Sinds een jaar draait mijn startmotor langzaam rond. De motor slaat wel aan maar af en toe heb ik het gevoel dat ie het soms net niet haalt. 2 a 3 keer draait de startmotor en dan slaat de motor aan. Ook nu het warm is. Dat doet ie alleen s’morgens de eerste keer, daarna geen problemen meer. De gloeibougies zijn gecontroleert en in orde. Volgens de garage is er nix mis met de starmotor maar waarom draait ie dan zo langzaam rond dat ik soms het gevoel heb dat ie niet genoeg power heeft. De accu is in orde. Ik heb een HDI, 2.0. bj. 2005. 165.000 km op de teller.
Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit
Dan zijn de kabels niet in orde.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 14-12-2011
- Berlingo 1.8 D xud7
En de accu is neem ik aan goed? geen lek stroom ergens wie bij stil stand de accu leeg trekt? aan bekabeling zou ik niet zo snel denken,dan zou die het altijd slecht moet rond gaan.
Hallo ,
Heb dezelfde berlingo met 130000km en ik heb identiek dit probleem als het kouder is bv 0 graden .
Net nieuwe gloeibougies gestoken , een paar dagen geleden eens een batterij extra aangesloten voor ik startte , er zit geen verlies op batterij .
Standaard zit een cat 4 startmotor , zou hij versleten kunnen zijn ?
Heb ik ook gehad met mijn Berlingo hdi . Oplossing startmotor vervangen ; start nu super. Niks voorgloeien start direkt.
Lijkt me wel een duur grapje. Kan zo’n ding niet gereviseert worden of vervangen worden door een gereviseerde? Of is dat net zo duur?
Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit
Gereviseerde gebruikt moet wel leuk blijven . De oude trok te veel stroom weg en niet meer willen /kunnen starten is nou niet waar ik op zit te wachten . Gebeurd altijd midden in de nacht / weekend / bij regen / sneeuw / etc lol
Berlingo 1.8D schreef:... dan zou die altijd slecht moeten rond gaan.
Een warme motor draait gemakkelijker dan een koude .
Zit waarschijnlijk ( ?... ) een relais tussen; misschien daar veel verlies door slecht contact?
canecorsoeric schreef:... Oplossing startmotor vervangen ; start nu super. ...
hakoek schreef:Lijkt me wel een duur grapje. Kan zo’n ding niet gereviseerd worden of vervangen worden door een gereviseerde? ...
Er kan niet zoveel mis zijn met een startmotor ( denk ik.. ).
Zou de lopende onderdelen, uitgezonderd de koolborstels, goed smeren en even de koolborstels controleren of ze nog goed zijn en of er niet teveel vuil tussen zit.
Het is de startmotor. Het schijnt een veel voorkomend euvel te zijn bij de HDI’s. Op diverse fora in het buitenland wordt er ook melding van gemaakt. Vervanging door de sterkere 1,7kw startmotor lost het probleem op. Dit alles geldt natuurlijk alleen als je andere ” standaard” zaken al gecheckt hebt. zoals o.a. pomp, gloeibougies.
teveel citroenen
Ok! Hij kan te zwak zijn, natuurlijk. Maar dat is dan meer een ontwerpfout in de auto.
Heb na lang wachten eindelijk nieuwe startmotor gestoken en inderdaad dit was het probleem
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Het is een bekend probleem van de 2.0 HDi dat de startmotor te licht is voor temperaturen
onder 0 gr. C.
Het starttoerental wordt dan net te laag om de diesel-hogedrukpomp voldoende druk te laten
opbouwen. Feitelijk is het dus een ontwerpfout!
De beste oplossing is een zwaardere categorie (gereviseerde) startmotor te plaatsen.
De eenvoudigste oplossing is om een BEETJE startpilot in de luchtinlaat te spuiten,
pal voor het starten.
Deze oplossing gebruik ik tot tevredenheid, want: hoe vaak vriest het nu tegenwoordig !
Ik heb een berlingo uit 2004. Bij mij gebeurde er soms niks als ik de auto wilde starten. Ik hoorde zelfs geen klik. Na een tik op de startmotor deed deze het wel weer. Uiteindelijk een tweedehans gekocht voor 35,- en met 25,- arbeidsloon zat ie erin. Daarvoor had ik al offertes opgevraagd maar die gingen steevast de 200,- te boven.
hoi
mijn startmotor heeft het ook begeven straks ga ik de 2,3 erin zetten is dit een beetje te doen buiten op straat of moet ik er de brug voor op…en moet ik nog ergens opletten
mvg marcel
Marcel010 schreef:hoi
mijn startmotor heeft het ook begeven straks ga ik de 2,3 erin zetten is dit een beetje te doen buiten op straat of moet ik er de brug voor op…en moet ik nog ergens opletten
mvg marcel
In een andere post staat het kort beschreven. Ik ben van plan het binnenkort ook zelf te doen. Waar heb je een 2,3 kW gevonden? Nieuw? Duur?