbruik over een hele tank. Ik moet wel zeggen dat ik vrijwel uitsluitend op de snelweg rijd en lekker rustig met de stroom mee ga met een snelheid van tegen de 100 km/uur. Dagelijks leg ik zo’n 160 km (2 x 80) af. Daarnaast rijd ik regelmatig langere stukken van ruim 300 km op een dag.
Mijn eerder gepubliceerde plan voor de winterbanden is inmiddels achterhaald. Ik heb toch maar lichtmetaal gekocht met daaromheen een (dankzij het bestellen midden in de zomer) leuk geprijsd setje Dunlop SP WinterSport 3D banden.
(de wintervelg: Enzo type W)
Ik kan niet anders zeggen dat ik nog steeds helemaal blij ben met de C3!
(Mijn C3 op Citromobile 2012)
Voorheen: FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo SW, Grande Punto, Grande Punto Turbo, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto Evo, Citroën C3, Renault Clio Estate, Peugeot 208. Nu: Peugeot 308. Binnenkort: Citroën C4 2021 Puretech 130 Shine.
Vandaag bij zo’n 18.000 km de eerste beurt laten doen. Naast de beurt had ik nog een paar aandachtspunten: het kieren van de voorbumper/wielkas (opgelost met klemmetje), een rammeltje in het linker voorportier (zou verholpen moeten zijn, geen idee hoe, we gaan het merken), gerammel/gebonk in de achterbak (blijken defecte schokbrekers te zijn. Deze worden nog vervangen.)
Verder geen bijzonderheden aan de C3.
Als vervangende auto kreeg ik een C1 mee….ai, dat viel héél erg tegen. Ik heb een ruime ervaring met kleinere auto’s (FIAT Seicento, FIAT Panda, FIAT 500), maar dit “koekblik” (sorry C1-rijders) vond ik echt knap waardeloos. Mijn rug doet er nog zeer van…en die versnellingsbak (???) Maar goed.. Ik was wel heel erg blij toen ik weer plaats kon nemen in de C3. Heerlijk!
Nu de schokbrekers nog; ze moesten besteld worden, dus die zullen er ergens volgende week zijn…
Voorheen: FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo SW, Grande Punto, Grande Punto Turbo, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto Evo, Citroën C3, Renault Clio Estate, Peugeot 208. Nu: Peugeot 308. Binnenkort: Citroën C4 2021 Puretech 130 Shine.
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 16-02-2012
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDI
Mooie bak, zelf heb ik ook een witte C3 1.6 e-hdi (pas 3500 km) maar met gewone wieldoppen…jajaja ik weet het minder spannend maar minder kopzorgen met parkeren.
Heb je al eventueel nagedacht om het witte dakgedeelte te laten bestickeren? Heb ooit zoiets gezien op de forum maar kan die post niet meer terug vinden.
Na verloop der jaren toch wel een Citrofiel gebleken…
BX 1.6 TRE, AX, ZX, C1, C3, C4 Picasso 2.0 (2007), C4 Grand Picasso 1.6 BlueHDi (2015)
Ik neem aan dat de eventuele kopzorgen bij het parkeren niet de reden zijn voor het niet aanschaffen van lichtmetalen velgen?
Dit is mijn 8e auto met LM-velgen, maar ik heb gelukkig nog nooit een velg beschadigd tegen een stoeprand. Zelfs niet bij 17” velgen. De zijkant van de banden om deze 16” velgen onder de C3 zijn overigens zo hoog dat je bij de gemiddelde stoep geen gevaar loopt voor beschadiging.
Ik heb inderdaad ook ergens op dit forum gelezen over het wrappen van het dak, maar ik weet zo niet wie daar over schreef; ik was het in ieder geval niet.
Voorheen: FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo SW, Grande Punto, Grande Punto Turbo, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto Evo, Citroën C3, Renault Clio Estate, Peugeot 208. Nu: Peugeot 308. Binnenkort: Citroën C4 2021 Puretech 130 Shine.