1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
CX Athena restauratie of toch niet
PeterW
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 08-02-2009

Gepost: 05 juli 2012 12:40 AM

Heb sinds iets meer als een half jaar een CX Athena voorzien van een LPG installatie van 6 jaar geleden.Deze Dame heb ik zeg maar ingewisseld voor mijn 2400 IE Pallas Automatique een auto waar ik, op het brandstof verbruik na, super blij mee was.Auto was technisch prima in orde gemaakt en voorzien van een een nieuwe laklaag in de originele kleur Rouge Dragon.
Mijn plan was om deze Athena ook weer in goede staat te brengen,heb daar inmiddels ook onderdelen voor verzameld,zoals vier harde portieren ,een bijna nieuwe koplamp en nieuwe veerbollen.
Nu ben ik echter bang dat de koppakking van mijn Dame het heeft begeven,er komen namelijk grote grijze rookwolken uit de uitlaat en heb ik ook zeker wel een liter vloeistof moeten bijvullen.
Mijn vraag is dan ook is een koppakking van een 2,0 Douvrin motor nog te verkrijgen en kan ik die eventueel zelf vervangen.
Beschik over normaal garage gereedschap en sleutelruimte.
Mvg Peter.

CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.

Profiel  
 
Gepost: 05 juli 2012 12:48 AM
  [ # 1 ]

Is best te doen hoor Peter.
Niet heel ingewikkeld en er zit weinig in de weg, zoals injectiezooi of turbo’s ofzo.  Wink
Wel even opletten: je hebt te maken met een bovenliggende nokkenas dus even goed de timing markeren. Liefst even zuiger 1 in BDP zetten positie van de nokkenas (of tandwiel in elk geval) markeren!!
Dan zet je alles straks weer correct terug en loopt ze weer als nieuw!

Een koppakkingset is zeker nog te koop, motorpakkingset was de laatste keer dat ik informeerde niet leverbaar, maar dat heb je ook niet nodig.
Je kunt beter een hele set kopen, dan krijg je ook uit- en inlaatpakkingen etc. erbij en nokkenaskeerring, dus wel zo fijn. Als je echt zin hebt, kun je zelfs de klepseals doen, maar dan moet je wel een klepveertang hebben of kunnen lenen ofzo.


Succes!!
La Léo

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 05 juli 2012 02:03 PM
  [ # 2 ]

Zeker doen hoor!

je kunt natuurlijk de afweging maken of je alleen de koppakking doet, of meteen alles aanpakt.
De Douvrin motoren hebben nogal een neiging om te gaan lekken. De carterpanpakking is een berucht onderdeel wat dat aangaat.

Onderdelen zijn zeker verkrijgbaar, hoewel je voor sommige dingen even moet zoeken.

Vergeet niet de kop even te laten afpersen en te vlakken, zeker omdat er lekkage is. Je moet natuurlijk wel zeker weten dat je kop niet gescheurd is voordat je alles weer terugplaatst.

Qua klepzetels is het normaal gesproken niet nodig om die aan te passen voor LPG bij deze motoren, maar natuurlijk wel controleren of alles nog in goede staat is. Zoniet: Meteen aanpakken.

De kop lichten is niet zoveel werk, en je hebt er ook geen bijzonder gereedschap voor nodig. Natuurlijk wel een momentsleutel voor het juist aandraaien.

Ik ben op dit moment bezig een 829 motor te reviseren. Dus met nieuwe zuigers en bussen en motorlagers. Maar het zit allemaal niet heel ingewikkeld in elkaar.

Misschien meteen even de kleine radiateur vervangen voor een grote, dit is namelijk vaak de oorzaak van de lekke koppakkingen. Eigenlijk is die radiateur gewoon te klein bemeten voor deze motor.

Suc6 met de afwegingen.

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 05 juli 2012 05:08 PM
  [ # 3 ]

Ik heb destijds (+/- 2 jaar geleden) deze set gebruikt.
Misschien niet het beste wat voorhanden is, maar wel een mooie set met passende pakkingen (niet die je zelf nog pas maken moet) en compleet met klephoedjes.
Vervang ook meteen even het nokkenaslager, nu je het spul los hebt…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
PeterW
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 08-02-2009

Gepost: 06 juli 2012 05:40 PM
  [ # 4 ]

Dank voor jullie bemoedigende reacties,vakantie is begonnen en heb nu wat meer tijd om alles eens op mijn gemak te bekijken.Waar ik het meest bang voor ben is dat er spruitstuk bouten afbreken en dergelijke ongein.Het sleutelwerk op zich durf ik wel aan. Met hulp van de vraagbaak van Olving en jullie tips moet dat wel lukken.
Verder gelijk maar aan de slag met de komende APK keuring daar valt ook net de RDW brief van op de deurmat.
Daarvoor moet in ieder geval een retourleiding L A worden hersteld,is nu gewoon afgedopt?!( loopt de lekzak dan niet vol trouwens?) handrem stellen,heb ik al ervaring mee,en veerbollen achter vervangen.Dat laatste kan lastig zijn heb ik begrepen omdat daar moeilijk grip op te krijgen is, maar misschien valt het wel mee.Bollen zijn er twee jaar geleden overigens pas opgezet.
En alles wat er verder moet gebeuren om de Dame weer veilig op weg te helpen.
Hopelijk blijft het allemaal een beetje binnen budget,want ik was eigenlijk van plan om aan de buitenzijde van de auto te gaan werken,nieuwe deuren plaatsen oude ‘Franse” schade herstellen en een kompleet nieuwe laklaag stonden op het programma.Samen met de bollen natuurlijk,ik heb overigens ooit ergens gelezen: waarom stuiteren als je kunt zweven,maar dan moet het veersysteem wel werken toch?

CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 10 juli 2012 10:53 AM
  [ # 5 ]
PeterW schreef:

Dank voor jullie bemoedigende reacties,vakantie is begonnen en heb nu wat meer tijd om alles eens op mijn gemak te bekijken.Waar ik het meest bang voor ben is dat er spruitstuk bouten afbreken en dergelijke ongein.

Ik heb niet de ervaring dat er vanalles afbreekt als je de kop en spruitstukken eraf haalt. En mocht er een tapeind afbreken dat is dat echt niet het einde van de wereld hoor. Ook dat is te repareren.
Vorige week mijn spruitstukken ook eraf gehaald en dat kwam eraf alsof niet nieuw was. Alleen de bouten van het thermostaathuis waren een beetje verroest, maar ze kwamen er wel heel uit. Als je het vervolgens netjes in elkaar zet met vloeibare pakking en kopervet dan krijg je het over 20 jaar weer probleemloos los.

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
PeterW
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 08-02-2009

Gepost: 11 juli 2012 11:32 PM
  [ # 6 ]

Vandaag de auto gestart na een krappe week,ging moeizaam maar kon toch op pad naar de werkplaats.In eerste instantie geen probleem maar onderweg toch wat stotteren en inhouden.Gasklok bleek bevroren i.v.m met te weinig koelvloeistof.Op benzine de werkruimte ingereden en gestald.
Vervolgens heb ik alle delen van de carburateur en uitlaat samen met de ontsteking gedemonteerd en gelabeld.
Om later alles weer terug te kunnen brengen.Tevens wat foto’s gemaakt om later te herkennen.De distributie was mijn grootste zorg voor later omdat ik niet gelijk alle merktekens kon herkennen.
Uiteindelijk heeft mijn schoonzoon welke al vele malen met het bijltje heeft gehakt,met wat lak op riem en poelies herkenningspunten aangegeven.Kop gedemonteerd en gezien dat de koppakking echt was overleden
Vervolgens via de automaterialen handel alle benodigde onderdelen besteld.Jammer genoeg na een uurtje bericht dat de koppakkingsset niet te leveren is.
Morgen dus op zoek naar een koppakkingset voor een Athena uit 1981,uit mijn hoofd een 829 A 501.
Ga denk ik maar een rondje Citoen mensen benaderen om zo snel mogelijk weer te kunnen rijden.
Heb overigens gelijk het advies gekregen om de Dame geheel in glimmend zwart te laten spuiten met donker getinte ramen á Le Jule Deelder.Weet niet of dat wat is maar lijkt mij mooier als Gris Perle.

CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.

Profiel  
 
Gepost: 11 juli 2012 11:58 PM
  [ # 7 ]
PeterW schreef:

Vervolgens via de automaterialen handel alle benodigde onderdelen besteld.Jammer genoeg na een uurtje bericht dat de koppakkingsset niet te leveren is.

Geen punt, gewoon even De Graaf bellen in Zoeterwoude:
http://www.dgautomaterialen.com/p-4283-kopset.aspx?producttypefilterid=107

Deze set is nog spot- en spotgoedkoop ook! Cool


P.s. Goed bezig! Mooi dat je er toch aan bent begonnen!  clap

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
PeterW
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 08-02-2009

Gepost: 14 juli 2012 06:53 PM
  [ # 8 ]

Heb de pakkingset bij v/d Graaf gekocht,moest toch in de buurt zijn.En inderdaad voor een heel schappelijke prijs.Had de kop inmiddels naar revisie bedrijf gebracht,werd ontvangen door een aardige medewerker welke gelijk tegen mij zij : Ahá een Renault 21 kop,die dingen scheuren vaak tussen de klepzetels.En hij dacht al een verdachte plek te zien. Afgesproken dat hij de kop zou afpersen en als er geen gebreken zouden zijn hij de kop zou vlakken.De volgende dag een telefoontje wonderwel geen scheuren,afgeperst op 85 graden met 5 bar druk en vervolgens gevlakt.Hij kon geen garantie geven dat de kop nog twintig jaar mee zou gaan maar voorlopig nog in goede staat.Inmiddels kop en uitlaatspruitstuk weer terug geplaatst.Overal nieuwe pakkingen tussen en nieuwe distibutieriem geplaatst.Morgen de rest weer terug zetten,het gaat de goede kant op.
Wil echter ook gelijk olie en filter vervangen samen met de koelvloeistof.De Dame ligt echter met haar buik op de grond en als ik haar op de twee kollomsbrug wil krijgen dan zal ik de motor moeten starten en komt er oude olie met slurrie en al in de nu brandschone kop terecht.(heb de nokkenas en tuimelaars al lekker met nieuwe motorolie gesmeerd)Even bedenken hoe ik dat kan oplossen misschien met een garage krik de auto aan de achterzijde wat lichten en vervolgens de armen van de brug eronder draaien? Brug iets omhoog zodat de krik er voor onder kan en de voorste armen er onder kunnen worden gedraaid.
Komt wel goed denk ik jammer dat ik morgen voor de laatste keer kan sleutelen,maandag op vakantie.

CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 15 juli 2012 01:33 AM
  [ # 9 ]

Goed werk, leuk om te zien dat je toch voortvarend te werk bent gegaan. Gelukkig was je kop niet gescheurd inderdaad, ik heb het nog niet eerder meegemaakt bij deze motoren, maar ik heb ook wel eens gehoord dat ze kunnen scheuren.

Voor wat betreft het opkrikken? Misschien is het een idee om een boormachine op de pomp te zetten en de auto op die manier ophoog te laten komen? Of zit zoal bij mij de glasklok in de weg?

Veel plezier en succes in ieder geval met deze reparatie Smile

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 15 juli 2012 12:28 PM
  [ # 10 ]

Idd even de boormachine er op of geleidelijk de auto rondom even opkrikken en elke keer stutten met een paar stoeptegels of balken totdat je haar op hoogte hebt. Vervolgens opbokken door klosjes bij de aanslagrubbers ertussen te zetten. Is sowieso wel handig om altijd klosjes o.i.d. te hebben waarmee ja haar altijd kunt opbokken. Ik heb ze standaard in mij reservewiel bak liggen voor het geval dat ik pech krijg. Zakt de dame nooit naar beneden als ze even moet blijven staan.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 15 juli 2012 10:40 PM
  [ # 11 ]

Hé, dat van die klosjes is voor onderweg wel een slimme tip. Smile

En @PeterW:  very good

Profiel  
 
PeterW
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 08-02-2009

Gepost: 15 juli 2012 11:49 PM
  [ # 12 ]

Vandaag al vroeg begonnen om alles weer te monteren,distributie deksels,dynamo, inlaatspruitstuk met carburateur en de ontsteking.Vervolgens de auto op de brug gekregen met wat kunst en vliegwerk.
Toen moest eigenlijk het eenvoudigste van de klus gebeuren,gewoon een filtertje, nieuwe olie en koelvloeistof.Koelvloeistof was geen problemen maar het oliefilter wilde echter niet los komen,uiteindelijk na een heel gevecht met verschillende filtertangen, schroevendraaiers en brute kracht het filter kunnen wisselen.
Nu eerst een weekje met vakantie en dan de puntjes op de I, systeem ontluchten en controleren op lekkage.

CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.

Profiel  
 
Gepost: 16 juli 2012 12:01 AM
  [ # 13 ]

Ja die dingen kunnen lelijk vast zitten!!!
Heb je op de rubberen rand van het nieuwe filter een likje vet gedaan? Dan krijg je ‘m er volgende keer wel makkelijk(er) af.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
PeterW
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 08-02-2009

Gepost: 10 september 2012 05:32 PM
  [ # 14 ]

Rij inmiddels al weer een maandje rond,zonder gebreken,rook of kokende motor.Denk dat de koppakking reparatie dus wel gelukt is.
Vandaag de Dame weer op de brug om een goede beurt bij de APK keurmeester te maken.
Begonnen met de handrem te stellen,daar heb ik inmiddels al ervaring mee dus dat ging goed.Verder alles even nagelopen en rereinigd voor zover dat mogelijk was.Auto’s van boven de dertig zweten en lekken hier en daar wel wat,het is geen nieuwe meer tenslotte denk ik maar.Rubbers van aandrijfassen zijn heel en de hoesjes van stuurkogels en dergelijke ook.
Vervolgens vol goede moed naar de achterzijde van de auto en de achterbollen eens goed van dichtbij bekeken.Even gezocht naar die groene rakkers want die zitten daar achter toch wel erg weggestopt.
Toen ik ze gevonden had kwam ik gelijk tot de conclusie dat de veerbol sleutel welke ik hier speciaal voor had aangeschaft geen dienst zou kunnen doen.De bollen zitten namelijk geheel opgesloten.
Daar krijg ik mijn sleutel dus niet omheen en of de bol er zo uit kan weet ik ook niet.
Mijn vraag is dus ook kan je achterbollen vervangen zonder de gehele veercilinder uit te bouwen?

CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 10 september 2012 07:57 PM
  [ # 15 ]

Achterkant omhoog.( assteunen )
Systeem drukloos maken.
Dan zien dat je de veerbol iets los tikt( met een beitel oid)
Wel zo los dat je hem met de hand iets kunt bewegen.
Dan de slangklem los ,en nu kun je het geheel richting voorkant duwen.
Moet natuurlijk wel je leiding loshalen.
En dan kun je hem er zo afdraaien,

Succes vriendelijke groet frank

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook